Alfa Romeo krijgt in principe opvolger 4C
Eerst een rij SUV’s
Jean-Philippe Imparato heeft in een interview met een Brits Automagazine opnieuw door laten schemeren dat Alfa Romeo in principe als doel heeft om ook puristische sportwagens te bouwen. Het is natuurlijk bijna een historische verplichting, maar SUV’s brengen nu eenmaal als eerste geld in het laadje. Na de Stelvio en Tonale wil het Milanese merk zo snel mogelijk een B-segment SUV lanceren die waarschijnlijk Brennero zal heten. Bovendien duikt deze dagen tevens opnieuw het gerucht op dat men toch echt serieus nadenkt over een E-segment SUV, formaatje Maserati Levante.
Al ten tijde van FCA.
Reeds onder Marchionne werd er druk nagedacht om de Alfa Romeo 4C vroeg of laat een vervolg te geven. Maar de middelen waren uiteraard beperkt en de focus lag op het financiële gedeelte en de zoektocht naar een partner voor de ontwikkeling en productie van volumemodellen. Ook Marchionne wist maar al te goed dat een volledig gamma inclusief SUV’s pas echt zoden aan de dijk zou leggen en dat een model als een 4 of 8C slechts een kers op de taart is. FCA kon een dergelijk gamma echter nooit in z’n eentje realiseren en zag zich gedwongen om het ene moment in Maserati te investeren ten koste van Alfa Romeo (MC20 i.p.v. 6C) en andersom (Giulia i.p.v. Ghibli opvolger). Maar ook toen Fiat een 124 Spider kreeg voor de Amerikaanse markt, wist iedereen dat Marchionne het in de periode daaraan vooraf soms over een toekomstige Duetto sprak.
Spider en 33 Stradale.
Imparato wees in het interview heel duidelijk op het feit dat hij mensen niet graag blij maakt met een dode mus. Dat is in het verleden te vaak gebeurd en daarom spreekt hij liever over projecten die al in gang zijn gezet of binnen afzienbare tijd worden gerealiseerd. Toch geeft hij volop toe dat een merk als Alfa Romeo, zodra dat mogelijk is, weer moet beschikken over een echte Spider ‘Duetto’ en een ras sportwagen in de geest van de 33 Stradale, volgens velen de mooiste sportwagen voor op de weg ooit. In dat laatste geval zou je over een opvolger van de 4C kunnen spreken. Dit kan bijvoorbeeld heel goed op dezelfde basis al die van de Maserati MC20. Voor een echte Duetto bestaat momenteel weliswaar geen direct bruikbare basis, maar het is goed voor te stellen dat zodra Stellantis haar (elektrische) STLA platforms in diverse maten klaar heeft (vanaf 2024), er van alles weer mogelijk is. Voordat dit echter realiteit is, zullen we dichter bij het jaar 2030 zijn dan bij 2025.