Al 1 miljoen keer FIAT Tipo uit Bursa

De succesvolle FIAT Egea en Tipo.

De door ons vaak bejubelde comfortabele en degelijke FIAT Tipo is in Turkije bij de FIAT-fabriek van Tofaş al voor de miljoenste keer geproduceerd. Nummer 1 miljoen betrof een mooie blauwe Cross Hybrid. De fabriek in Bursa kent een lange geschiedenis van FIAT bouwen inmiddels. Overigens ook in dit segment. In 1993 rolde de Tempra met hetzelfde aantal van de band (foto onder). In totaal heeft Tofaş ruim 6,8 miljoen auto’s geproduceerd.

Circa 590.000 Tipo’s.

De Egea voor de lokale markt is goed voor iets minder dan de helft van de genoemde 1 miljoen. Turkije vormt dus een zeer belangrijke bondgenoot voor FIAT in het C-segment. Ook in de toekomst overigens want de langverwachte economische FIAT Crossover zit er dan toch echt aan te komen, te weten in 2025. In de wandelgangen draagt het project trouwens de werktitel Multipla of project ‘UV5′. Het gebrek aan Tipo’s op Neerlands wegen blijft voor ons overigens een treurig feit gezien de kwaliteiten van deze gezinsauto.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Al 1 miljoen keer FIAT Tipo uit Bursa

  • 10 november 2022 om 16:45
    Permalink

    Ondergewaardeerde auto. Heb er 4 jaar met veel plezier in gereden.

    Beantwoorden
  • 10 november 2022 om 18:58
    Permalink

    Fantastische auto! Al meerdere keren gehuurd wanneer ik op vakantie ben in Sicilië. Echt top!

    Beantwoorden
  • 10 november 2022 om 22:36
    Permalink

    Ik rij nu 14 dagen met mijn nieuwe Tipo cross hybrid in paprika orange en hij is fantastisch!

    Beantwoorden
  • 11 november 2022 om 07:37
    Permalink

    Ik rijd nu 5 jaar, na aflevering nieuw, tot volle tevredenheid in de Tipo. Een zeer betrouwbare auto die alles aan boord heeft wat je nodig hebt. Na een anabolenkuurtje dmv chiptuning levert hij een gezonde 155 pk, erg prettig.

    Beantwoorden
    • 13 november 2022 om 15:56
      Permalink

      Zeker een heerlijke auto. Hiervoor een Croma en de Tipo scoort op bijna alle punten beter, helemaal qua rijden.
      Daarbij haal ik over lange afstand bijna de officiële verbruikswaarde, 6,0 l/100 km. Al moet je daar wel iets moeite voor doen.
      Ik ben heel benieuwd hoe zuinig de nieuwste mini-hybride rijdt. Lijkt me leuk onderwerp voor een artikel in Autoedizione 😉

      Beantwoorden
      • 13 november 2022 om 19:22
        Permalink

        Dan ben ik wel heel benieuwd op welke punten de Tipo beter scoort dan de Croma. Ik heb een 2007 Croma 1,9 multjet 8v met 120pk van splinternieuw naar 93.000 km (toen total loss tegen vrachtwagen) gereden zonder problemen. Superruim, comfortabel, stil. Heerlijke reisauto.

  • 13 november 2022 om 21:00
    Permalink

    @Stupendo
    De Croma is onovertroffen als het gaat om binnenruimte en comfort van de stoelen.
    Ik had de 1.8 benzinemotor en die had onderin totaal geen vermogen, dat doet de T-jet veel beter. Ook de wegligging is fijner, minder overhellen in de bochten. De carrosserie is stijver, vlak bij mijn garage is een vervelende drempel en de Croma voelde je torderen terwijl de Tipo geen krimp geeft. Ook de veiligheidsopties als brak assist zijn handig, al hoop ik deze nooit nodig te hebben. De navigatie en zo maakt het gelijk een modernere auto en de achteruitrijcamera is toch ook erg fijn bij een grotere auto. Daarbij is deze ook wat zuiniger en, ook heel plezierig, er gaat vooralsnog niks aan kapot. Bij de Croma, wel ouder en meer km’s, toch ieder jaar wel wat als lek stuurhuis, kapotte radiator, kleppendeksel.
    Dus enkele punten zijn gerelateerd aan de motor. Voor de diesel ligt dat mogelijk anders. Maar ik heb geen dag spijt van de Tipo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.