FIAT werkt aan uitbreiding 600 aanbod

Meer betaalbare FIAT 600.
Op internet sijpelt door dat FIAT na het introduceren van de 500 Hybrid voor de gewone man, nu ook de 600 naar beneden toe wil verbreden. Uiteraard is er al de Hybrid, enkel is deze alleen nog te krijgen als redelijk rijk uitgeruste varianten met automaat. Nu werkt men ook aan een handgeschakelde en niet hybride versie. Ook komen er nieuwe uitrustingsniveau’s bij met meer sportieve eigenschappen. FIAT haalt onder andere de ‘SPORT’ weer onder het stof vandaan. Een stijlvol mooi pakket zonder direct onbetaalbaar te worden. De 500X was er voorheen ook als SPORT, evenals de oude 500, de Panda en de Tipo.
Abarth-look voor iedereen.
Maar daar houdt het niet op. Aangezien het krachtige Abarth-label met schorpioen inmiddels tot een elektrische niche is verschrompelt, die je bijna nooit gaat tegenkomen, heeft FIAT nu ook wat dit betreft een koerswijziging in petto voor ons. Nog even geen echte Abarth’s op benzine met ploppende uitlaat, maar al wel een Abarth-pakket voor op de 600. Iedereen weet hoe mooi de Abarth 600e is met z’n eigenzinnige hoekige bumperdesign. Hopelijk wordt deze nu leverbaar voor elke sterveling dankzij dit pakket. De 600 wordt verkrijgbaar met ‘ABARTH SPIRIT’ pakket. Een puur optische aangelegenheid natuurlijk. Ook heeft men de ‘SIGNATURE’ op de planning staan. Een meer chique en elegante variant. Kortom, FIAT werkt aan een serieuze uitbreiding voor de 600. Vooral met het oog op de Italiaanse markt, waar nog veel te winnen valt en waar de elektrische auto een maar heel kleine speler blijft. De aanpassing van het 600-gamma debuteert in 2026 met de 600 MY2026.


Het mocht ook wel een keer de uitbreiding met Hybrid en handgeschakeld.
Maar wel jammer dat ze een paar jaar geleden zich zo hebben laten meeslepen met al het “electrische”.
Vooropgesteld: de 600 verdient meer succes, prima auto, redelijke prijs.
De handbak gaat de Nederlandse markt vast niet halen. Deze stoot ongetwijfeld een paar gram extra CO2 uit waarmee deze in Nederland niet goedkoper zou worden door de extra BPM die dan moet worden afgedragen.
Dan de kleuren, de keuze om geen enkele variant grijs te leveren kost vast al klanten, ik mis ook de kleur blauw (nu alleen twee varianten blauwgroen die lijken op de kleuren die de Fiat Punto TwinAir in 2012 meekreeg – ook toen met matig succes). Ik zou zeggen voeg een donkergrijze variant met wat kleurige details op de zijkant toe, en een blauwe zoals bijvoorbeeld de blauwe kleur van de Grande Panda.
De BPM maakt alle auto’s (behalve EV en plug-in hybrides) erg duur, maar zelfs zonder BPM lijkt het gezien de aanbiedingen in België, Frankrijk en Italië dat de marge bij de Nederlandse importeur groter is dan in genoemde landen ten zuiden van ons omdat het prijsverschil simpelweg een stuk groter is dan de BPM. Dus misschien zou hier de prijs ook wat scherper kunnen.
Dan ook nog wat extra uitrustingsniveaus en hopelijk krijgt de auto dan wel,het succes dat ie verdient.
Overigens kon ik me als Tipo rijder en liefhebber geen Tipo Sport herinneren maar volgens internet korte tijd geleverd met de 1.0 Firefly motor. Goed geheugen van de redacteur!
Tsja, het zal de verkopen iets helpen in Italië denk ik, maar verder. Dit is een Peugeot die iets te hard probeert een 500X te zijn, het klopt niet. En dat zal ook de reden zijn dat ‘ie niet verkoopt.