Home » Alfa Romeo , Overige

AutoBild maakt zich schuldig aan stemmingmakerij

22 juni 2010 10:28 46 reacties

Iedereen gelooft wel een beetje in complottheorieën.

Bovendien bestaan machtige autolobby’s echt. Net zo goed als het feit dat voetbal corrupt is en er voor de winning van delfstoffen oorlogen gevoerd worden. AutoBild vond om nogal mysterieuze redenen dat de marktintroductie van de Giulietta te succesvol verliep. Daarom kwam men met het inmiddels bekende gaspedaal incident.

Alfa Romeo CEO Harald Wester nam het gesignaleerde ‘probleem’ serieus en liet direct een test uitvoeren op de reeds ongelofelijk uitvoerig gesteste Giulietta. En wat blijkt? De leugen regeert in Duitsland. Het wat wij maar voortaan het ‘Duitse-gaspedaal-effect’ noemen, komt pas tot stand wanneer je op het moment dat het gaspedaal plat is ingedrukt een rotschop weet te geven van 275N (gelijk aan een zijwaards gewicht van 28 kilo). Met andere woorden. Als je dit wil proberen moet je eerst een grote steen op het gaspedaal leggen, en vervolgens met een moker een flinke zijwaartse tik uitdelen. Een bestuurder kan in z’n eentje namelijk maximaal 50N (4/5 kilogram) aan druk uitoefenen op een gaspedaal.

Dat sommige Duitsers nogal groot van stuk en soms weinig subtiel kunnen zijn wisten we… Maar dit gaat wel erg ver en is dus totaal onwaarschijnlijk. In principe is het risico dat AB hier inschat net zo groot als het te hard trekken aan een stuur van bijvoorbeeld een BMW 7 Serie tijdens het inparkeren.. Eens kijken wat er gebeurt als ik er vol aan ga hangen? Achtung, es kann Kaputt! Bovendien geeft FGA aan dat als dit al een probleem zou mogen heten, dat Alfa Romeo slechts een van vele merken is die dit systeem op deze wijze toepast. Niet sinds gister, maar sinds jaar en dag zelfs. Er hebben zich nog nooit problemen voorgedaan met dit systeem.

FGA geeft bovendien hierbij aan, dat op de Giulietta (evenals op andere modellen) een ‘Brake override’ systeem zit. Mochten gas en rem tegelijkertijd op niet al te gebruikelijke wijze ingedrukt worden, dan komt het voertuig automatisch tot stilstand of de auto maakt nog slechts weinig toeren.

Om chronische twijfelaars na dit incident dat geen incident was toch gerust te stellen, kondigt FGA nu een wijziging aan op het systeem van de Giulietta, waardoor de blokkade van het pedaal in geen enkel geval meer mogelijk is. FGA geeft ook aan dat de fabrikant continu bezig is om ook bestaande modellen te monitoren op talloze veiligheidsaspecten. Een van de redenen waarom de Italiaanse auto momenteel tot de meer betrouwbare soort behoort… Zelfs volgens de Duitse wetenschap.


To view this page in English please visit our international version.

RSS  

46 reacties »

  • PAN schrijft:

    Gelukkig, gaat mijn eerder ingebrachte minpuntje nu dubbel terug naar het duitse front.

  • Vincenzophoto schrijft:

    Tsja, was wel een beetje te verwachten dat het zo zou gaan. De Jet wordt een succes en niemand kan dat tegenhouden!

  • wh82 schrijft:

    Net als dat schandalige windvaangedrag:
    Zonder de BMW en Audi sponsorcentjes op de bankrekening was Autobild nog heel positief over de Alfa (won van BMW120i) en nu, in de test tegen de BMW 116i en Audi A3 zijn de laatste 2 opeens beter. Sterker nog, ze durven de A3 mooier te noemen als de Giulietta, volgens mij ben je dan:
    Achterbaks, Omkoopbaar, Onbetrouwbaar en Ongeloofwaardig.

  • alfathuur schrijft:

    Dit wist ik in 1993 al dat autobild (lees autowereld) alleen duitse auto’s goed vinden, toen probeerde ze al van alles te zoeken om een italiaanse auto af te kraken.
    Ik vind het gewoon de story/prive/weekend van de autobladen.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Grappig dat in een land als Italië (waar juist minder persvrijheid lijkt te bestaan) men juist wat dit betreft erg kritisch is richting het eigen product. Wat dat betreft lijkt de nationale lobby (gelukkig) echt niet meer te bestaan zoals vroeger wel het geval was, terwijl deze in Dld en Fr nog levensgroot zijn.

  • Jimmie schrijft:

    Een bestuurder kan in z’n eentje namelijk maximaal 50N (4/5 kilogram) aan druk uitoefenen op een gaspedaal.
    Huh, waar komt die wijsheid vandaan? Op een fitness apparaat kan een gemiddeld persoon wel 100 kg wegdrukken met z’n benen hoor.

    Zie overigens het volgende filmpje maar hoe makkelijk het pedaal opzij geduwd kan worden (dat dit uberhaupt mogelijk is..).

  • Lancia4Ever schrijft:

    Die wijsheid komt van het testrapport.
    Dat filmpje moet een truc zijn want ons lukte het inmiddels niet bij de Giulietta.

    PS: op een fitness apparaat zit je niet zoals je achter het stuur zit. Laat staan een zijwaartse beweging maken op de manier.

  • wh82 schrijft:

    @Jimmie, dat gaat om nederwaartse druk, niet om horizontale -- laterale kracht.

  • Jimmie schrijft:

    @Mattia Mariani, die had misschien al de modificatie?

    En ik weet wel dat in dit geval om zijwaardse druk gaat maar zoals te zien in het filmpje is het been gekanteld om deze kracht in zijwaardse druk om te zetten.

    Neemt overigens niet weg dat er moord en brand geschreeuwd wordt terwijl dit in gewoon gebruik zelden voor kan komen.

  • Squadra schrijft:

    AutoBild is geen autoblad dat is onzin in Duitse vorm die alleen maar de Duitse merken voor trekken wel leuk om nu gelijk te krijgen er waren hier wat mensen het mij niet eens over Autobild Auto Motor en Sport is ook zo’n blad.

    Lees nooit Duitse bladen ik heb zelf het Engelse Auto Italia en Topgear Magazine.

    Ciao

    Squadra

  • Nuvola schrijft:

    Denk dat we het niet moeten overdrijven. Tenslotte wees Autobild in de vergelijkende test met de BMW 1 serie de Giulietta als nadrukkelijke winnaar aan. Dat strookt niet met de complottheorie. Ook het, zoals ik inschat, toch gezaghebbend blad als Auto Motor Sport is zeer positief over de Giulietta.

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    Ik denk dat het wel verstandig is om het te vervangen. Hier de zogenaamde oplossing:

  • johnny schrijft:

    Squadra (wederom onzin van jouw) en anderen die de autobild niet lezen maar wel een mening heeft : De Autobild lees ik nu 23 jaar en ik kan je vertellen dat de tijd dat ze duitsers voortrokken al jaren voorbij is , mede door de druk van 5.5 miljoen lezers.
    Ze hebben de roest van Mercedes , de problemen met VW (bevriezende motoren) tot in den treure herhaald.
    De 100.000 km testen wordt schande geproken van de laatste 4 plaatsen voor VW …..
    Mag een , wellicht , niet goed zijnde gaspedaal wel besproken worden dan ? Het is een blad voor de consument die op deze manier veel druk bij de fabrikanten kan leggen. En dat is gebleken.

  • Lancia4Ever schrijft:

    @Squadra: Mooi hè Auto Italia! 🙂

    Binnenkort komt er iets op de markt dat er op lijkt..en het is in je eigen moerstaal.. 😉

  • Squadra schrijft:

    Ik ken Autobild heel erg goed mijn vader heeft er een Abonnament op vind het niks dat blad een soort VW Audi blad met af en toe wat over de Fiat groep en meestal staat er iets van mangel bij dan over een bepaald onderdeel.

    Duitse bladen zijn niet pro Italiaans eerder er tegen roepen vaak dingen over de auto die ik in de pratijk helemaal niet tegen kom. En dat roest van Mercedes hebben ze behoorlijk stil gehouden de verhalen zijn 10X erger als de Duitse pers doet voorkomen de C/klasse vorige model had echt een mega roest probleem.

    Ook dat fantastische programma das Goldenen Lenkrad fantastisch een soort hoe prijzen we onze auto industrie de hemel in. En laat ik maar ophouden over hoe de Duitsers het met Opel hebben gedaan.

    Eigen industrie eerst, ook slim natuurlijk want die is heel belangrijk in Duitsland.

    Maar Duitse Auto bladen nee dank u en dat terwijl ik heel veel in Duitsland kom en de taal goed spreek.

    Ciao

    Squadra

  • Squadra schrijft:

    Auto Italia vind ik momenteel het beste Italiaanse autoblad op dit moment ben heel benieuwd naar de Nederlandse versie dan. Dat Lastrada vind ik ook niks een soort hobby blad.

    Ciao

    Squadra

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @Squadra: Misschien komt Auto Edizione dit najaar wel met een glossy… 😉

  • squadra schrijft:

    Oke als het er komt en het is net zo goed als deze site dan doe ik mee.
    Fiat was trouwens in het 8 uur journaal.

    Ciao

    Squadra

  • Yves Sarre schrijft:

    Een own goal voor de Duitsers want de producent van het gaspedaal blijkt Hella te zijn.
    Feit is dat vergelijkende tests in Duitse autobladen tot in den treure door Duitse (of aanverwante zoals Skoda) merken gewonnen worden. Objectiviteit=nul. Wel loven ze de Italiaanse oldtimers in bladen zoals Motor Klassik (cfr 1OO jaar Alfa), dat kan hun producten immers niet meer schaden… Fair is wel anders!

  • Squadra schrijft:

    Ja idd ik heb een test liggen van motor klassik met een Alfa 75 Turbo fantastisch vinden ze hem veel beter als de 3 serie veel meer passie!!

    wel leuk omdat te lezen als een Alfa een Young timer status heeft is het wel leuk.

    Ciao

    Squadra

  • johnny schrijft:

    Een te groot calimero effect .

  • johnny schrijft:

    @Squadra:
    Maar als een blad enkel je sympathie heeft omdat het alfa beter vind doe je ook behoorlijk aan selectieve verontwaardiging. Eigen keus , maar toch.

  • Tommaso schrijft:

    Denk dat het Squadra niet te doen is om een Alfa beter te laten zijn in een blad maar meer om een redelijke beschrijving van de auto in zo’n blad.

    Ken een autotester die interessante verhalen te vertellen heeft over autotests en hoe die in de bladen of op websites beschreven worden.
    Objectiviteit is soms ver te zoeken zo te horen.

  • johnny schrijft:

    Als je zelf een autoblad niet kan interpreteren (…) , dat is de essentie en niet het calimero effect laten overheersen (zie ook topictitel). Dat zie ik teveel.

  • 6C Jordy schrijft:

    De titel is verkeerd mensen.
    Het had moeten zijn : “Autoedizione maakt zich schuldig aan stemmingmakerij”.

    Eerst zeggen dat het probleem een grote leugen is, om vervolgens doodleuk de tekst te eindigen met het volgende:

    “”Om chronische twijfelaars na dit incident dat geen incident was toch gerust te stellen, kondigt FGA nu een wijziging aan op het systeem van de Giulietta, waardoor de blokkade van het pedaal in geen enkel geval meer mogelijk is.””

    Een grotere tegenspraak lijkt er niet te zijn. Waarom iets veranderen wat niet veranderd hoeft te worden? Yeah right….
    Er is wel degelijk stront aan de knikker en FGA ziet het op tijd dankzij AutoBild.

    Nogmaals hulde aan Autobild.

    Aan de azijnzeikers over duitse bladen die eigen (duitse) produkt voortrekken. Ja duh! Zowat 40% van de europese auto-industrie zit in duitsland gevestigd. Logisch dat een blad dan vol staat met duits prul. Dat is niet anders bij de nederlandse en franse bladen, etc, etc.

    @Yves Sarre,

    FGA koopt het produkt in bij Hella en past het zelf toe in de produktie. Het is aan FGA om de kwaliteit ervan te waarborgen.

  • HZ schrijft:

    @6C Jordy:
    Is natuurlijk niet waar wat je hier nu schrijft. Ook al is een probleem bij een auto eigenlijk helemaal geen probleem, ik denk dat je tegenwoordig als autofabrikant iedere eventueel mogelijke klacht serieus moet nemen. Het meest tactisch is dan gewoon daadwerkelijk iets veranderen, zodat blijkt dat serieuw wordt gereageerd op een klacht.

    Dat is gewoon professionaliteit en volgens de deskundigen op klachtengebied: een klacht altijd serieus nemen en actie ondernemen en dan pas discussie met klager.

    Mvg
    HZ

  • 6C Jordy schrijft:

    Dat is toch wat ik al dagen lang verkondig???

  • Yves Sarre schrijft:

    @ johnny: als ik moet kiezen tussen alles over je kant laten gaan of een calimero-effect…
    @6c Jordy: vermits iedereen hier toch in cliché’s verder wil denken:
    chronologisch gezien zou Hella allereerst een product moeten afleveren dat x-maal uitgetest is en 100% in orde bevonden, dat moet een Duitse firma toch kunnen?

  • johnny schrijft:

    @Yves Sarre: ik , in tegensteeling tot jij, heb mijn verhaal gemotiveerd zoals je kon lezen.

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @6C Jordy: Je hebt er zin in! 😛

    Het probleem heeft zich in 9- jaar niet voorgedaan. Nu ze de Giulietta willen afzeiken, hebben ze maar als een dolle stier op de pedalen getrapt. Maar dat is uiteraard mijn visie.

    “Een grotere tegenspraak lijkt er niet te zijn. Waarom iets veranderen wat niet veranderd hoeft te worden? Yeah right….
    Er is wel degelijk stront aan de knikker en FGA ziet het op tijd dankzij AutoBild.”

    Wat verwacht je anders van FGA? Gezien Autobild deze lariekoek van de daken schreeuwt, moet FGA wel publiekelijk actie ondernemen.

  • 6C Jordy schrijft:

    @Yves,

    Als je het vanuit de ogen van FGA bekijkt klopt dat, maar de klant (wij) sluiten een contract met FGA af. Wij hebben niks te maken met Hella, Marelli, Bosch, Delphi, Pirelli, etc, etc.
    FGA moet de klant kunnen garanderen dat het eindproduct aan de eisen voldoet. Daarbij worden veel onderdelen van toeleveranciers uiteindelijk nog door de autofabrikant gemodificeerd. Daar heeft dan bijvoorbeeld een Hella verder geen invloed op.

    Of sterker nog, met FGA hebben wij als klant ook niks te maken want er zit nog een dealer tussen. Die spreken wij aan als er iets niet deugt.

    @Quadrifoglio,

    Jazeker, iemand moet af en toe tegengas geven. Anders word het saai en eentonig.

    “Afzeiken” is zwaar overdreven. Autobild geeft de italianen zelfs complimenten voor de grote sprong voorwaarts op kwaliteit. Echter nog altijd niet op het BMW- en Audi-niveau. En daar ben ik het volledig mee eens.

    Het enige wat Autobild deed was een constantering van een probleem tijdens de test. Had men bij Autobild dat moeten verzwijgen? In mijn ogen niet. Dit probleem is van te voren bij een test niet te regiseren. Of denken jullie nou echt dat dit met voorbedachte raden ondervonden is??

    Verder is er een hele simpele vraag :
    “Kan bij de A3 en de 1-serie hetzelfde als bij de Giulietta gebeuren?”

    Als het antwoord “nee” is hebben ze des te meer een goed punt om kritiek te mogen leveren. Immers hebben BMW en Audi er WEL over nagedacht dat het probleem KAN ontstaan.

    Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat je opgesloten raakt in de kofferbak? 1 op de 100.000.000? Toch zijn er fabrikanten die zelfs daar over nagedacht hebben. Dat is het grote verschil…

    (P.S. Het is niet Autobild dat het van de daken schreeuwt op dit moment, maar juist al die andere vormen van media die het verhaal overnemen en er een draai aangeven, zoals au……..ne 😉 )

  • 6C Jordy schrijft:

    Kan trouwens zo zijn dat het probleem er 9 jaar niet is geweest, maar wij hebben te weinig feiten om daar enige waarde aan te kunnen hechten. We weten immers maar 2 zaken:
    1. Het pedaal is eerder gebruikt,
    2. Het ronde plaatje is eerder gebruikt,
    Maar de 3e variabele heb ik nog niet langs horen/zien komen , namelijk de combinatie ervan.

    Zitten de beide onderdelen in dezelfde hartlijn van elkaar geplaatst zoals bij de Stilo? (zowel in de lengte, breedte en hoogte van elkaar)

    Is het plaatje onder dezelfde “hoek” geplaats als bij de Delta?

    Wie gaat er met een meetlat en waterpas aan de gang om ons dat antwoord te kunnen verschaffen?

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @6C Jordy: Geen probleem 😉

    Natuurlijk moet Autobild de Italianen complementeren. Maar dat ze het afwerkingsniveau nog niet dat van de Duitse concurrentie vinden, had ik wel verwacht van het blad. Zelfs als de de Italianen dit in het geheim aan de Duitsers overlaten, vinden ze nog steeds hetzelfde. Dat zijn nou eenmaal de vooroordelen en zal nooit veranderen. Het feit is dat het dashboard van de 1-serie voornamelijk uit redelijk goedkoop plastic is gemaakt. Dus kwaliteit lijkt me een nogal subjectieve zaak bij Autobild. Niet zo heel vreemd overigens, want kwaliteit is het enige waar de Duitse autoindustie lang in heeft geëxcelleerd. Kan me goed voorstellen dat ze dat imago nog even zo willen houden.

    We hebben wel kunnen zien dat de combinatie ook daar kan blijven hangen als het pedaal geweld is aangedaan. Dit is in het bovenstaande filmpje te zien.

    Ps. Wij geven er geen draai aan. Wij baseren ons verhaal op onze visie. Uiteraard heeft niet iedereen dezelfde visie. Dat maakt het toch des te leuker om daarover te discussiëren.

  • johnny schrijft:

    ”want kwaliteit is het enige waar de Duitse autoindustie lang in heeft geëxcelleerd” , en daar wringt hem de schoen en heeft een ieder die de Bild leest de nuance in de afgelopen jaren eindelijk kunnen lezen, zoals gezegd , door de 5.5 mlj. lezers gestuurd uiteindelijk.
    Want…..is goede afwerking het equivalent van kwaliteit ? Neen , is dus gebleken. Marketing technisch wel, en daar is waar de italianen decennia steken hebben laten vallen.
    De klant maakt het onderscheid nu eenmaal niet zo snel.

  • 6C Jordy schrijft:

    Vrijwel elk autoblad heeft tegenwoordig een “lezersonderzoek” en ook daarin zien we terug dat “het volk” nog steeds vind dat de kwaliteit nog niet op duits niveau zit. Ik ga het “volk” hierin niet tegenspreken. Zelf constateer ik ook dat de Opels en Skodas in mijn familie kwalitatief beter in elkaar zitten dan mijn Alfas.

    Dat gaat verder dan het gebruikte plastic-soort. Gooi bijvoorbeeld een portier van een gemiddelde duitser dicht en je hoort een zachte plof als deze in het slot valt. (bij MB al in de jaren ’70) Bij mijn italianen is dat nog niet het geval geweest.

    Nu heeft dat geluid geen invloed op de uiteindelijke kwaliteit van het portierslot, maar het draagt wel bij aan de “kwaliteits-beleving”. Niet voor niets heeft bijvoorbeeld BMW tegenwoordig een afdeling genaamd “sound-design”.

    Waar je bij een gemiddelde italiaan “kleng” hoort, hoor je bij een duitser “plof”. Snapie? 🙂

    Mijn elektrisch bediende portierramen gaan ook altijd netjes open en dicht, maar wel hoor ik altijd de motor te veel werken in het portier. Bij veel duitsers is dat geluid beter geisoleerd. (weer dat gevoel van kwaliteit)

  • Eelco van Vliet schrijft:

    Ik heb vandaag even in de Giulietta gezeten en moest natuurlijk even kijken naar het gaspedaal.

    De getoonde modificatie van het dopje op de vloer is in de NL auto’s aanwezig.

    Daarnaast lukt het mij niet om het gaspedaal ook maar de helft zo ver te buigen zoals op het filmpje. Ook niet als ik mijn knie hard tegen de middenconsole afzette.

    Je moet wel heel erg lomp zijn om het pedaal dusdanig te buigen dat het achter het dopje blijft hangen. Dit is mijnsinziens niet iets wat echt in de praktijk gaat voorkomen.

  • squadra schrijft:

    Wel leuk dat iemand die op een Italiaanse site zit een Duits blad wat in het verleden nooit iets heeft gedaan voor de Italianen. Juist vaak tegen werken dat iemand dat enorm goed vind.

    AutoBILD is en blijft Duits en erg pro DUITS en zo i zo is het van BILD dat is de grootste roddel krant van DUITSLAND.

    Had een keer een test van de nieuwe A4 tegen de 159 nou de A4 was op alles beter diep zuchtend stond ik bij de kiosk te lezen de meneer achter de bali zij ach we weten het hier in Duitsland.

    Eigen volk eerst en dan rest van de wereld zeg maar meestal hoef ik de test geen eens te lezen kan ik zo de uitslag al voorspellen.

    De 156 heeft trouwens de gouden drol een keer gewonnen in Duitsland en de Fiat Barchetta ook. Met wat er allemaal niet kapot ging aan zo´n auto en dat werd extra groot in het blad gezet.

    Draagarmen gaan bijvoorbeeld bij een A4 ook massaal kapot alleen Audi vervangt ze gratis.

    Ciao

    Squadra

  • 6C Jordy schrijft:

    Geen idee wat je in de eerste alinea probeert te zeggen…

    Maar komt het er op neer dat een pro-italiaan een duitser ervan mag verdenken dat hij pro-duits is? (pot verwijt ketel…)

    Wat ik dan weer leuk vind is dat al die personen die moord en brand schreeuwen over de objectiviteit en kwaliteit van een blad als AutoBild precies weten te vertellen over de inhoud van het blad. Oftewel ze zeggen dat het blad “niks” is, maar toch heeft iedereen er een abbonoment op schijnbaar?

    Als je AutoBild niet kan (of wil) waarderen, dan kijk je toch ook niet meer naar dat blad om?

    Zo kijk ikzelf bijvoorbeeld amper naar de artikelen over Lancia en Ferrari op AutoEdizione. Omdat ik die niet interessant vind. Dan ga ik toch ook niet klagen over de kwaliteit van de desbetreffende artikelen?

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @6C Jordy: Dat mensen Duitse auto’s als beter ervaren is niet zo heel vreemd. Dit heeft voornamelijk met de styling te maken. Een dikke grote vrouw ziet er eenmaal steviger uit dan een slanke elegante vrouw. Het zelfde geldt voor het interieur. Een Volvo S60 oogt naar mijn mening degelijker dan een 159 als je afgaat op de strakke simpele vormen. Maar als je de materialen goed bekijkt zie je dat het tegendeel waar is.

    Denk je echt dat bijvoorbeeld BMW geen elegante ranke auto’s als Alfa Romeo kan ontwerpen? Desnoods kopen ze de designer! Het ‘Bulldog’ design oogt nou eenmaal dikker, degelijker en verkoopt daardoor beter. Het verschil zie je al in de verkoopaantallen van SEAT, wat bij VAG hopeloos achterblijft.

    Wat betreft het geluid bij het dichtvallen van de deuren is een Lancia Thesis veel beter dan een 5-Serie of A6 uit hetzelfde tijdperk. Dus de Italianen kunnen het wel, maar past misschien niet bij het merk Alfa Romeo. Misschien moeten mensen juist een sportieve en agiele indruk krijgen?

  • johnny schrijft:

    Zeker heerlijk te vernemen dat we massaal Duits kunnen en dito massaal Autobild lezen en kunnen interpreteren….amahoela dus…
    Ik zal mijn woorden na 23 jaar lezen niet weer herhalen , maar nederland zou een completer land zijn als er een blad als Autobild zou bestaan.
    Ik weet, niet haalbaar , nedrland is geen auto producerend land en zal het niveau niet halen.
    O ja Squadra : jij was diegene die riep dat autojournalisten werden betaald en hoe hoger het bedrag hoe beter de testen werden beschreven ?
    Je zult begrijpen dat ik het inhoudelijk dan ook hier bij wil laten.

  • 6C Jordy schrijft:

    @Quadrifoglio,

    Dus als mijn dashboard in de winter weer eens piept dan moet ik maar denken dat het bijdraagt aan het spartaanse sportieve gevoel?

    Kan ik de WD-40 en vaseline ook weer uit de auto halen…….

    Dat een harde “kleng” bijdraagt aan een sportieve indruk snap ik niet. Dan zou het bij Maserati en Ferrari moeten klinken alsof de deur er bijna uitvalt? Dan kunnen ze beter de deuren dichtlassen, zijramen er uit halen en een raamnet plaatsen.

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @6C Jordy: Jij vergelijkt te veel met je oudere 156. Een auto uit de 939 familie piept of kraakt helemaal niet. 😉

  • 6C Jordy schrijft:

    Een E36/E46 ook niet. Daar vergelijk ik het mee.
    De anti-germanen-strijd was toen ook al hevig aan de gang. 🙂

  • Il Quadrifoglio schrijft:

    @6C Jordy: Klopt inderdaad. Al veel langer overigens. Tja… als je die vergelijkt is het inderdaad een wereld van verschil. Mijn 156 kraakt behoorlijk. Vooral bij warm weer. Maar wat een verschil in beleving als je de 156 met de 159 vergelijkt. Het is altijd weer een feest om in de 156 te stappen.

  • 6C Jordy schrijft:

    Heb een paar piepen en kraken kunnen localiseren. 1 op het punt waar het dashboard, de voorruit en de linker A-stijl samenkomen. Dit staat onder spanning. Beetjes WD-40 helpt goed daar voor een paar maanden. Al trekt dat spul wel een beetje in het stof van de A-stijl, maar dat verdwijnt wel weer.

    Andere hotspot bij mij zijn de leren voorstoelen die tegen de midden-console (of -tunnel) aanschuren. De zittingen lijken net wat te breed voor de wagen waardoor het leer snel slijt daar. Maar vaseline werkt op dat punt wel goed.

    Alleen 1 resonantie in de linker A-stijl moet ik nog verhelpen. Denk dat daar een drukkertje los is gekomen.

    Een veerpootbrug schijnt ook wonderen te verrichten om licht torderen van het dashboard te voorkomen. Misschien dat ik dat nog wel eens aanschaf.

  • 6C Jordy schrijft:

    Vind een 156 overigens ook veel agieler dan de 159. Die is net wat te lomp. Maar die straalt dat dan ook op design een beetje uit, dus dat kan ook deels tussen mijn oren zitten.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

Alfa Romeo , Overige

Volg ons

Advertenties