Alfa Romeo groeit in EU, maar Fiat krimpt

FCA moet gemengde gevoelens hebben gehad over de verkoop op het Europese continent aan het begin van 2018. Er is weliswaar een lichte toename te zien van 1,2 % voor de groep, maar de markt als geheel deed het beter met +6,8%. De oorzaak van de zwakke prestatie zit ‘m in de afname bij het merk Fiat -5,8%. Daardoor zakt het totale marktaandeel van FCA in Europa ook van 7% vorig jaar naar 6,6% nu. Oftewel FCA verkocht in januari dit jaar 83.944 auto’s op ons continent, tegenover de 84.953 eenheden tijdens de eerste maand van 2017.

Het zijn de mooie cijfers bij de merken Jeep en Alfa Romeo die er voor zorgen dat men in Lingotto deze afname nog enigszins overzichtelijk zullen vinden. Jeep kon ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar een toename noteren van 68,1%. De Compass draagt in belangrijke mate bij aan deze groei. Alfa Romeo mocht bijna een kwart meer auto’s verkopen in januari in vergelijking met vorig jaar. Lancia doet alleen de Ypsilon in Italië en ziet een afname van 27,1%. Het begin van het totaal wegsmelten van het merk, mits er niets nieuws wordt geïnitieerd.

6 gedachten over “Alfa Romeo groeit in EU, maar Fiat krimpt

  • 18 februari 2018 om 20:32
    Permalink

    FCA gaat kapot aan het totale gebrek aan investeringen. B segment: van marktleider naar onbetekend. Lancia dood. Alfa reft het niet zonder snel meer modellen.
    Jammer maar helaas.
    PS er is echt inmiddels geld genoeg voor investeringen.

    Beantwoorden
  • 18 februari 2018 om 20:40
    Permalink

    Dit is precies de bedoeling, toch? Niet investeren in Fiat omdat de marges te klein zijn. Dan gaat vanzelf het marktaandeel omlaag. Wel investeren (gelukkig) in Alfa leidt daar tot hogere verkoopcijfers.
    Met de Punto op z’n laatste benen en het nog steeds uitblijven van nieuwe motoren in de Tipo kan de terugval in marktaandeel niet als verrassing komen.
    Als bij Alfa wel wordt geïnvesteerd in een nieuwe SUV boven de Stelvio maar niet in een opvolger voor Mito of Giulietta, dan gaat het ook daar niet lukken om sterk verder te groeien.
    Maar de keuze lijkt voorlopig alleen gericht op winst per verkochte auto en niet op marktaandeel. Dus we zullen voorlopig veel slecht nieuws blijven krijgen over het marktaandeel. Maar met meer winst per verkochte auto zullen de aandelen FCA wel stijgen dus FCA zal wel tevreden zijn. Of mis ik iets?

    Beantwoorden
  • 19 februari 2018 om 00:05
    Permalink

    CChans: Nee je mist niets, dit is precies wat er gebeurt. Hetzelfde geldt voor Maserati: sinds de komst van de Levante 2 jaar geleden geen enkele investering in een nieuw model meer, verkoop -25% in januari is een voorbode van wat komen gaat. FCA investeert alleen in de VS en Zuid Amerika.

    Beantwoorden
  • 19 februari 2018 om 07:12
    Permalink

    Ach voljend jaar de nieuwe punto en de crossover op tipo basis en alles is weer op orde .
    En de nieuwe 500 komt ook snel dus ik maak me niet druk.
    Fca heeft aan jerp een vaste basis .

    Beantwoorden
  • 20 februari 2018 om 20:49
    Permalink

    Mijn probleem is dat ik wel wat heb met cijfers, maar niet met (korte termijn) winst. Dus ik hoop dat Hoekree gelijk heeft. Maar nog geen bevestiging. FCAhoudt er wel van nieuws over nieuwe modellen lang uit te stellen.,.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.