Braziliaans verkoopkanon Fiat Toro vernieuwd

Made in Brasil.

De Fiat Toro op het Small US Wide platform dankte tijdens het debuut in 2016 z’n look aan een Braziliaanse studie genaamd FCC4. Het resultaat was een zeer geslaagde pick-up en een eerste aanzet tot een nieuw merk- DNA volgens Braziliaans recept. Fiat Brazilië is dankzij de successen op de markt uitgegroeid tot een zelfstandige entiteit en is sinds een jaar of 10 in staat om haar eigen modellen van A tot Z te ontwikkelen. Turijn is verder weg dan ooit, wat het bedrijf in Betim misschien wel sterker maakt dan de meeste concurrenten op deze markt. Fiat lijkt Braziliaanser dan bijvoorbeeld Volkswagen en GM. Fiat is momenteel opnieuw onbetwist marktleider (na een mindere periode) en dankt dit onder andere aan die ander lichte pick-up, de Strada (foto onder).

Fiat Strada 2021

Pick-up populair.

Economische pick-ups zijn dus het meest verkocht in Brazilië, maar Fiat heeft de afgelopen jaren ook ingespeeld op de stijgende vraag naar de wat luxere middensegment pick-up. De Fiat Toro deelt z’n platform met onder andere de Jeep Renegade en Compass en wordt in het noordelijke Goiana (deelstaat Pernambuco) geproduceerd. In de rest van Latijns Amerika wordt dit model overigens als RAM 1000 verkocht (de Strada als RAM 700).

Verschillende uitvoeringen.

De Fiat Toro heeft een nieuw gezicht gekregen en wat opvalt is dat het nieuwe Fiat letterlogo nu geheel is doorgevoerd. Ook in het interieur valt nergens meer de rood omcirkelde variant te zien uit 2006. Op de voorzijde zien we een zeer prominent letterlogo zoals we die in Europa alleen nog op de Tipo en 500 EV zien (lees onze review binnenkort). Dit zagen we onlangs voor het eerst op de vernieuwde Strada. Men heeft gekozen voor een milde evolutie van het bestaande ontwerp. De Toro oogt in z’n meer basale uitvoeringen Endurance, Freedom en Vulcano meer zoals de voorgaande editie (foto boven). De luxere Ranch en Ultra hebben echter een aangepaste voorzijde waar we ook wat RAM DNA in terugzien dankzij een dikke omlijsting van de grille (foto boven). Het letterlogo is op de laatste twee genoemden bovendien ook groter dan op de eerste drie uitvoeringen. Slim idee van Fiat, want wie dus een ruiger voorkomen wil, kan voor een Ranch of Ultra gaan.

Totaal nieuw interieur.

Fiat mikt in Brazilië steeds vaker op de veeleisende klant en zoekt het dus hogerop. De afwerking in het interieur is hoogwaardiger en veelzijdiger. Een nieuw infotainmentsysteem met verticaal 10,1 inch scherm domineert op dezelfde wijze als bijvoorbeeld in grote RAM pick-ups uit de VS. Uiteraard is dit een optie op de luxere varianten. Basisversies moeten het doen met een horizontale 7 of 8,4 inch scherm. De 7 inch is standaard aanwezig op het basismodel. De luxe van een Ranch of Ultra is overigens redelijk indrukwekkend te noemen.

Nieuwe 1.3 Firefly.

Nieuw is de introductie van de 1.3 Firefly van maar liefst 185 pk en 270 Nm koppel (gekoppeld aan een 6-traps automaat). Voor de zakelijke rijder is de 2.0 MultiJet met 170 pk en 350 Nm koppel het meest interessant. Dit is een 4×4 gekoppeld aan een 9-traps automaat.

2 gedachten over “Braziliaans verkoopkanon Fiat Toro vernieuwd

  • 17 juli 2022 om 04:30
    Permalink

    Dit is verdomd jammer Kom Fiat geek de Fiat rider op zijn minst de weg sticker Agnelli Zou zo niet geaarzeld hebben net Al’s de jammer in vreemde omstandigheden overseen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.