Opnieuw gerucht over toekomst van Lancia

Meer dan 6000 Lancia’s werden er in december op de Italiaanse markt verkocht. De Ypsilon werd 55,4% meer verkocht dan eind 2017. De chique vijfdeurs uit 2011 werd maar liefst 48.000 keer de showroom uitgeleid vorig jaar. Reden genoeg om dit fenomeen niet te laten eindigen ergens medio 2020 of 2021. Opnieuw klinken er geruchten door dat FCA geenszins van plan is, om de laatste levensader van het grote merk Lancia, in de vorm van de kleine charmante stadsauto, door te snijden. Deze maand zal door Manley en zijn mannen namelijk wat meer inzage gegeven worden in de investeringsplannen voor FCA’s belangrijke fabrieken in Polen, Servië en Turkije.

In Tychy zegt men dat de huidige Ypsilon nog een grondige update zal krijgen (met Firefly motor) en dat er net als wat de Panda betreft, een milde hybride versie van de band zal gaan rollen. Tevens spreekt men ook over een aanloop naar een nieuwe generatie Lancia Ypsilon. Deze zal het platform delen met de nieuwe 500 en Panda die eveneens in de periode 2020-2023 tot stand zullen worden gebracht. Een zeer vruchtbare toekomst dus voor de productielocatie in Zuid-Polen.

Maar ook voor Lancia dat met deze geluiden dus niet in een dikwijls door derden verkondigde ‘sterfhuisconstructie’ zou zitten. FCA heeft dit nooit bevestigd en sprak juist over een focus op de Italiaanse markt. Marchionne’s laatste openbare woorden aangaande het stijlvolle merk, schetsten dat het nog alle kanten op kan gaan, afhankelijk van alle andere ontwikkelingen. Manley bevestigde onlangs vanuit Detroit opnieuw de focus op de Italiaanse markt en dat een meer mondiale rol in de toekomst meer voor partner-merk Chrysler is weggelegd.

25 gedachten over “Opnieuw gerucht over toekomst van Lancia

  • 3 februari 2019 om 12:33
    Permalink

    De Delta en de Thema verkochten in de jaren 80 toch best goed? Ja, later ging het minder voorspoedig naar toen kwamen ook lelijke auto’s en zelfs gerebadgde Chryslers. Duh, gek dat ‘Lancia’ niet loopt dan.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 13:11
    Permalink

    Nieuwe 500 goed voor 200000 per jaar
    Nieuwe panda 200000 per jaar.
    Nieuwe ypsilon 100000 per jaar ?
    Zou dan 500000 per jaar zijn dat is mooi dan.
    En er zou ook een kleine jeep nog komen .

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 13:12
    Permalink

    Zou gweldig zijn als er ook een kleine alfa ala alfa sud zou komen.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 15:49
    Permalink

    Zou beter zijn als men Lancia verkocht Chinezen kan Lancia wel groot maken

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 15:52
    Permalink

    @wim je vergist je, het is de media die van geruchten aan elkaar hangt.

    Maar verder complimenten voor de ‘die hards’, het begint er inderdaad toch steeds meer op te lijken dat er voor Italië een nieuwe mild-hybrid Ypsilon ontwikkeld word.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 16:39
    Permalink

    Nieuwe Punto 200.000 keer per jaar… o nee daar maken we geen marge op. Onbegrijpelijk beleid.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 17:56
    Permalink

    Ik ben benieuwd of de huidige Lancia Ypsilon wel de 120 pk 3T GSE-Firefly motor krijgt, of ook alleen de 3 cilinder NON turbo Firefly, met en zonder Mild Hybrid.
    De Lancia Ypsilon heeft een 8.8 cm langere wielbasis dan de Panda en 500, die wel het zelfde zijn, dus misschien krijgt de Ypsilon wel de 3T motor.

    Wat betreft een toekomstige Ypsilon, op de zelfde basis als de nieuwe Panda en 500, vraag ik toch af hoeveel waarheid er in de geruchten zit dat een nieuwe Ypsilon op basis van de Fiat Argo komt.
    Dit zou dan ook betekenen dat de nieuwe Panda en 500 op Argo basis ontwikkeld worden.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2019 om 21:43
    Permalink

    @Orso: de marge op een Punto is nul. En 200.000x 0 = nog steeds 0. Op zich niet zo gek dat daar geen nieuw model voor ontwikkelen. 200.000 is ook veel te weinig. In de top wereldwijde 100 staat geen enkele Fiat, en wel 5 Jeeps. VW doet 725.000 Polo’s, en zelfs daarop is de marge klein. Ford verdient nauwelijks aan de 400.000 Fiesta’s. FCA heeft wat dat betreft een logische keuze gemaakt voor de Jeep Compass: die is stukken duurder, en daarvan werden er vorig jaar ruim 400.000 gemaakt, daar verdienen ze wat mee. Renegade 270.000 ook nog wel. Conclusie: Europa, Fiat, Alfa en Maserati zijn helemaal niet in beeld bij het management van FCA, met hun mondiale blik.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 00:52
    Permalink

    @mareblu
    Waarom zou de marge op een nieuwe Punto 0 zijn maar wel geld verdiend kunnen worden met Panda/500? Daarbij kan die Punto gebruik maken van platform Argon en s op dat platform ook sportieve Mito en luxe, innovatieve Lancia worden gebouwd, heb je de schaalgrootte die je nodig hebt.
    In reactie op je conclusie: ik kan me bijna niet voorstellen dat FCA de EU markt geheel laat lopen. Maar als, verkoop dan de boel! Ik word ziek van dat Lancia, Alfa, Fiat en misschien zelfs Maserati omgevormd zijn in sterfhuisconstructies.
    En voor wie het heeft over nu zwarte cijfers: ik schat in dat de EU tak van FCA 5 en 10 jaar geleden meer omzet en winst had dan nu. En met de strategische blunder om de afgelopen 10 jaar niets te doen aan zuinige auto’s, moeten ook in de belangrijke Italiaanse markt de modellen met grote kortingen verkocht worden.
    Het ergste van dit alles is dat Fiat 30 jaar geleden voorop liep, inclusief e-auto’s. En dat zuiniger technieken die ze al hebben ontwikkeld, gewoon niet geleverd worden. Dan kan je de schuld geven aan de Italiaanse regering (die inderdaad slecht is), de regels om auto’s schoner en zuiniger te maken en de lastige Chinese markt, maar als alle andere grote Europese automerken wel goede keuzes hebben gemaakt, aan wie ligt het dan?
    Ook het citaat “Manley vanuit Detroit” is veelzeggend.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 11:09
    Permalink

    @CCHans: in Q3 haalde FCA 99% van zijn winst in de VS en Zuid Amerika, en 1% in Europa. Daar mag je voorzichtig de conclusie aan verbinden dat op geen enkel model in Europa voldoende marge wordt gehaald. De Panda en Ypsilon worden ook nog eens met grote kortingen verkocht, daar verdient FCA echt geen cent aan. De enige winstgevende modellen momenteel zijn de modellen die ook elders in de wereld in grote volumes worden verkocht, de Compass en Renegade, en daar zit geen woord Italiaans bij helaas. Om rendabel te ontwikkelen en produceren zullen ze intensief moeten samenwerken met een ander concern, en helaas is er weinig interesse bij die concerns: FCA heeft geen interessante technologie, en de Zuid Europese markt is weliswaar groot, maar de economische omstandigheden zijn minder aantrekkelijk dan landen als India, Zuid Oost Azie etc. En inmiddels zien we dat RenaultNissan, PSA en VW ook zonder Fiat over te nemen een goede positie op de Italiaanse markt kunnen veroveren, ze drukken FCA gewoon uit de markt met modernere aantrekkelijker auto’s.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 12:37
    Permalink

    Innovatie = vooruitgang = winst. En dat vergeet men bij FCA. Verwarm de Punto 20jaar op met zelfde techniek en dan heb je idd geen wenst meer. De mensen kopen dan iets nieuws. Nu idem ditto met de Giuletta. Weer een kleine facelift ipv een echte nieuwe. Zeer leuke en mooie auto, maar wie gaat hem nog kopen. En in 2023 kan men dan zeggen ” ja in dit segment halen we geen winst ” ja hallo….

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 13:06
    Permalink

    Complimenten voor de Lancia volhouders en het zou me werkelijk plezier doen als er een soort van nieuwe Ypsilon komt.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 19:57
    Permalink

    “”” in Q3 haalde FCA 99% van zijn winst in de VS en Zuid Amerika, en 1% in Europa. Daar mag je voorzichtig de conclusie aan verbinden dat op geen enkel model in Europa voldoende marge wordt gehaald.”””

    Dat heet “creatief boekhouden”.
    De winst in de USA, net geen verlies in Europa.
    Heeft misschien te maken met de taxatie op winsten ?
    Met de uitbetaling van de dividend aan Exxor / de familie Agnelii ?

    GM deed hetzelfde met Opel. Opel haalde nooit zwarte cijfers, de ontwikkelingskosten waren voor Opel, de winst voor GM.

    PSA is amper 1 jaar aan het roer en Opel is bijna uit de rode cijfers.
    Door schaalvergroting (motoren, onderstel, etc) – aanbieden van hetzelfde met een andere badge en en een paar detailveranderingen.

    En Fiat met al zijn merken en modellen – zo’n 10 jaar geleden toch 🙁 – kan geen schaalvoordeel halen met hun nieuwe platformen, motoren (oh nee, daar hebben ze zich verslapen) – versnellingsbakken – kennis (Skunk team : nog iemand van gehoord ?) ?

    Leugens hebben we gekregen, zoals de “samenvloeiing” Chrysler en Lancia.
    Nooit iets uit de bus gekomen, het ging alleen maar om het geld en het eigendom / overname van Chrysler / Dodge / etc.

    Met dank aan een hele goede boekhouder zaliger, maar een totaal ongeduldig persoon die veel te snel resultaten wou zien.
    esultaten waar andere automerken jaaaren over doen, wou hij binnen de 1 of 2 jaar zien.
    Onrealistisch, alleen maar goed voor de (hoofd)aandeelhouders.
    Take the money and run.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 20:09
    Permalink

    Je vrrgeet dat de otalianen de baas zijn bij fca.
    En bij gm de Amerikanen nog al een verschil.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 21:29
    Permalink

    Nee Hoekree, daar heb ik het niet over.
    Wel over creatief boekhouden : de winsten daar maken (zogezegd) waar je het best vanaf komt voor je belastingen.

    En als je het nu toch hebt over wie de eigenaar is van FCA : dat is geen Italiaan, dat is geen Amerikaan of Braziliaan, maar de (groot)aandeelhouders als Exxor / Agnellis die het geen barst kan schelen als FCA op de fles gaat.
    Nationaliteit speelt geen rol en is van geen belang meer.
    Enkel geld – veel geld – uit FCA halen is hun doel.
    Zie de verkoop van enkele onderdelen van de “firma” FCA : een grote koek is gegaan naar de (hoofd) aandeelhouders en een kleiner deel naar ontwikkeling van een nieuw product.
    Ik verwacht / vrees echt dat ze binnen enkele jaren de hele boel verkopen (of wat er nog rest na de volgende ronde “uitverkoop”).

    Geen idee of een Lancia van een Chinese eigenaar mijn ding zal zijn.
    Volvo is er nu ook niet bepaald mooier van geworden…

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 21:35
    Permalink

    Ik vind dat Volvo juist een mooi voorbeeld is van hoe een overname in ‘vreemde handen’ succesvol kan zijn als je het land van oorsprong maar blijft betrekken in de ontwikkelingen. Slim gedaan door Geely. Volvo heeft meer uitstraling en eigen techniek, terwijl het vroeger altijd wat lomp en primitief aandeed als merk.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2019 om 21:52
    Permalink

    Volgens mij is angelli een italiaan toch ? En fca zit in nederland en niet in amerika

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 14:26
    Permalink

    @Koen

    Een opmerking over Opel. Dat Opel weer bijna winstgevend komt doordat Peugeot het bedrijf bijna gesloopt heeft. Het is nu niet veel meer dan een naam met wat assemblage fabrieken. Alles wat geld kost is weggehaald, zoals de ontwikkelingsafdelingen. Ontwikkeling is het duurste voor een autofabrikant maar dat wordt gedaan door Peugeot

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 14:32
    Permalink

    @Koen

    En dan nog even dit, als je werkelijk denkt dat het Exor / de Agnelli familie geen barst kan schelen of FCA failliet gaat dan sla je de plank echt enorm mis, vele kilometers ernaast zou ik zelfs zeggen

    Beantwoorden
  • 6 februari 2019 om 16:34
    Permalink

    Koen, uit je reactie maak ik op dat je denkt dat FCA Europa wel degelijk winstgevend is. Dat is echt niet zo. Van bijna alle modellen worden er simpeweg te weinig geproduceerd in te dure fabrieken om rendabel te kunnen zijn. Vergelijk de cijfers nu eens met FCA Amerika en met winstgevende Europese fabrikanten, dan zie je dat wat FCA in Europa doet nooit winstgevend kan zijn. In de top 100 van meest verkochte auto’s staat 1 RAM en 5 Jeeps, geen enkele Fiat. De marges op de RAM en de 5 Jeeps zijn bovendien stuk voor stuk groter dan welke Fiat dan ook. Ander voorbeeld: Er werden vorig jaar 300.00 A4’s en 300.000 Q5’s verkocht. En 30.000 Giulia’s en 35.000 Stelvio’s. Nog een voorbeeld: 1,1 miljoen Corolla’s, 800.000 Golfs en Civics, tegen 26.000 Giulietta’s. Het plan was 5 jaar geleden om Alfa een revival te laten beleven met 300.000-400.000 stuks per jaar. Dat zijn er 100.000 geworden, een aantal dat we waarschijnlijk in 2019 niet eens meer gaan halen. Logisch dat FCA 99% van haar winst niet in Europa haalt.

    Beantwoorden
  • 1 april 2019 om 19:58
    Permalink

    Lancia verkoopt altijd wel goed mits modellen voorhanden voorbeeld met Alfa Romeo 164 en de Thema of Kappa en 166 of Delta en Gulietta enz verkocht Lancia meer dan 45 % meer auto’s..

    Beantwoorden
  • 28 april 2019 om 21:04
    Permalink

    FCA heeft alleen belang bij een, zo groot mogelijk Jeep want aandeelhouders malen niet om Europese auto’s maar aleen om zoveel mogelijk winst

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.