Braziliaans Abarth gamma groeit dankzij komst Fastback

Fast Fastback.

Als Abarth liefhebber kun je nu constateren dat het mooie label met de schorpioen vandaag de dag totaal getransformeerd is. Hier op het oude continent moeten we het doen met de elektrische 500 en verder is de stekker volledig uit de zo typische einddempers getrokken. Intussen ziet men in Brazilië het aantal modellen per jaar toenemen. Na de Abarth Pulse is er nu ook de Abarth Fastback. De twee strategisch enorm belangrijke FIAT’s mikken op een groeiende doelgroep van jonge welvarende Brazilianen. Voor hen is er nu dus ook de Fastback met de schorpioen. Deze auto kunnen we als gemotoriseerde Italofielen niet bepaald bewonderen, maar we beseffen ook dat we gigantisch ver van de Braziliaanse realiteit verwijderd staan. In Brazilië bevinden zich meer dan 500 FIAT-dealers en allemaal mogen ze de Abarth Pulse en Fastback verkopen.

Twee topmodellen.

Wat we een beetje opmerkelijk vinden is dat de duurste FIAT Fastback Limited, reeds op de Braziliaanse markt is met een vermogen van 185 pk (benzine/ethanol). Evenveel als de Abarth die we hier zien. Een teken dat FIAT Brazilië de auto’s prima kan slijten en dat het bovendien geen last heeft van strenge emissie-eisen zoals we die hier in de EU hebben. Onder de kap ligt de Turbo 270. Dat laatste getal slaat op de 270 Nm. Nul tot honderd kan deze hoge auto (5 mm lager dan het origineel) in 7,6 seconde en de topsnelheid ligt op 220 km per uur. Abarth zegt dat het verschil tussen de Fastback Limited en de Fastback met schorpioen goed merkbaar is aangezien we flink wat aanpassingen zijn gedaan aan de Abarth. Motor, transmissie én ophanging zijn anders afgesteld met als resultaat dat het allemaal een stukje vlotter en dynamischer gaat. De Abarth Fastback is nauwkeuriger in het bochtenwerk. Onder andere dankzij het Dynamic Torque Vectoring, maar ook dankzij ander ‘schoeisel’ met bredere (sport)banden en lichtere 18 inch velgen.

‘La marmitta abarth’.

En dan is er ook nog een unieke sound gecreëerd dankzij een aangepast uitlaatsysteem met einddempers op de beide hoeken. Volgens de eerste ooggetuigen is het akoestische resultaat redelijk indrukwekkend. De bestuurder beschikt ook over een unieke sportstand met de voor een schorpioen passende naam ‘Veleno’ (gif). Je hoeft enkel op de rode knop op het stuur te drukken. Optisch is de sportieve Fastback uitgerust met wat je van een Abarth mag verwachten. Weliswaar geen kuipstoelen in deze SUV, maar verder is alles afgewerkt met rood gestikt leer en carbon fiber look. Dat laatste zen we ook terug op de strip boven de grille en koplampen. In de grille zien we een groot Abarth-logo en een Italiaans vlaggetje. Op de flanken preiken ook de Abarth-emblemen traditioneel op de spatborden. Aan de achterzijde staat de merknaam prominent onder een speciaal ontworpen spoiler in carbon-look. In de auto zijn in totaal 13 schorpioenen verwerkt. Een leuk spelelement voor Braziliaanse kinderen om ze allemaal te vinden. De verkrijgbare kleuren zijn Bianco Banchisa, Grigio Strato, Nero Vulcano en Rosso Montecarlo. Ergens rond de jaarwisseling start de verkoop van de Fastback Abarth. In Europa mogen we intussen uitzien naar de komst van de elektrische Abarth 600, medio 2024.

3 gedachten over “Braziliaans Abarth gamma groeit dankzij komst Fastback

  • 27 oktober 2023 om 15:42
    Permalink

    Zo’n Fastback blijft een beetje een moeilijk concept, maar leuk om te zien dat Abarth buiten Europa zijn vleugels mag uitslaan. Voor Europa zie ik wel mogelijkheden voor een Abarth 600, ben benieuwd of die er gaat komen.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2023 om 21:51
    Permalink

    Ja, leuk. Voor Abarth, maar verder rap vergeten richting Europa.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2023 om 22:08
    Permalink

    Dit is idd niet een hele mooie auto maar FIAT heeft in Zuid Amerika ook een ander imago als in Europa. Daarbij zijn de wegen het klimaat allemaal totaal niet vergelijkbaar.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.