De bloedmooie nieuwe Maserati GranTurismo

GranTurissimo!

Maserati heeft de GranTurismo als concept geperfectioneerd qua stijl en techniek. Het begint met het mooie Giorgio-platform en de Nettuno V6 en daaromheen het prachtig uitgevoerde maatpak dat op nóg verfijndere wijze om de basis heen is gedrapeerd dan bij z’n voorganger (getekend door Pininfarina) het geval was. Maserati claimt het concept GT 75 jaar geleden uit te hebben gevonden en als je naar dit model alleen al kijkt, kun je dat enkel erkennen. Veel mooier wordt het niet. Deze GranTurismo kent geen gelijke. Het interieur van deze volwaardige vierzitter wordt tot het laatst bewaard, en moet haast wel een aangename verrassing worden. Daarvan zien we dus nog even geen plaatjes. Naast de ongelofelijk oogstrelende Modena, en de strakke sportieve Trofeo, toont Maserati ook haar blik op de toekomst in de vorm van de Folgore. Een gedistingeerde EV GT met lichtgevende traditionele ‘luchthappers’ op de flanken. Dat moet de GranTurismo Folgore letterlijk een flits geven als hij in een oogwenk naar de 100 zoomt. Als een ware bliksemschicht.

Topmodel.

De Maserati GranTurismo is 4,96 m lang, 1,96 m breed en 1,35 m hoog en weegt 1795 kg met verbrandingsmotor. Zoals gezegd zijn de welvingen van de carrosserie iets meer uitgesproken dan bij z’n voorganger en tegelijkertijd strakker en slanker over het geheel gezien. Ook de meer elegant gestileerde, in onze ogen dus meer Italiaanse lichtunits voor en achter in MC20 stijl, dragen bij aan deze strakke doch sensuele weelderige look. De eerste lichting die een klant vinden doopt Maserati tot ’75th Anniversary’, om het patent op de term GranTurismo extra luister te geven. De Modena V6 BiTurbo heeft een maximaal vermogen van 490 pk en gaat in 3,9 seconden naar de 100 met een top van 302 km per uur. De Trofeo met kenmerkende MC-achtige carbon fiber details heeft 550 pk, gaat van 0-100 in 3,5 seconden en heeft een top van 320 km/u.

Indrukwekkende EV.

De cijfers die nog veel meer indruk zullen maken komen van de Folgore. Deze heeft een gecombineerd vermogen van de drie elektromotoren (1 voor en 2 achter) die technisch gezien uitkomt op maar liefst + 1200 pk, maar wat 760 pk zal zijn met normaal verbruik en 830 pk in standje Max Boost. Per wiel kan een vermogen van maximaal 400 pk op de grond worden overgebracht dat op onafhankelijke wijze geschied. Maserati zegt dat de oude V8 brom op creatieve wijze is geherinterpreteerd. Zoals eerder gezegd zijn de batterijen (92,5 kWh) op ingenieuze en ideale wijze centraal laag geplaatst. Het principe dat Maserati als ‘Bone’ aanduidt. Dit komt de rijdynamiek ontzettend ten goed. In Modena hebben de ingenieurs dus alles uit de kast getrokken om van deze EV, een zinnenprikkelende sportieve GT te maken. We zien uit naar de eerste officiële plaatjes van de cabine en vertellen je dan meer over wat zich daar bevindt.

3 gedachten over “De bloedmooie nieuwe Maserati GranTurismo

  • 5 oktober 2022 om 05:03
    Permalink

    Hele mooie Maser, maar dat zijn de Italianen ook aan hun stand verplicht. De vorige versie (2007-2020) is het evenbeeld, dus geheel origineel is de nieuwe niet.. en die flank. Die lelijke EV-knik of -vouw om het (te) grote accupakket van de EV-variant te verhullen: dat moet je niet willen. De MC20 en de Ferrari Purosangue hebben er ook al last van. Kijk eens naar de vorige Granturismo en zie hoe mooi een flank onderzijde deur kan zijn. Heren en dames designers en engineers: werk aan de winkel!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.