Home » Alfa Romeo , Autotest

Alfa Romeo Giulia Veloce is de best wensbare auto

20 januari 2018 17:57

En de beste auto van 2017 is… de Alfa Romeo Giulia Veloce. Met de Giulia Veloce zijn we afgelopen jaar niet voor niets een soort relatie aangegaan. We reden ‘m in de zomer én in de winter. Onder de warme zon en zelfs door een laag sneeuw. In een meer assertieve look met het sprekende Blu Misano en in gedistingeerd Grigio Vesuvio met meer ingetogen accenten. En even wat meer dan in de Stelvio met evenveel pk’s, worden we in de Giulia Veloce telkens stil van verbazing. Of beter gezegd van verwondering. Deze auto voelt in alles optimaal en is onderscheidend in al z’n aspecten. Hij rijdt als en lichtvoetige coupé, voelt als een volwaardig topmodel qua comfort en is tot in detail doordacht.

Het gebalanceerde design is bovendien een mooi evenwicht tussen functionaliteit en stijl. Het voorkomen van de Giulia maakt steeds meer indruk naarmate je er langer naar kijkt. Een beetje als de indringende blik met subtiele lach van de Mona Lisa. Opponenten verbleken snel naast deze verschijning. En dan de kwaliteit. De Giulia Veloce is zó goed, dat veel mensen vaak niet kunnen geloven dat Alfa Romeo het kunstje daadwerkelijk geflikt heeft (zolang ze er zelf niet mee in aanraking zijn geweest). Je kunt het vergelijken met een onvergetelijk lekkere maaltijd uit een klein restaurantje in een achterafstraatje. Pas als je ’t weet, hoef je nooit meer wat anders en jaren na dato heb je het nog steeds over deze bijzondere ervaring.

De 2.0 viercilinder in deze hoedanigheid is een uiterst aantrekkelijk fenomeen. Hij is comfortabel en vrij zuinig te rijden, terwijl je beseft dat het blok altijd een ongelofelijke reserve aan vermogen paraat heeft (400 Nm koppel). De uiterst responsieve gerobotiseerde automaat maakt het rijgenot van deze krachtbron compleet. De Giulia met 280 pk voelt dus ook écht snel aan en klinkt met z’n ingetogen brom zoals elke Veloce hoort te klinken. Het geraffineerde onderstel van de Giulia maken dat deze Veloce in de meest sportieve stand aanvoelt als een snelle GT. De vergaande balans van deze nimmer saai rijdende Alfa Romeo, is mede te danken aan de ideale massaverdeling tussen de beide assen (51/49). Het lijkt alsof je de controle over dit voertuig nooit kunt verliezen en dat de eenheid tussen mens en machine altijd gegarandeerd is. Het uiterst intelligente Q4 systeem draagt daar uiteraard aan bij. Alles op de achterwielen totdat het noodzakelijk wordt om de krachten meer te verdelen. Tot 50% aan toe. Deze unieke eigenschap maakt dat de Giulia Veloce niet gewoon een snelle sedan is met veel vermogen, maar dat het veel meer is dan dat. Het is een precisie-instrument dat zich met het hart en hoofd laat rijden. Een ideale balans voor wie een auto heel bewust kiest. Daardoor vinden niet alleen wij (met onze minder objectieve ‘tricolore bril’) dit het beste van 2017, maar ook enkele andere bronnen in Europa en Amerika, die wél een grondige vergelijking pleegden.

Het zijn deze verfijnde rijeigenschappen die je als bestuurder een bescheiden superioriteitsgevoel geven, wanneer je je tussen het dagelijkse verkeer begeeft. De man (of vrouw) in de Alfa weet precies waarom het door hem (of haar) gekozen product, een toonbeeld is van technisch raffinement van Italiaanse bodem. De massa blijft intussen achter in onwetendheid, zolang het zich niet laat overtuigen. Alfa Romeo is de betere keuze in het universum van luxere personenauto’s. Nieuwe modellen zullen in de nabije toekomst naar verwachting herhaaldelijk uitwijzen dat dit opnieuw een feit is geworden. De Giulia (Veloce) is uitgedacht door technische puristen, waardoor zelfs een SUV met dezelfde basis weet te fascineren qua rijdynamiek. Wellicht helpt deelname in de F1 pas écht om deze perceptie wat wijder verspreid te maken, maar wij kunnen als ervaringsdeskundige intussen heel goed zonder.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

»

  • Hoekree schrijft:

    Wat is alfa toch een mooi merk.
    Autorijden op zijn best

  • Squadra schrijft:

    EVO Car of The year bij de Sport sedans en de Qiulia Q bij de super sedans. En ja BMW en Audi en Mercedes deden ook mee!

  • Steef schrijft:

    Buon fatto Sergio!

  • Sergio marchionne schrijft:

    Thanks

  • tobias schrijft:

    Schoonste wagen die er rondrijdt

  • Alfa-073 schrijft:

    Fijn om eens een test te lezen die niet gaat over dat het dashboard wat minder lekker knuffelt of die 0,0001 micrometer tussen de naden, maar gewoon heerlijk autorijden 🙂

  • Fred Tome schrijft:

    Sergio, tu hai creato una meraviglia, che bellezza, grazie Sergio. Un peccato che parti quest’ anno!

  • Destro schrijft:

    Helemaal eens! Al 23.000 Km. Genieten!!!

  • Steef schrijft:

    De geruchten rond de komst van een 6C coupe worden steeds sterker! Zie motor1.com

  • The Dutchbird schrijft:

    @Lancia4Ever
    Hoe kan je nu op basis van deze rij-impressie zeggen dat “dit helemaal klopt”?

  • Bjorn Orizand schrijft:

    Steef het is ben fatto 😛

  • Steef schrijft:

    Si Björn hai ragione 😀 ho sbagliato.

  • Lancia4Ever schrijft:

    E buona fetta (di salame) :-p

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Categorie�n

Alfa Romeo , Autotest

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties