De krachtigste seriematige Ferrari is de nieuwe 849 Testarossa met 1050 pk
Terugkeer van een legendarische naam.
Design technisch gaat ie volgens onze bescheiden mening niet bepaald de hall of fame van Ferrari halen, maar qua naamgeving natuurlijk wel. De nieuwe 849 krijgt namelijk de mythische toevoeging ‘TR’, oftewel Testarossa, verwijzend naar de klepdeksel van de motor met rode kleur. Precies zoals de illustere voorgangers op basis van de 250 uit 1957 en de stijlvolle innovatieve icoon uit 1984 waar iedereen (die er oud genoeg voor is) automatisch de begintune van ‘Miami Vice’ bij in het hoofd krijgt. Nu was deze laatste door Pininfarina gebeeldhouwd en de eerste door Carrozzeria Scaglietti. Instant klassiekers. Maar voor deze opvolger van de SF90 met een duizelingwekkende 1050 pk, kunnen we zelfs met de beste wil nog niet direct warm lopen. Ok, de inspiratiebron vormen de prototype endurance racers uit de jaren ’70. Dat zie je bijvoorbeeld aan de karakteristieke vleugeltjes op de achterzijde die aan een 512 S doen denken evenals de grote chromen benzinedop bovenop. Maar voor de rest oogt het vooral allemaal wat druk. Ferrari borduurt nu trouwens ook weer voort op de Daytona-look die ingezet werd met de 12Cilindri en de F80. De zwarte stroken komen terug en hebben nu zelfs een dominante plek op de flanken achter de portieren.
Super snel en met en zonder dak.
Het is zoals gezegd de opvolger van de SF90 en dus een hybride 4.0 V8 (830 pk) met 3 elektromotoren (220 pk, 7,25 kWh batterij). Nul tot 100 kan al in 2,3 seconden en de top ligt op 330 km per uur. De 849 TR is te bestellen als coupé en als spider met elektrisch weg vouwbaar dakje. Voor wie het circuit op wil is er het ‘Assetto Fiorano’ pakket voorzien van enkele lichtere materialen (- 18 kg), een aangepaste stijvere ophanging en grotere spoiler aan de achterzijde. De eerste leveringen starten over exact een jaar en de bolide kost minimaal 5 ton.
Moeilijke neus, subtiel is anders…