Alfa Romeo 159 J4 3.2 C AutoDelta

AD1

Voor wie het warm krijgt van het huidige Autodelta, is er heet Alfa Romeo nieuws.

Het tegenwoordig Britse bedrijf van Jano Djelalian komt met een nieuwe opgepompte versie van de 159. Een gekoelde dikke turbo zorgt voor een 352 pk sterke 3.2 JTS V6 met een koppel van 435 Nm. Gewoon meeblazen of sneller gaan den S-jes uit Ingolstadt en M-etjes uit München dus. Dit model is de laatste in de rij samen met de J5 en J6, die eerder al de Brera en Spider in dikke GT’s omtoverde…

Met Q4 is dit zeker wel iets om van te dromen. Levert het echt Alfa gevoel op? Volgens ons gaat dat te ver.

[nggallery id=91]

8 gedachten over “Alfa Romeo 159 J4 3.2 C AutoDelta

  • 5 november 2009 om 12:42
    Permalink

    Hallo? Meer Alfa gevoel dan in een Mito, lijkt me.
    Waarom Alfa zelf nooit een 159 met 8C gemaakt heeft, is een van s’werelds grootste Mysteries en Marketing-blunders, right up there met “nothing sucks like electrolux”.

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 13:15
    Permalink

    Maar als je zo’n auto dankzij inferieure techniek niet eens fatsoenlijk door een bocht zou kunnen krijgen en de auto vooral meer op een benzineslurpende Duitse sedan zou lijken dan op een Italiaans vlaggenschip..wat is dan de winst? ..dan was er nu nóg minder geld voor het noodlijdende Alfa Romeo.

    Ik geef ze groot gelijk dat er nooit een V8 159 is gekomen. Belachelijk idee als je het mij vraagt.

    Beantwoorden
  • 5 november 2009 om 16:35
    Permalink

    In ieder geval goed om te zien dat Autodelta door gaat met het leveren van leuke speeltjes voor ons Alfisten. Samen met het (te dure) Madeno zowat de enige overgeblevenen. Novitec steekt nog maar weinig energie in Alfa/Fiat/Lancia en lijkt zich volledig te concentreren op Maserati/Ferrari.

    Is Savali nog steeds de fitter van Autodelta producten in Nederland? Ondanks hun crisis?

    De two-tone velgen vind ik best mooi bedacht. Zag dat die velgen inmiddels ook voor de 156, 147 en GT leverbaar zijn.

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 12:58
    Permalink

    Waarom zou de techniek inferieur zijn? Hoe zou het überhaupt inferieur kunnen zijn? Zelfs al gebruiken ze die van een 75 met wat ESP e.d. dan is dit nog niet rudimentair slechter dan wat er onder een E-klasse of 5-serie steekt. Vreemd genoeg -transaxle- zelfs beter en moderner (proest) qua concept. En dan heb ik nog niet over Cadillac die met een stokoud onderstel en pushrod blok een M5 om de oren rijdt.

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 13:56
    Permalink

    Of dit het echte Alfa gevoel levert kun je natuurlijk pas beoordelen als je in deze auto hebt gereden. Meer dan genoeg vermogen voor een 159 lijkt me. Maar er zijn ook andere zaken die meespelen: een in de basis saaie en relatief tamme motor. Een paar zwembandjes overgewicht, om maar iets te noemen. Hebben de (wannabe) Duitsers dat dan niet? Natuurlijk! Dat is nu juist de issue. Het echte Alfa gevoel is iets anders dan zsm van nul naar 100. Nogmaals het kan heel goed dat je wel degelijk het Alfa gevoel krijgt bij deze auto, maar dat is wat anders dan een S-quattro met Biscione badge.

    Beantwoorden
  • 6 november 2009 om 17:11
    Permalink

    Ik denk dat de AD vooral over power en snelheid gaat op een recht stuk snelweg. En dat heeft niet direct met een volledig Alfagevoel te maken.

    En dan nog iets: De versnellingsbak.

    Beantwoorden
  • 7 november 2009 om 19:25
    Permalink

    Jullie zijn me kwijt. Grazione maakt prima versnellingsbakken, en Alfa heeft standaard een Torsen generatie van 4wd die Audi enkel op de RS-en gebruikt.

    Ik zie van geen kanten in waarom het Alfa gevoel zou ontbreken in de bochten. Zijn daar klachten over? Een standaard 159 doet me al lachen van oor tot oor..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.