Volgende Giulia is elektrisch en bloedsnel

Technisch hoogstandje.

Ook de opvolger van de Alfa Romeo Giulia zal een technisch hoogstandje worden. Dat is wat Jean-Phillip Imparato tijdens de presentatie van de Tonale PHEV vorige maand heeft verzekerd. Het wordt de eerste volledig elektrische Alfa Romeo (dus zonder benzine- of hybride versies in het gamma) en het debuut voor publiek moet ergens in de loop van 2025 plaatsvinden. De volgende generatie Giulia gebruikt als eerste het nieuwe STLA Large platform en tevens het zogenaamde ‘STLA Brain’. Dat laatste is een onthullinkje van meneer Imparato. STLA Brain is een soort ‘supercomputer’ die tevens de basis gaat vormen voor toekomstige updates op het gebied van services in de cloud. Een intelligente multifunctionele boordcomputer, die geschikt is voor snelle updates zonder dat eerst de hardware dient te worden aangepast. Ook zal dankzij de STLA Brain gebruik gemaakt kunnen worden van AI-techniek (kunstmatige intelligentie) waarbij het rijgedrag op verschillende manieren wordt geanalyseerd en de bestuurder vervolgens van feedback zal worden voorzien.

Bloedsnel.

Verder moet de opvolger van de Giulia op het gebied van prestaties ook weer de nodige indruk gaan maken. Er wordt gesproken over vermogens van 350 tot 800 pk, afhankelijk van de versie waar het om gaat. De nieuwe grotere middenklasser van Alfa Romeo zal in 2025 gepresenteerd worden.

5 gedachten over “Volgende Giulia is elektrisch en bloedsnel

  • 2 december 2022 om 11:40
    Permalink

    Ben vooral benieuwd naar het ontwerp. EV’s bieden nieuwe kansen en ook uitdagingen…

    Beantwoorden
  • 2 december 2022 om 19:48
    Permalink

    Klinkt goed. Volgende maand is 2025 nog maar 2 jaar weg… niks te vroeg. En laat de Giulia mooie flanken krijgen (geen uitstulping alla Purosangue), veel pk’s en geen fratsen. Liever licht en wendbaar dan veel pk’s en 2 ton plus. En nog iets: het moet in 1 keer heel goed, om de huidige technische achterstand in te halen. Een 2e kans krijgt Alfa waarschijnlijk niet. Dus alles top: alcantara, vegaleer, hout(fineer), kortom luxe zonder fratsen (dat is voor Maserati). Oh ja, nog een (Utopisch) verzoek: een knop om alle EU-onzinverplichtingen uit te zetten (automatisch remmen, tracker, alarmeren, lane depature etc etc) AUB: UIT! (Met een knopje)

    Beantwoorden
    • 2 december 2022 om 23:55
      Permalink

      En nog iets: SVP geen “Folgore” voor elektrische Alfa’s. “Volkoren” of “folklore” is alles wat Alfa niet is. Folgore (bliksem in het Italiaans) klinkt in het Latijn beter: Fulgur. Aan Alfa’s piepkleine marketing-afdeling om dit verder uit te zoeken (als ze niet weer zijn ingeslapen).

      Beantwoorden
      • 4 december 2022 om 10:02
        Permalink

        En tenslotte, het commentaar van Niels van Roy (ontwerper van auto’s) over de Tonale en zusje Dodge Hornet in Autoweek: “Aangezien design leidend blijkt als aanschafreden, is het maar de vraag of deze verkoop- en merkstrategiegok niet op een fiasco uitdraait, met name op de langere termijn. De aanzienlijke merkwaarde van beide fabrikanten wordt zo totaal te grabbel gegooid. Een Max Verstappen die telkens om niets van de baan spint verliest uiteindelijk ook al zijn fans … “. Helemaal mee eens. Laat dit nooit meer gebeuren met toekomstige Alfa’s. Geen Giulia 508, geen Stelvio DS7. Gewoon niet en nooit, beste Monsieur Imparato, Tavares of Madame Jackson.

  • 13 december 2022 om 20:07
    Permalink

    Met een Giulia station en eeen nieuwe Guilietta had AR eerder uit de rode cijfers geweest, en ja ook die kunnen nog hybride en later wellicht electrisch worden, maar AR puristen willen ook wat.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.