Fiat gaat rationeel gamma ook flink uitbreiden

Volgens een analist en wat andere geluiden zal Fiat de komende vier jaar ook haar gamma verder uitbreiden. Dat is goed nieuws gezien het nogal ingetogen keuzepalet die je nu in de showroom aantreft. Met name de rationele poot, waar nu alleen nog Panda en Tipo deel van uitmaken (en vanaf dit najaar ook de opvolger van de Punto), zal radicaal groeien tot 2022. De Panda en de Tipo zijn niet voor niets zeer competitieve populaire modellen die erg concurrerend zijn bovendien. Het concept ‘veel auto voor je geld’ is van oudsher een van de pijlers die bij het merk Fiat horen en is wellicht een tijdje vergeten geweest. Het zal trouwens niet om echte Low-Cost modellen gaan zoals hieronder gesuggereerd wordt. Fiat zal er juist heel bewust tussenin gaan zitten, om meer aan de wensen van de klant van vandaag tegemoet te komen.

 

Één van de belangrijkste toevoegingen zal een nieuwe B-segment SUV/Crossover zijn. Ook een grotere variant op basis van de Tipo zal in het segment erboven worden toegevoegd. Overigens is deze laatste al eens genoemd ten tijde van de ontwikkeling van de Tipo, maar vervolgens mogelijkerwijs uitgesteld. In het kleinste segment zal eveneens een uniek model worden bedacht, als we het onofficiële schema hierboven mogen geloven. Wellicht deelt deze z’n basis eveneens met een kleine Jeep waar al langere tijd over gesproken wordt. De productielocaties van deze modellen zullen stuk voor stuk buiten Italië liggen (Polen, Servië en Turkije) en Brazilië is in de meeste gevallen de plaats van ontwikkeling, aangezien er ook varianten voor die markt zullen bestaan. Al deze nieuwe modellen zullen trouwens zoveel mogelijk een intercontinentale rol spelen. Het productieplan dat we dit voorjaar zullen zien, zal uitwijzen of deze aankondiging klopt.

7 gedachten over “Fiat gaat rationeel gamma ook flink uitbreiden

  • 22 januari 2018 om 22:03
    Permalink

    Goed nieuws, laat maar komen. Die Tipo verkoopt in Vlaanderen als zoete broodjes, vooral de vijfdeurs en break

    Beantwoorden
  • 23 januari 2018 om 00:02
    Permalink

    Toppie hou alles boven c segment maar voor alfa. Hoop dat ze er snel komen en allles gaat weer goed.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2018 om 13:07
    Permalink

    Niet te vroeg juichen. Dit soort staatjes zijn al meerdere keren voorbij gekomen, wat later bleek bezijden de waarheid te zijn.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2018 om 14:06
    Permalink

    Ik lees net op clubalfa dat pas op 1 juni het nieuwe vijfjarenplan wordt gepresenteerd. Ik dacht dat begin dit jaar zou zijn, nadat het zo’n beetje het hele jaar 2017 stil was geweest. Het schiet weer lekker op met de nieuwe modellen. Als ik dat nog mag zeggen op deze site, want terechte kritiek wordt hier niet door iedereen gewaardeerd. Nog steeds staan er 3 Italianen voor mijn deur, 2 uit 2011 en 1 uit 2013. Ik zal ze goed onderhouden, want iets nieuws is er voorlopig niet te verwachten.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2018 om 18:58
    Permalink

    Als die 6 auto’s er daadwerkelijk komen, zonder 5 jaar ertussen, dan is Fiat kwa gamma weer helemaal compleet en zal dat de verkopen en marktaandeel flink doen stuwen. Ze slaan wel weer helemaal door met hun SUV-gekte, maar Fiat is een manusje-van-alles-merk waar zowat elk type auto in te passen is, dus op zich kunnen kleine SUV’s prima.

    De Tipo-gebaseerde SUV zal uit Turkije komen, daar is amper iets bij voor te stellen. Interessanter zijn de twee B-segmenters: We weten dat het aannemelijk dat er meerdere auto’s op hetzelfde platform komen om de investering te doen renderen. Met de Punto-opvolger en B-SUV zijn twee auto’s ingevuld. Dat lijkt me het minimale waar we op kunnen rekenen en daarmee verkleint het de kansen op een nieuwe Mito of misschien wel Lancia, maar die zijn geenszins verkeken: 3 auto’s op dezelfde basis lijkt ook erg plausibel. Meer dan 3 lijkt me wat teveel om te verwachten.

    Kragucevac lijkt me onvermindert kandidaat als productieplaats, ik zou zeggen 3 op 4 dat het daar gaat gebeuren. Pomgliano lijkt me uitgesloten. Maar ik zie Marchionne er ook zeker toe in staat om de boel weer in Melfi te bouwen. Deze zomer de Punto uit productie, eventjes een paar maanden aanpassen, en hoppa, de “Argo” rolt van de band op dezelfde productielijn. Voor iemand die een uitgesproken hekel heeft om in het B-segment te investeren, zou het zeker niet vreemd zijn om zo veel mogelijk van de bestaande productiemiddelen te hergebruiken. Het past perfect in het aangekondigde tijdschema.

    Dan is er nog de A-SUV. Ik gok dat dat Tichy wordt. Die A-SUV is dan de eerste, terwijl Pomogliano nog even door gaat met Panda’s produceren. Op een bepaald moment komt er een nieuwe Panda en die produceren ze dan op dezelfde lijn als de A-SUV.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.