Blauwdruk nieuwe FIAT ‘Pandona’ duikt op

FIAT Panda?

Deze patenttekeningen doken gisteren op, op het grote wijde web. Het is een FIAT, want we zien wat schuine streepjes naast een van de koplampen. En wie naar de foto van de prachtige Centoventi concept hieronder kijkt ziet absoluut de gelijkenissen, al is deze blauwdruk ook weer een stukje saaier en anoniemer te noemen. De C-stijl is meer typisch Jeep (evenals de voor- en achterlichten), maar valt te verklaren omdat de Citroën ë-C3, waarmee de FIAT veel zal delen (zoals het Smart Car-platform), al die basis heeft. Die lijn aanpassen vergt een te grote ingreep van de kooiconstructie. We missen ook een beetje de vierkanten met ronde hoeken. Aan de voorzijde zijn het een soort platte dertien in een dozijn rechthoeken geworden voor de LED’s onder de koplampen. Wat wel weer leuk is, is de wat excentrieke vormgeving van het dashboard in de stijl van de eerste Panda uit 1980 (zie afbeeldingen hieronder ter vergelijk). Maar is het wel de opvolger van de Panda?

Maar wat is het nu echt?

Net zo mistig als de opvolging van de Panda, is ook deze blauwdruk. Want wie de onlangs gepresenteerde Citroën ë-C3 kent, ziet ook dat deze auto langer lijkt dankzij meer overhang aan voor- en achterzijde. Misschien is dit niet de directe opvolger van de kleine Panda, maar eerder die van de 500L. Een ‘Grande Panda’ of ‘Pandona’, waar al jaren over gesproken wordt en waar allerminst zeker van is hoe deze zal gaan heten.

7-zitter.

Zelfs een doorgaans goed geïnformeerde bron als Quattroruote stelt die vraag, dus we vermoeden dat dit in feite om iets anders gaat. Men suggereert dat het de Italiaanse tegenhanger kan zijn van de volgende Citroën AirCross. Een 7-zitter zoals de FIAT 500L Living dat ook ooit was. Deze laatstgenoemde rolde in Servië van de band, wat ook voor dit nieuwe model zal gelden. Het zou best kunnen dat dit model eerder komt dan de opvolger van de Panda, omdat Stellantis het huidige goedlopende goedkope model nog een paar jaar wil handhaven vanwege de hoge kosten voor een kleine economische elektrische auto. Én niet in de laatste plaats omdat Italië als markt hier nog niet aan toe is. Een onderwerp wat de laatste tijd veel stof heeft doen opwaaien tussen de managers van Stellantis en de Italiaanse bonden en overheid.

11 gedachten over “Blauwdruk nieuwe FIAT ‘Pandona’ duikt op

  • 6 februari 2024 om 10:40
    Permalink

    Ik snap niet waarom de geslaagde centoventi vertaald moest worden naar iets wat in zijn geheel veel saaier en anoniemer is -zeker van opzij bekeken. Afwachten wat het wordt. Hopelijk wordt dit weer niet de zoveelste gemiste kans om met iets origineels op de proppen te komen.

    Beantwoorden
    • 6 februari 2024 om 20:36
      Permalink

      idd het centoventi concept is een onderscheid concept met vooruitstrevende techniek met zijn aanvullende accu pakket. Het Dashboard lijkt t overigens wel op het origineel dus wie weet

      Beantwoorden
  • 6 februari 2024 om 22:38
    Permalink

    Nietszeggend ontwerp, een grijze muis zoals die er waren in de jaren 90 en 00. Hopelijk is dit niet de Panda.
    JMaar Stellantis doet momenteel weinig goed. Zeker niet voor de Italianen. De Ypsilon en Milano zijn leuk, maar ik verwacht niet veel succes. Ondertussen houdt Stellantis vol geen vrijages te voeren met Renault. Leer mij die Fransen kennen.

    Beantwoorden
    • 7 februari 2024 om 07:41
      Permalink

      Stellantis doet weinig goed? Verklaar u nader. De cijfers in Europa geven een heel ander beeld. Waarom geen succes voor de Ypsilon en Milano? FCA zou nog niet halverwege zijn geweest. (Ja een aanname, maar gebaseerd op resultaten uit het verleden).

      Beantwoorden
      • 7 februari 2024 om 21:37
        Permalink

        Peugeot wordt overduidelijk voorgetrokken. Alle ontwikkelingen en nieuwe ontwerpen starten bij Peugeot. Zie o.a. de 208: vanaf 2019. De Ypsilon en Milano komen 5 jaar na dato. Premium karretjes die veel te laat komen. Ik ken van dat gegeven geen succesverhalen. Weinig vaart bij Alfa, Abarth lijkt bijna vergeten. Stellantis zijn Fransen. Die blijven arrogant denken dat zij de Zonnekoning zijn. Helaas..

  • 7 februari 2024 om 14:44
    Permalink

    Deze lijkt me toch iets te groot voor een panda opvolger

    Beantwoorden
  • 8 februari 2024 om 07:33
    Permalink

    @Rob Fusie PSA en FCA werd in januari 2021 definitief bevestigd. Een fusie, dus de Fransen zijn niet per definitie de baas hè. Maar hadden al wel een breed modelaanbod, niet zo gek dat je daarop doorontwikkeld. Het duurt natuurlijk even voordat alles geïmplementeerd is en het nieuwe productportfolio vorm krijgt Kijk naar Opel. De 208 en 2008 zijn geleverd vanaf 2019, 2 jaar vóór de fusie! en kregen in 2023 een update, waarop de Milano en ypsilon zijn mee-ontwikkeld. STLA large heeft toch aanzienlijk FCA DNA.

    Beantwoorden
    • 11 februari 2024 om 17:32
      Permalink

      De Ypsilon en Milano moeten ongetwijfeld tot 2030-2032 mee gaan. De nieuwe “208” verwacht ik over 2 jaar. De Italianen zijn veelal Premium (Lancia, Alfa, Abarth en natuurlijk ook Maserati) en behoren de nieuwste en beste techniek te bevatten. Niets minder. Fiat mag de ‘pace’ van Peugeot volgen.

      Beantwoorden
  • 10 februari 2024 om 10:42
    Permalink

    Het probleem met de Italiaanse merken is jarenlang stilstand voor de visie met PSA. Alleen bij Jeep en in Brazilië werden nieuwe modellen geïntroduceerd maar niet in Europa. Zelfs de Firefly motoren werden veel eerder in Brazilië geleverd dan hier. Als die gelijk in de Fiat Tipo hadden gezeten, dan was die van het begin af €5000 goedkoper geweest in Nederland. Elders in Europa minder groot verschil, maar toch ook daar goedkoper en interessanter. De Punto hoorde 20 jaar bij de bestverkopende B- segmenteren in Europa maar kreeg geen opvolger. De Mito evenmin. Dat Lancia heeft overleefd op alleen de Ypsilon is een klein wonder. Nu komen gelukkig wel nieuwe modellen. Misschien minder opmerkelijk dan voorheen maar er komt week aanbod en keuze. Sergio Marchionne heeft in zijn jaren als baas van Fiat en later FCA financieel en voor de Amerikaanse markt hele goede besluiten genomen maar de Europese merken heeft hij bijna af laten sterven.
    Dan deze schets: dit lijkt meer een groter formaat monovolume, dus misschien de opvolger van de Tipo/500L. Ook ik vind de vormgeving voor een Fiat tegenvallen, maar als het zometeen een 5/7 zitter EV is voor €30.000 dan toch een scherpe aanbieding. Bij de Panda hoop ik op meer centoventi maar ook op trekjes van de oude 126.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2024 om 12:16
    Permalink

    Het zou ook kunnen dat Fiat van nu af een luxe lijn heeft met 500-600 en een budgetlijn met Pandino – Panda – Pandona die met bv Dacia en in de nabije toekomst de Chinese budgetauto’s gaat concurreren. Dat lijkt me prima strategie. Wel een tip: Dacia heeft een duidelijk eigen gezicht en met Chinese auto’s kan je niet alleen op prijs concurreren dus: zorg voor een mooi, stoer, herkenbaar uiterlijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.