Alfa Romeo past plannen aan maar maakt gamma wel groter

Opnieuw geen E-segment Alfa in het verschiet.
Geen E-segment SUV uit de VS en de volgende Giulia is geen Crossover maar een lage vijfdeurs fastback. Stellantis CEO Antonio Filosa en Alfa Romeo CEO Santo Ficili zijn druk bezig met het uitstippelen van een bijgestelde koers. De volgende Giulia en Stelvio groeien iets ten opzichte van hun voorgangers en kruipen richting de 5 meter lengte (4,8). STLA Large vormt de basis. Franse bronnen meldden in het verleden dat de Giulia een soort Crossover zou worden en de Stelvio een SUV. Daarboven zou dan een nog grotere SUV geplaatst worden met de werktitel E-Jet. Volledig elektrische hoge auto’s, waarvan de laatste in de VS gebouwd zou worden met het oog op de Amerikaanse markt. Vanwege de nieuwe uitdagingen die zijn ontstaan zet men door dit grote topmodel dat technisch veel met de Jeep Wagoneer zou delen nu een streep. Ficili zou tegen Automotive News zelfs hebben gezegd dat Alfa Romeo in het echt grote segment niet thuis hoort.
Meer focus op een nieuw D-segment uit Italië.
Deze plannen die onder Tavares en Imparato werden bedacht zijn nu dus deels herzien. De volgende Giulia en Stelvio die pas tegen eind 2027 of begin 2028 echt de markt op komen, zullen zowel hybride als elektrisch zijn. In tegenstelling tot de geschrapte E-Jet, komen deze uit Italië en is de focus meer op Europa gericht. Eigenlijk zien we wat ingrediënten terugkeren, die we misschien kunnen duiden als de koers die men aanvankelijk van plan was uit te voeren. Al sinds de prille vorming van Stellantis in 2020 wisten wij bij AutoEdizione uit betrouwbare bron dat de volgende D-segment Alfa Romeo een fastback zou worden met een ‘coda tronca’ en dat een men van een E-segment model definitief wilde afzien. Dit was de lijn totdat Imparato met nieuwe verklaringen kwam.
En Maserati dan?
Als Alfa Romeo vooral bezig zal zijn in het D-segment, ligt er voor Maserati ook niet direct een topmodel van meer dan 5 meter in het verschiet mag je concluderen. Een volgende vierdeurs drietand wordt in dat geval een stuk compacter dan de vorige Quattroporte. Het formaat gaat eerder richting die van de ons iets te vroeg ontvallen mooie Ghibli. Maserati zit nu misschien een beetje in de vrieskast, maar Ficili herhaalde onlangs nog dat het merk niet te koop is en belangrijk blijft voor Stellantis, ook in de toekomst. Op papier zullen Alfa Romeo en Maserati veel samenwerken.
Verdere uitbreiding in de lagere segmenten.
Naast de Junior die het goed doet, zal de Tonale in 2027 ook een opvolger krijgen in het C-segment. Men zegt dat die een stukje langer (en breder) zal zijn dan de huidige generatie die net een update heeft mogen ontvangen. Sommige geruchten stellen dat het hier niet bij zal blijven. In Pomigliano d’Arco zwaait men de Tonale die naar Melfi gaat dan misschien wel uit, er komt een nieuw sportief model voor terug dat tussen de volgende Tonale en de Junior in zal vallen. In de wandelgangen spreekt men over Cupra Formentor killer van ongeveer 4,6 m lang. Een iets hogere vijfdeurs dus die je feitelijk als een nieuwe Giulietta zou kunnen zien. Alfa Romeo past haar plannen dus aan voor de komende jaren, maar ziet ondanks dat alles behalve af van uitbreiding van het gamma.

Ik ga maar één ding zeggen, wanneer heb ik dat nog meer gehoord.