Hybride Fiat 500L mogelijk opmaat naar 500 Giardiniera uit Servië

Na het steeds meer doorschemeren van wat Fiat’s Poolse autofabriek in Tychy te wachten staat, lijkt ook de toekomst voor de fabriek in het Servische Kragujevac zich steeds duidelijker af te tekenen. Lang werd daar getwijfeld aan welk vervolg FCA aan de 500L zou willen geven. Over een directe opvolger werd maar niet gesproken en een echte facelift lijkt ook al niet in de pijplijn te zitten. Het lijkt erop dat Fiat geen vervolg wil geven aan dit creatieve ruimteconcept in de geest van de Multipla. Inmiddels worden er na een kort en mislukt Amerikaans avontuur, geen exemplaren meer naar de andere kant van de oceaan getransporteerd en is de extra ruime 7-zits 500L Wagon (voorheen Living) ook al uit productie.

Inmiddels wordt er al een tijdje hardop gesproken over een compleet nieuw model dat op de Balkan tot stand zal komen. Een meer rationeel model zou dat in eerste instantie zijn, maar sinds een paar dagen wordt ook gesproken over de nieuwe 500 Giardiniera als feitelijke opvolger van de 500L. De volledig elektrische versie van dit model, zou dan uit Turijn kunnen komen, evenals de 500 BEV. De officiële aankondiging moet volgens de Servische vakbond deze maand al plaatsvinden. De productie zal niet eerder dan in 2021 plaatsvinden verwachten we.

Toch zal ook de 500L nog een behoorlijke opleving meemaken, voordat deze richting een pensioen zal gaan na een carrière van meer dan 10 jaar. Er wordt namelijk ook wat dit model betreft gesproken van een hybride versie. Zelfs Marchionne had al weet van dit plan. Net als de 500X en de Renegade zal ook de in Italië populaire 500L, afgestemd worden op de nieuwe markteisen. Deze zomer zal de voorbereiding in Kragujevac van start gaan, terwijl de productie eind dit jaar start, als aanloop naar een marktintroductie gedurende de eerste helft van 2020.

10 gedachten over “Hybride Fiat 500L mogelijk opmaat naar 500 Giardiniera uit Servië

  • 5 februari 2019 om 10:40
    Permalink

    Toch vreemd dat de 500L Wagon (Living) uit productie zou zijn… Waar ik het nut van de ‘gewone’ 500L naast de 500X nooit goed begrepen heb, wegens zowat dezelfde afmetingen en gebruiksmogelijkheden, is de 500L Wagon een ruimere en meer praktische toevoeging – juist die valt dan weg?
    Trouwens altijd gevonden dat de 500L (alle versies) beter als Panda L in de markt was gezet: de ruime versie van de Panda. Met uitzondering van het front dat blijkbaar op een 500 moest lijken, leunt de vormgeving trouwens veel beter aan bij de Panda.
    De afmetingen van een 500 Giardiniera kunnen toch nooit die van een 500L benaderen? Het zou geen gezicht zijn…

    Terug naar de 2 lijnen die ooit eerder genoemd zijn zou veel logischer zijn:
    Enerzijds de hoger in de markt geplaatste (duurdere) 500-lijn die focust op stijl en uitstraling: 500, 500C, 500 Giardiniera en 500X.
    Daarnaast de goedkopere Panda-lijn die meer op praktisch gebruik focust: Met het formaat van de huidige Panda en de 500L in al zijn varianten.

    Ik betreur trouwens het wegvallen van de Twinair en vrees dat een Firefly met milde hybride nooit het lage verbruik van een (bewust zuinig gereden) Twinair zal kunnen evenaren… Ik tuf ondertussen al 5 jaar rond met een 500L Living Twinair aan een gemiddelde van 6,1 L/100 km; ik weet dus waarover ik spreek. Niet komen vertellen dat een Twinair niet zuinig is / kan zijn.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 11:49
    Permalink

    FCA at 2019 Geneva Motor Show:
    – Alfa compact SUV concept (PHEV?)
    – Fiat electric car concept
    – Jeep Renegade PHEV
    – Jeep Compass PHEV

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 14:15
    Permalink

    Laat ons idd hopen op :
    een 500 reeks met 500, 500C, 500Giardiniera, 500X
    een Panda met normale Panda, Grande Panda & een Kleine Panda SUV

    En daarboven nog eens hopen op toch een opvolger voor de Tipo.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 15:06
    Permalink

    De twin air .de beste motor voir onze mito.
    Zou geen andere wensen

    Beantwoorden
  • 5 februari 2019 om 21:34
    Permalink

    Volgens het Franse l’Automobile magazine is de 500L de meest betrouwbare auto in z’n klasse, overigens gedeeld met Ford S-Max en Toyota Prius. Overigens een prestatie die wordt ook wordt gehaald door de Tipo, die samen met de Honda Civic bovenaan staat qua betrouwbaarheid, en de 124.
    Ook prima scores voor Panda, Stelvio en Giulia.
    Een gemiddelde score voor de 500X/Renegade en helaas een zeer matige score voor de 500 en Giulietta.
    Op zich kan FCA dus nog steeds prima auto’s bouwen. Voor zover er nog modellen gebouwd en verkocht worden, natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 10:28
    Permalink

    @BePa

    Kwestie van een stukje economische logica BePa.
    Jij vindt de 500L Living erg geslaagd, maar blijkbaar ben je een beetje alleen hierin. Oftewel, de Living werd nauwelijks verkocht, oftewel, economisch onverantwoord om te blijven maken, oftewel, uit productie. Zo werkt dat.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 11:20
    Permalink

    Ik mag toch hopen dat de 500 Giardiniera geen platgeslagen 500L gaat worden in de lijn van de Mini Clubman, wat ook een zwaar misvormde auto is.

    Naar het schijnt wordt de Firefly in de Panda een “NON” turbo 3 cilinder en dan met en zonder Mild Hybrid.
    Verder schijnen er geen andere motoren in de Panda aangeboden te gaan worden.
    In dat geval is een TwinAir turbo de veel betere keuze.
    Zo’n turbo loos blok heeft een dramatisch koppel, daar helpt een Mild Hybrid ook niet bij.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 21:23
    Permalink

    Als dat idd turboloze Firefly s worden…… dan is dat weer een verloren zaak. Wie zit daar toch in dat beleidsteam ?? Wereldvreemde. En het desingteam? Geen…

    Beantwoorden
  • 9 februari 2019 om 22:07
    Permalink

    Ik had gewoon de 3T Firefly verwacht in de Panda, misschien niet met 120 pk, maar dan software matig teruggeschroefd naar bv 90 pk.
    Maar het schijnt als de geruchten kloppen een turbo loze 3 cilinder te worden met waarschijnlijk MultiAir III en een pk of 80 en dan met en zonder Mild Hybrid.
    De reden zou zijn om de Panda op die manier scherp in de markt te kunnen zetten.
    De 3T Firefly zou te duur zijn voor in de Panda, waardoor hij te duur in de markt komt te staan.

    Beantwoorden
  • 17 juli 2020 om 13:59
    Permalink

    De 500L moet gewoon blijven voor oudere personen en grote gezinnen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.