Alfa Romeo past plannen aan maar maakt gamma wel groter (waarschijnlijk)

Opnieuw geen E-segment Alfa in het verschiet.
Geen E-segment SUV uit de VS en de volgende Giulia is geen Crossover maar een lage vijfdeurs fastback. Stellantis CEO Antonio Filosa en Alfa Romeo CEO Santo Ficili zijn druk bezig met het uitstippelen van een bijgestelde koers. De volgende Giulia en Stelvio groeien iets ten opzichte van hun voorgangers en kruipen richting de 5 meter lengte (4,8). STLA Large vormt de basis. Franse bronnen meldden in het verleden dat de Giulia een soort Crossover zou worden en de Stelvio een SUV. Daarboven zou dan een nog grotere SUV geplaatst worden met de werktitel E-Jet. Volledig elektrische hoge auto’s, waarvan de laatste in de VS gebouwd zou worden met het oog op de Amerikaanse markt. Vanwege de nieuwe uitdagingen die zijn ontstaan zet men door dit grote topmodel dat technisch veel met de Jeep Wagoneer zou delen nu een streep. Ficili zou tegen Automotive News zelfs hebben gezegd dat Alfa Romeo in het echt grote segment niet thuis hoort.
Meer focus op een nieuw D-segment uit Italië.
Deze plannen die onder Tavares en Imparato werden bedacht zijn nu dus deels herzien. De volgende Giulia en Stelvio die pas tegen eind 2027 of begin 2028 echt de markt op komen, zullen zowel hybride als elektrisch zijn. In tegenstelling tot de geschrapte E-Jet, komen deze uit Italië en is de focus meer op Europa gericht. Eigenlijk zien we wat ingrediënten terugkeren, die we misschien kunnen duiden als de koers die men aanvankelijk van plan was uit te voeren. Al sinds de prille vorming van Stellantis in 2020 wisten wij bij AutoEdizione uit betrouwbare bron dat de volgende D-segment Alfa Romeo een fastback zou worden met een ‘coda tronca’ en dat een men van een E-segment model definitief wilde afzien. Dit was de lijn totdat Imparato met nieuwe verklaringen kwam.
En Maserati dan?
Als Alfa Romeo vooral bezig zal zijn in het D-segment, ligt er voor Maserati ook niet direct een topmodel van meer dan 5 meter in het verschiet mag je concluderen. Een volgende vierdeurs drietand wordt in dat geval een stuk compacter dan de vorige Quattroporte. Het formaat gaat eerder richting die van de ons iets te vroeg ontvallen mooie Ghibli. Maserati zit nu misschien een beetje in de vrieskast, maar Ficili herhaalde onlangs nog dat het merk niet te koop is en belangrijk blijft voor Stellantis, ook in de toekomst. Op papier zullen Alfa Romeo en Maserati veel samenwerken.
Verdere uitbreiding in de lagere segmenten.
Naast de Junior die het goed doet, zal de Tonale in 2027 ook een opvolger krijgen in het C-segment. Men zegt dat die een stukje langer (en breder) zal zijn dan de huidige generatie die net een update heeft mogen ontvangen. Sommige geruchten stellen dat het hier niet bij zal blijven. In Pomigliano d’Arco zwaait men de Tonale die naar Melfi gaat dan misschien wel uit, er komt een nieuw sportief model voor terug dat tussen de volgende Tonale en de Junior in zal vallen. In de wandelgangen spreekt men over Cupra Formentor killer van ongeveer 4,6 m lang. Een iets hogere vijfdeurs dus die je feitelijk als een nieuwe Giulietta zou kunnen zien. Alfa Romeo past haar plannen dus aan voor de komende jaren, maar ziet ondanks dat alles behalve af van uitbreiding van het gamma.

Ik ga maar één ding zeggen, wanneer heb ik dat nog meer gehoord.
Ik bewonder je optimisme. Natuurlijk erg spijtig dat we continu te maken hebben met uitstel op uitstel.
Een giulia fastback kan goed uitpakken als tussen weg tussen sedan en station. Laten we hopen voor het beste. De Giulia is een mooie wagen maar de 159 blijft tot dusver wel de overtreffende trap. Hoewel de face lift met nieuwe koplampen haar wel goed doet. Ps weet iemand of je die basis lampen kunt verwisselen met de nieuwe of is dat totaal andere kabelboom of is dat wel aanpasbaar? Dan kan ik onze Giulia faceliften 😁
Maar een echte C segmenter hatchback is wel gemiste kans. De giulietta heeft echt een waardige opvolger nodig. Een nieuwe tonale ik weet niet of we daar op zitten wachten. Als de huidige giulia en stelvio nog 2 jaar extra door moeten mogen ze er wel eens een keer de mild hybride in leppelen die al in 2017 over gesproken werd en wel in gregale, ghibli en amerikaanse tonale zit maar niet in een Alfa. Ook die 1,3 phev zoe prima optie zijn in de Giulia. De 159 kreeg ook veel te laat modernere techniek en was meteen de beste en meest geliefde en maakte hem net zo ligt als de Giulia 2.0 l t
Maar een knap alternatief voor mij lease ev zal wel niet optijd komen🫣
Geen idee of je de Xenon-variant kunt vervangen door volledig LED (variant vanaf 2023), maar het is kostbaar. Alleen de 2 koplampen zijn 5 mille. En de rest. LED is ook heel duur bij schade. Ik zou het niet doen. Vind zelf ook de Xenon-versie het mooist. Er is ook en halogeen-model, maar die zou ik niet nemen. Mocht je die hebben, dan altijd vervangen door de Xenon-units. Tweedehands.
Vooralsnog wordt er wel geschrapt en komt er niks voor in de plaats, zoals zo vaak bij de plannen van Alfa is gebeurd. Dat er ‘geen markt’ is een voor E-segment Alfa komt omdat ze het in de VS hebben verprutst: te veel kwaliteitsproblemen en geen opvolgers voor de Giulia en Stelvio of andere uitbreidingen. Onder Stellantis moddert Alfa gewoon verder door, alleen met minder mooie en goede auto’s. En dat terwijl er met Maserati en Dodge potentieel goede samenwerkingen mogelijk zijn.
Inderdaad veel verhalen en ondertussen rust de toekomst van AR op de Junior. De Tonale, Giulia en Stelvio kunnen geen kant uit op de markt. Van niet geliefd (ook MY26 Tonale dicht ik weinig kansen) tot te oud en duur. Hoe mooi de Giulia en Stelvio ook zijn.
Nog geen jaar geleden zou de nieuwe Giulia “de mooiste Giulia ooit” worden. Alles zou prachtig gelijnd zijn. Maar blijkbaar is Filosa geschrokken. Echt niet vanwege de techniek. Het gaat maar door. Terwijl de Junior binnen een jaar een nieuwe facelift nodig heeft. En een prijsverlaging. Die gaat het niet lang redden. Het nieuwe eraf, de prijs te hoog.
En natuurlijk had die E-segment SUV er wel moeten komen, maar niet zonder afstemming met Maserati. Eerst de Maserati-variant. Dan de Alfa Romeo. Later nog een Lancia, DS of Peugeot. Net als bij VAG of Geely. E simple. Maar helaas niet voor Stellantis.
Altijd lastig, vanaf de zijkant is het makkelijk commentaar leveren. Maar goed, daar is wel reden voor. Al lang voor Stellantis had de Italiaanse auto-industrie de vervelende eigenschap niet consistent te zijn. Een nieuw model werd gebracht, kreeg klanten maar nooit een opvolger, dus klanten weer weg. Zowel bij Alfa Romeo, Fiat, Lancia als Maserati. Zo zonde. Sergio Marchionne heeft dat nog versterkt door zelfs de bestverkopende auto’s geen opvolger te willen geven. De Fiat Punto, Fiat Bravo (uiteindelijk 5jaar later alsnog), de Alfa Romeo Mito, Giulietta, geen van allen een opvolger want Sergio wilde alleen auto’s met grote winstmarge. Daarmee niet alleen de verkoopcijfers maar ook het dealernet de nek omgedraaid. Voor het FCA concern gaf dat mooie winstcijfers, voor de klanten en dealers een koude douche.
Toen kwam Stellantis. Met op zich weer nieuwe modellen. Helaas is de Fiat 600 een goede auto die desondanks slecht verkoopt. De Junior doet het redelijk maar de prijs is stevig, zeker in vergelijk tot een 308 maar hij kost ook bijna evenveel als een T-Roc. Met al het delen van motor en chassis zou dat goedkoper moeten kunnen. Maar het meest verdrietige is dat er alleen maar SUVs worden gemaakt of voorzien. Geen Punto-achtige, geen nieuwe Mito, geen nieuwe Giulietta en de auto die de Tipo moet opvolgen wordt een SUV. Ja, daar is veel vraag naar, maar het past slecht bij merken die bekend staan om uiterlijk en sportiviteit. Porsche doet het wel natuurlijk, maar dat is een andere categorie en een heel nieuwe groep klanten. In de hoge klasse kan dat. In B- en C segment is dat heel moeilijk. Tenzij heel scherp geprijsd. Misschien wordt Leapmotor dan de enige winnaar in de merkenstal van Stellantis. Dat kan beter!