Abarth werkt al aan volgend elektrisch model

Elektrisch met smaak.

Het was een mooie ambiance in Huizen de afgelopen week, toen we door Stellantis van hartelijk werden ontvangen om de eerste elektrische Abarth van dichtbij te bekijken. Dat de Abarth nu al op Nederlandse bodem verschijnt is niet voor niets. Stellantis heeft met haar elektrische gamma sowieso een focus op een markt als de onze. Daarom gaan we bijvoorbeeld zelfs ook Lancia terugzien. De Abarth 500E heeft zoals we al eerder zeiden, een perfecte basis met de nieuwe 500 EV uit Turijn. Deze auto is een instant succes vanwege de geboden kwaliteit en bovenal stijl. Bakken met stijl, zonder ook maar een seconde geforceerd of truttig over te komen. Een model dat al iconisch is, laten evolueren is een vak apart. Mini probeert het ook, maar met de uitspraak ‘minder is meer’ in het achterhoofd vinden we dat Centro Stile met vlag en wimpel wint op dit vlak. Uiteraard zijn we Fiat-fanaten, dus wellicht hebben we een bepaalde bril op.

Volgend jaar weer.

De Nederlandse vertegenwoordigers probeerden een filosofische brug te maken van het alom geroemde geluid van Abarth, naar de imitatie via de ingebouwde Sound Generator. Het lachsalvo van de altijd kritische en veelal azijn drinkende aanwezige journaille, bij aanhoren van het digitale geluid, zorgde bijna voor plaatsvervangende schaamte. Maar het klonk zeker niet slecht! Het is meer het idee waar we aan moeten wennen en de eeuwige hang naar authenticiteit. Alle kolder verdween echter al snel toen we te horen kregen dat Abarth al werkt aan een model dat mogelijk in de loop van volgend jaar gepresenteerd zal worden. De basis is de kleine B-UV uit Tychy van Fiat die begin 2023 geïntroduceerd zal worden. Deze wordt al volop 600 genoemd in de media, maar de vertwijfelde blik van de marketingchef sprak boekdelen. Niets is nog zeker op dat vlak. Intussen is de Scorpionissima editie die je hier ziet (ook te krijgen in knalblauw) te bestellen vanaf 44.000 euro. Eerste leveringen starten medio 2023.

3 gedachten over “Abarth werkt al aan volgend elektrisch model

    • 17 december 2022 om 13:43
      Permalink

      Sowieso Autoweek. Dat zijn wel de grootste betweterige az’s, (weet niet ook uit eerste hand van een vertegenwoordiger van een ander, niet Italiaans merk) zeker als het om niet Teutoons product gaat.

      Beantwoorden
      • 17 december 2022 om 13:44
        Permalink

        weet niet = weet ik ook

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.