Alfa Giulietta 1.6 JTDm: Messcherp Milanees werkpaard

Wat ons eens te meer is opgevallen, is dat er tegenwoordig ook ‘Italienische Gründlichkeit’ te koop is.

Dat nadert in combinatie met de bekende flair en het zuidelijke temperament in rijgedrag aardig de perfectie, en dus konden we niet wachten om ‘Das Alfa Romeo’ dit keer in een mooie Duitse omgeving nader te ervaren. Heel Duits is ook het begrip Diesel, maar de betere techniek is op dat gebied ook al jaren behoorlijk Italiaans. Om het nieuwe wonder van Alfa Romeo eens van geheel andere kant te bekijken viel de keus voor een uitgebreide rij-impressie daarom nu op de 1.6 JTDm2 met 105 pk. Zou de zogenaamde ‘hekkensluiter’ van de Giulietta familie ons op een wat langere afstand wel kunnen bekoren? Is een Cuore Sportivo met bijna 70 paarden minder onder de kap dan wij gewend zijn wel een pulserend Milanees hart?

De eerste indruk was in ieder geval direct al heel positief maar dat had niets te maken met de techniek. Het was de voor ons inmiddels vertrouwde uitdossing, waardoor de knapste C segment auto van dit moment opnieuw wist te enthousiasmeren vanaf het eerste moment. De olie gestookte is een charmante Distinctive versie in ‘Bianco Ghiaccio’ met Pack Premium en Pack Sport2. Wit staat deze Giulietta echt tijdloos goed. Dat kun je niet van elke auto zeggen. Bovendien ging onze mening van ‘ach daar heb je weer een witte’ al rap naar ’toch wel erg mooi zo’n roomijs gekleurde Alfa’. Alles voelt solide aan in de Giulietta en de mooi geribbelde stoelen met leder en stof combinatie, bleken niet alleen de ideale steun te bieden tijdens wat bochtenwerk, maar ook nog eens je beste vriend gedurende een langere rit. Uit een Giulietta stap je altijd uitgerust uit, luidt onze conclusie na een week rijden.

Deze brommende 1600 had voor ons een verrassing in petto die we eigenlijk niet verwacht hadden. In eerste instantie merk je even niet al te veel als je het gas intrapt… Maar dan volgt er een impuls waar je alleen maar heel blij van kunt worden. De inspuiting van deze nieuwste MultiJet2 knalt er werkelijk in en lijkt te sollen met de eigenlijke motorinhoud. Dit wetende ging het vingertje net als in de 170 pk MultiAir natuurlijk direct naar de vertrouwde DNA schakelaar. In ‘D’ resulteerde dat in een maximum koppel van maar liefst 320 Nm bij 1750 toeren. Later zou blijken dat op steile wegen dit voor een nog geweldiger gevoel zorgt. Eenmaal op de snelweg trekt de 1.6 JTDm2 bovendien best verrassend vlot door naar de snelheden waarop je graag kilometers vreet. En kilometers vreten doe je écht heel graag in de 1.6 Diesel, want het tankpeil wilde maar niet omlaag. Zelfs niet in Dynamic. In de MultiAir reden we nog wel eens bewust in Neutral naarmate de kilometers vorderden, maar dat is dit keer niet een keer in ons opgekomen. Je wil permanent de beste trekkracht in de 1.6 en het verbruik is nooit een zorg met een gemiddelde van 4,4 liter per 100 km. In de stad met Start&Stop is dat zelfs slechts 3,7. De uitstoot is slechts 114 gram per kilometer (B label). Deze Giulietta was net als de benzine variant trouwens behoorlijk stil en uiterst comfortabel wat voor een aangename reis zorgde.

[nggallery id=418]

We worden na een wat sceptische macho houding van ‘ik rij nooit minder dan 150 pk’ met al deze sterke punten van de 1.6 JTDm dus eigenlijk direct al bekeerd van deze houding. Het enige compromis aan deze verder volwaardige sterke Giulietta, die wij niet passend vonden, is wanneer je bergopwaarts op een brede haast lege Duitse snelweg je inhaalactie bijna moet afbreken omdat de snelheidsmeter op 145 bleef steken en de versnelling in vijf… Dat je kofferbak (350 dm³) dan vol zit en je als bestuurder de auto deelt met drie andere volwassenen blijkt dan even een loden last. Enkel dan schiet het begrip ‘hekkensluiter’ weer even in je hoofd. Eenmaal in een bochtig Moeselgebied met hellingen tot 12% op 700 meter boven de zeespiegel ben je echter dat direct weer vergeten. Want de echte verrassing van dit Milanese werkpaard moest nog komen zo blijkt. Een ware klipgeit die altijd als eerste boven is! In combinatie met het excellente onderstel van de Giulietta en het messcherp sturende karakter besefte je dat de Nürburgring even verderop voor mietjes is. Het echte spektakel maak je mee in deze 1.6 JTDM2 met 105 werkelijk afgetrainde paarden in Dynamic, op deze secundaire wegen die sterk wisselend bergop en af gingen. Bochten in alle soorten van haarspeld tot een flauwe ‘S’, werden uiterst nauwkeurig en gemakkelijk verwerkt. Dit gaf een oppermachtig Alfa Romeo gevoel. De auto is nog de veiligste in zijn soort ook. De 281 mm zelfventilerende schijfremmen voor met 57 mm zuiger en zwevende remklauwen met 36 mm zuiger achter, bleken uiterst betrouwbare ankers.

De Giulietta toonde haar kunsten en het publiek werd er stil van. Want in het toch verder behoorlijk saaie Duitsland vond men de auto die daar de bocht om kwam een echte verademing om te zien. Vele reacties waren vooral op de diverse parkeerplaatsen in de steden volop merkbaar. De auto die wij reden kost nog geen 29 duizend euro (20% bijtelling) maar liet een indruk achter van iets dat uit een heel andere klasse lijkt te komen. Het ontwerp, de kwaliteit en de unieke dynamiek leggen de lat voor iedere concurrent werkelijk heel hoog. De winnaarsmentaliteit lijkt nu echt weer aanwezig te zijn bij het mooie merk met Milanees wapen.

Wij vinden voor wie naar een dergelijke cocktail op zoek is, de Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm2 een echte aanrader.

[nggallery id=417]

Deel dit artikel:

14 gedachten over “Alfa Giulietta 1.6 JTDm: Messcherp Milanees werkpaard

  • 24 augustus 2010 om 11:26
    Permalink

    Prachtige wagen, maar 2 dingen “negatief” na een test-rit met deze 1.6JTDm2:

    1) Stoelen konden beter, ik zit comfortabeler in m’n 147 en in de 159. Ze zijn niet slecht, maar ik had betere zij-steun verwacht en een iets langere been-steun.

    2) De 1.6 heeft te weinig power, zelfs in dynamic kon hij me niet overtuigen. Het probleem doet zich niet zozeer voor bij het algemene rijden, en voor de gemiddelde chauffeur zal dit meer dan genoeg zijn. Mijn probleem ermee is dat het een van de enorm sterke punten van deze wagen verknoeit: bochten nemen. Voor een enthousiaste rijder is er gewoonweg te weinig power beschikbaar bij het uitgaan van de bocht. In het diesel-gamma zit er ook een enorm gat, men springt van een 1.6 met 105pk plots naar een 2l met 170pk, met tussenin niets meer.

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 12:07
    Permalink

    Vind het wel jammer dat ze ook niet de 120PK versie aanbieden ipv deze geknepen versie.

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 12:16
    Permalink

    @ Bart M: mee eens wat het vlakke saaie Nederland betreft qua wegen. Maar neem deze 1.6 eens mee de bergen in. Berg op trekt ie als een gek en bochten neemt ie juist heel snel dankzij voldoende power.

    Bergaf op de snelweg klokten we zelfs 200. 🙂 In het boekje staat 185 als top. Dat is netjes nietwaar?

    Voor wie meer wil begint het rijplezier nu eenmaal bij 170 pk dat staat vast.

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 13:22
    Permalink

    Leuk stuk,
    Maar zal er in het najaar, tegelijk met de TCT-bak niet direct een 1.6 120pk JTDm verschijnen? Weten jullie bij AE niet iets over een uitbreiding van het gamma?

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 15:00
    Permalink

    Dat van die stoelen snap ik echt niks van. Leren ze het nu echt niet? Zonder uit eigen (Giulietta) ervaring te spreken, lijkt het of die Italianen al 30 jaar doof zijn voor bepaald commentaar. Net als de 500, waar de stoelen te kort en veel te hoog zijn. De meeste mensen zijn langer dan de gemiddelde Italiaan, maar dat wil er blijkbaar niet in.
    Er mag van mij nog wel wat meer Italiaanse flair in, zoals de tellers een kwart slag doordraaien, italiaanse teksten op de meters. Van die simpele dingen waar een Alfist blij van wordt. Minder kunststof in de aanzuigkanalen, zodat er weer een beetje Alfa geluid in komt. Echt niet zo moeilijk allemaal.
    Daarnaast is dit natuurlijk een heerlijk Lease-alternatief voor de bekende Kübelwagen, mits de leasemaatschappijen deze gunstig prijzen…

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 20:31
    Permalink

    Mooie wagen, alleen heb station nodig dus ben aan de 159 gekoppeld.

    105 Pk is zat voor mensen die dit niet belangerijk vinden. 170 pk is mooi voor de mensen die het wel belangerijk vinden. Ertussen in is grijs en kost alleen maar meer geld.

    Persoonlijk ga ik voor de 170 overigens en misschien wel chip, al is dit laatste alleen om de motor wat soepeler te laten worden en die verekte EGR af te blinden.

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 22:30
    Permalink

    Erg mooie impressie en de lichtste Diesel met maar 105 pk is dus gelukkig ook verbazend goed te noemen, +/+.

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2010 om 00:08
    Permalink

    Wat een verademing! Deze test van jullie..

    Spreek ik met familie, met vrienden, met collega’s… allemaal
    BMW.. AUDI.. Mercedes…
    Allemaal de meute achterna.. Bijna niemand wil zich nog onderscheiden .. nee, meelopen .. met de meute… Zelf niet denken.. de meute geeft me wel gelijk.. veilig hé..

    Waar zijn de individualisten.. de persoonlijkheden .?

    Goddank, hebben we nog Alfa.. Saab.. Lancia.. Jaguar.. De merken voor wie afstand wil nemen van deze volkspsychose

    Vorige week heb ik het toppunt van deze meute-mentaliteit gezien: een BMW met een gepersonaliseerde nummerplaat ‘VIP…’
    Die nummerplaat kost dat zielig mannetje 800€!
    Z I E L I G !!
    Typisch bmw.. (met kleine letterjes aub)

    Gelukkig dat er Saabs.. Alfa’s.. Jaguars.. zijn.

    Een hemel op aarde!

    Wat ben ik content daar niet bij te horen.. en dat te kunnen zeggen aan mijn vrienden.. familieleden..

    Een hemel op aarde.. een leuk gevoel..

    groetjes

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2010 om 09:58
    Permalink

    Dankjewel Louis. Je verwoord exact de reden van het bestaan van onze site. Blij deze waardering letterlijk van je te kunnen lezen.

    We hopen steeds meer op deze manier passie te kunnen delen met anderen. Je ziet trouwens dat steeds meer mensen hang hebben naar deze vorm van merkbeleving bij oa de merken die jij ook noemt. Om het simpele feit dat de eenheidsworst alleen maar lelijker aan het worden is en het leven voor velen dus alleen maar saaier. Men kiest er vaak niet eens bewust voor, net als dat het steeds vaker naar binnen werken van slecht eten ook vaak onbewust plaats vindt bij mensen door de opdringerigheid van de megalomane industrie.

    Het verschil tussen die grote groep en mensen die bewust voor iets anders kiezen wordt steeds groter. De nuances vallen weg op dat gebied.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2011 om 09:53
    Permalink

    Ik heb nu al bijna 40.000km in mijn mooie Giulietta afgelegd en wat een FEEST!!!!!Ik heb nog nooit met 105paarden gereden die aanvoelen als 160/170!!!!! ik weet niet waar Bart M het over heeft?!?!? Heb je ueberhaupt wel met de auto gereden vraag ik me af?? Niet naar bedoeld hoor maar ik verbaas me over de reactie. Ik heb nog nooit met een benzine of dieselauto gereden met dit aantal pk`s die zooooo snel is!!Had ik niet verwacht van een klein dieseltje!Maar hij rijdt als een beest!!En nodigt uit tot een racerijstijl… verder iedereen die ik erin heb laten rijden schrikt zich de apelazerus als ik stiekem de Dynamic boost aanzet!!!Alle andere concurrenten met een 1.6 verbleken bij dit geweld, een Megane 1.6 diesel met 110pk wordt zwaar vernederd qua motor (rest ook)ree laatst nog met een 2.0l Diesel Insignia…Die eet de Giulietta for breakfast!!Ik hou mijn hart vast wat er wel niet moet gebeuren met de 170Pk versie van Alfa….En geloof me ben echt wel aan snelle auto`s gewend!Wat een auto…!!!!

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 01:51
    Permalink

    Kging vandaag naar de alfa verdeler voor een 2.0 136pk kijken. Hij had nog een paar 1.6 op stock die fel leken op wat ik wou en kon voor 750 euro opvoeren naar 144pk, volledig comform. Dus mooie tussen oplossing tussen de beide diesels. Hierdoor behou ik nog steeds de 3% overheidpremie (in belgie), heb ik meer pk en meer koppel en vebruik ik minder.
    De dubbele uitlaat kon ook voor wat gefixt worden (niet zon fake uitlaat, maar eentje die echt aangeslote is). Ik bekijk het zo: nu bespaar ik op de inschrijving en de rijbelasting en heb ik ook minder aan de pomp te betalen. En ik kom er in aankoopprijs ook goedkoper vanaf

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.