Amerikaanse truckers boos op FGA

Truckers

Crisismaatregelen doen pijn, en dat zorgt voor de nodige protesten.

In Italië zien we dat sowieso veel, maar zelfs in het doorgaans nogal horige US en A beginnen tegenwoordig de gemoederen hoog op te lopen zo nu en dan. Nog niet eerder gebeurde dat tegen FGA-Chrysler. Dat wil dus zeggen dat ondanks de grote operatie, waarin krimpen ook een noodzakelijk onderdeel van de strategie is, het bedrijf tot nu toe succesvol haar stinkende best doet om iedereen tevreden te stellen.

Toch is er nu een groep die iets duidelijk niet pikt. Een groep waar je liever geen mot mee krijgt bovendien, ‘American truckdrivers’. In twee talen keerden zij zich gister tegen de Italiaanse regie van Chrysler. Marchionne is namelijk de bedenker van de herorganisatie van het aanleversysteem voor Chrysler over de weg. Een systeem dat efficiënter is en beter aansluit op de huidige marktcondities, maar dus ongunstiger uitpakt voor de bestuurders van de vele Mastodonten met Chryslers op de trailer.

De trucker vakbond ‘Teamsters’ organiseert nu de protesten die zich afspeelden voor de deur van de Italiaanse ambassade in Washington. Vakbondsleider Jim Hoffa wilde daar een brief overhandigen die gericht zou zijn aan premier Silvio Berlusconi. De Italiaanse leider zou namelijk gewetensnood mogen krijgen van het feit dat veel Amerikaanse banen momenteel op de tocht liggen dankzij de organisatiedriften van het Italiaanse bedrijf.

We denken dat de Amerikaanse truckers niet geheel doordrongen zijn van het feit dat Berlusconi dit juist als een compliment zal opvatten. Hun principes lijken van een andere planeet te komen in vergelijking met de ‘normen en waarden’ die gelden in het universum van keizer Berlusca. Cultuurverschilletje zullen we maar zeggen. Onze filmtip voor dit weekend aan deze cowboys is dan ook: The Godfather I,II en III.

Een gedachte over “Amerikaanse truckers boos op FGA

  • 8 november 2009 om 21:33
    Permalink

    In de USA rijden nog veel “prive-truckers” met hun eigen truck rond voor grote bedrijven. Die zullen inderdaad wat harder getroffen worden. Truckers in dienst van grote transportondernemingen (zoals De Rooy T&L) zullen zelf veel minder snel gaan protesteren.

    Wordt tijd dat ze met de tijd mee gaan daar en in dienst van grote transporteurs gaan rijden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.