De extreme LaFerrari heet Ferrari FXX K

FXX K

Ferrari laat de naam LaFerrari voor haar nieuwe circuitversie links liggen en noemt de auto Ferrari FXX K. De magie zit ‘m in die laatste hoofdletter dat bijna als een goedmakertje klinkt aan al die Engelstaligen die recentelijk de naam van de straatversie maar moeilijk hebben kunnen verteren. De ‘K’ van 1000 wat alles met de duizelingwekkende 1050 pk (860 uit de motor en 190 uit de elektromotor) van deze nieuwe FXX te maken heeft. De doorgaans weinig angelsaksisch sprekende Italiaanse pers, denkt vooral aan de K van Kers, maar daar gaan wij niet vanuit. De proefmodellen reden al een jaartje rond in Duitsland en Italië.

LaFerrari FXX K

LaFerrari FXX K2

De exoot is direct te herkennen en dan met name aan de achterzijde waar straaljagervinnen en minimalistische achterlichten de auto een buitenaardse uitstraling geven. Binnenin bekruipt je hetzelfde gevoel, dat deze auto de ambitie heeft om door de geluidsbarrière te breken. Eind deze week vindt de presentatie plaats tijdens de laatste F1 te Abu Dhabi (foto bovenaan). Wellicht compenseert dit wat de teleurstellende resultaten in de GP. Ferrari laat haar klanten traditioneel weer deelnemen aan de wereldwijde racesessies (Corse Clienti).

LaFerrari FXX K4

Hij kost bijna 2,5 miljoen euro. De V12 is vermoedelijk van een koppel van 700 Nm naar 750 getild, maar dat is nog niet officieel. Onderhuids is er veel aangepast, zowel mechanisch als elektrisch. Het Hy-Kers systeem is instelbaar en heeft vier standen volgens de laatste informatie. Te weten Qualify, Long Run, Manual Boost (voor acute maximale koppel) en Fast Charge (voor een snelle oplading van de batterij). Waarschijnlijk zullen we de auto in Yas Marina zien rijden en horen we vooral ook wat Ferrari nu weer uit haar eindeloze koker van sportwageninnovaties heeft getoverd.

LaFerrari FXX K3

Een gedachte over “De extreme LaFerrari heet Ferrari FXX K

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.