Fastback is Fiat’s spektakelstuk in Brazilië

Compacte SUV van en voor Brazilianen.

De FIAT Fastback is nu al een goed doordacht commercieel succes aan het worden. Een zeer complete moderne SUV met een vleugje Abarth (compleet met rode manettino knop) waardoor de auto dat beetje extra heeft. De 180 pk uitvoering heeft zelfs een badge ‘Powered by Abarth’ op de achterzijde. In de details wappert ook weer de Italiaanse driekleur en is zelfs het schiereiland in reliëf te ontwaren… Maar het is misschien juist het feit dat deze FIAT een door en voor Brazilianen ontwikkelde auto is, wat de nieuwe C-segment SUV zo’n instant succes maakt. Binnen 10 dagen na het officiële marktdebuut zijn er al meer dan 5000 orders genoteerd in Betim.

Indrukwekkende reclameboodschap.

Gisteren verscheen de FIAT Fastback op de buis. Het knap uitgevoerde spotje van cinematografische kwaliteit sluit in onze ogen naadloos aan bij de winnende spirit van de Fastback. Reclamebureau Leo Burnett heeft werkelijk al haar kundigheid uit de kast getrokken, om met een spektakelstuk op de proppen te komen. Terwijl Brazilië ietwat gespannen afwacht wat de aanstaande verkiezingsuitslag zal zijn, zorgt FIAT voor een vrolijke noot. De Fastback voor het jonge Braziliaanse gezin, dat een opkomende middenklasse lijkt te symboliseren, overwint werkelijk alles… Zelfs een file bestaande uit concurrerende Crossover’s en SUV’s in hetzelfde segment. Heel mooi hoe de korte vlucht van de SUV wordt begeleid met een bewerking van de Italiaanse klassieker ‘Volare’ (vliegen) en hoe intussen enkele details van de auto worden getoond. Het spotje was 30 september voor het eerst te zien tijdens de intermezzo’s van een van Brazilië’s best bekeken soapseries.

6 gedachten over “Fastback is Fiat’s spektakelstuk in Brazilië

  • 1 oktober 2022 om 23:09
    Permalink

    Laat de Brazilianen er blij mee zijn, maar Europa wordt dit hok hopelijk bespaard. Veel te simplistisch ontwerp gericht op bruikbaarheid en prijs. Daar win je geen wedstrijd mee op de loodzware Europese automarkt. Zeker met de sterke opkomst van China en Vietnam.
    De 500e-familie en de Panda-opvolger zullen de potten moeten breken. NB Eigenlijk is nieuws rond deze Braziliaanse modellen totaal oninteressant.

    Beantwoorden
  • 2 oktober 2022 om 19:29
    Permalink

    @Rob : lees jij eigenlijk je antwoorden / reacties na ?
    Jij hebt dus liever een “complex ontwerp gericht op onbruikbaarheid en een hoge prijs” ?
    Misschien moet je dan gaan winkelen bij Tesla of Mercedes ?

    Het gaat hier wel over een Fiat : er zijn wel degelijk kopers voor zo’n hoge auto. En deze is, misschien een beetje “lomp” van uitzicht maar zo’n auto’s verkopen ook : zie BMW X6, Renault Arkana, Mercedes GLE Coupé. Moet Fiat dit klantenpotentieel (in de ‘Fiat’ prijsklasse) dan negeren ?
    De Dacia Duster verkoopt als zoete broodjes. Ik denk dat Stellantis zich nog altijd afvraagt hoe ze van dat merk een deel kunnen afsnoepen.

    Beantwoorden
    • 5 oktober 2022 om 09:58
      Permalink

      @Koen Gelukkig wel.
      En ja, Fiat is geen premium-merk, maar Europa is wel een premium-markt. Plus dat er met kleine auto’s niets te verdienen is in Europa, ..tenzij ze premium-trekken hebben.
      Brazilianen hebben: weinig inkomen, slechte wegen, grote gezinnen, lagere veiligheidseisen en een belastingsysteem dat lokale productie voortrekt (protectie). Niet van toepassing voor het overgrote deel van Europa. Daarom ziet zo’n Braziliaanse Fiat er anders (goedkoper) uit. Misschien als Fiat de Italiaanse Dacia wil worden dat deze Braziliaanse modellen interessant zijn, maar gezien hun succes met de 500e lijkt mij die kans -gelukkig- heel klein. Dus op naar meer mooie, leuke (en iets duurdere) Fiats voor Europa. En snel een beetje!

      Beantwoorden
  • 2 oktober 2022 om 23:40
    Permalink

    De Argo met een wat opgepoetst uiterlijk, meer Tipo stijl, had al 5 jaar geleden mogen komen. Een SUV coupé is niet mijn smaak maar is wel populair. Zie ook VWTaigo. Dus er zal best markt voor zijn.
    Inderdaad is toekomst EV en hoop op mooie Panda opvolger op basis Centoventi. En luxe uitvoering van Lancia. Maar hoop ook dat Fiat en Alfa ook nog even goede ICEs blijven bouwen. Dat marktaandeel loopt terug maar is nog wel tussen 80 en 90%. Dus met alleen EVs verklein je het grootste deel potentieel aan klanten.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2022 om 09:05
    Permalink

    Gisteren stond er een (recente, nieuwe) Citroën C4 voor de deur geparkeerd.
    Nog nooit gezien…. (wat wil je : al 3 jaar geen Autosalon in Brussel geweest en dus ben ik echt niet meer op de hoogte van wat er allemaal rondrijdt).
    Die C4 komt aardig in de buurt van deze Fastback.
    Was die C4 “lelijk” ? Nee, dat viel goed mee. Ik denk dat die even hoog is als onze Ypsilon 5-deur uit 2014.
    De C4 was wel hoger dan mijn Y uit 2001, maar ja, dat is ook nog echt iets “laag”.
    Even op de site van Citroën gekeken. De prijs viel goed mee : zo’n 22.000 €. Amper opties en accessoires volgens de configurator ?
    En hij mag 1.000 kg trekken ! 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.