Duitse minister van transport wil FCA laten bloeden

dld minister

Desnoods met een verbod op de import van auto’s uit Italië, wil minister Alexander Dobrindt van transport Fiat Chrysler Automobiles met de rug tegen de muur drukken. De minister die juist meestal felle kritiek krijgt voor zijn weinig milieugerichte beleid, stelt dat FCA voor de rechter gesleept moet worden in verband met het achterhouden van realistische uitstootcijfers. Oftewel, dat waar Volkswagen zich schuldig aan heeft gemaakt, heeft FCA zich net zo goed schuldig gemaakt, aldus de minister en de resultaten van een Duits onderzoek. De diplomatieke en typisch Europese rel is een gevolg van het door ons eerder genoemde feit, dat FCA niet verplicht is om mee te werken aan een officieel onderzoek. De Europese wet stelt namelijk dat fabrikanten enkel op nationaal niveau verantwoording hoeven af te leggen wat de daadwerkelijke uitstoot betreft. Fiat, maar ook de Italiaanse minister van transport Graziano Delrio, gaven Berlijn onlangs dan ook een kort ‘Nein’ als respons op de eis.

Dobrindt noemt de Italiaanse weigering tot medewerking een ernstige zaak. Volgens het Duitse onderzoek zouden verschillende modellen van FCA een systeem bevatten dat na 22 minuten een ander beeld geeft qua uitstootcijfers. Kortom sjoemelsoftware zoals ook de groep uit Wolfsburg deze jarenlang hanteerde. Ook GM (Opel), Renault en PSA liggen momenteel onder de loep wat dit betreft. Volgens FCA klopt er niets van deze aanname aangezien de resultaten op incorrecte wijze zijn verkregen. Tot op politiek niveau lijkt de ijzeren arm van de Duitse auto-industrie nu een rekening te willen vereffenen. FCA is in het vizier omdat het een steeds belangrijkere partij wordt op de Duits markt. Vooral nu het in het hogere segment een volwaardige concurrent introduceert onder Alfa Romeo-vlag.

11 gedachten over “Duitse minister van transport wil FCA laten bloeden

  • 22 mei 2016 om 12:07
    Permalink

    Typisch Duits dit zijn net kleine kinderen. Wij zijn gepakt met iets en dan gaan wij proberen er anderen erbij te krijgen dan lijkt het van ons minder erg. Duitsland is heel erg bezig om zijn monopoly positie in Europa veilig te stellen (of proberen het) daarom ben ik ook tegen dit Europese beleid ik ben niet tegen Europa. Ik vind maak in Europa 1 automarkt die overal het zelfde is en een auto ook overal het zelfde kost! Zal voor de autobranche heel goed zijn overal de zelfde regels. Zeker voor Nederland waar we echt een idioot beleid hebben en veel te links!

    Beantwoorden
  • 22 mei 2016 om 13:28
    Permalink

    Kan Italie toch de import van Duitse auto’s verbieden… Kijken wie er het laatst lacht.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2016 om 17:32
    Permalink

    Raar dat de EU overal regels voor heeft, maar dit dan weer op nationaal niveau wil laten onderzoeken. En raar dat FCA geen medewerking verleent. Als ze niks te verbergen hebben en in tegenstelling tot andere fabrikanten niet gesjoemeld hebben zouden ze de concurrentie juist kunnen verslaan met de onderzoeksresultaten.

    Beantwoorden
  • 22 mei 2016 om 19:08
    Permalink

    Ach dat krijg je als de zichzelf beschouwende übermenschen helemaal niet zo über blijken te zijn… dank gaan ze wild om zich heen schoppen

    BeantwoordenReport user
  • 22 mei 2016 om 22:30
    Permalink

    Werner buding van autovisie zei na zijn test met de QV ze kunnen zich in beieren zorgen maken met de m3 en m4 zouden ze daarom auto, s van fca willen verbieden 😊

    Beantwoorden
  • 23 mei 2016 om 11:47
    Permalink

    Germany wants to be ruler of EU. That’s not nice from them.

    Actually FCA did not do anything wrong regarding the emissions test. They just did not play in rules spirit. But for me that’s not a Fiat’s fault. EU bureaucracy is one to blame.

    Beantwoorden
  • 23 mei 2016 om 12:51
    Permalink

    @N.N.
    Perhaps the spirit of the rules was to give an impression to the consumer about the car’s petrol economy. Everyone knows that this cannot be simulated in an artificial environment. That is really not the issue here. VAG cheated with the car’s software IN ADDITION to the artificial tests that all car manufacturers use. It is the best decision of FCA not to play the game of the German Minister. The only goal is throuwing mud at FCA to alleviate the damage for VAG. That is pure protectionism and nothing less. This is completely in contradiction to the principles of the EU.

    BeantwoordenReport user
  • 23 mei 2016 om 23:46
    Permalink

    Misschien tijd voor een DNA test voor deze minister, als hij al wil mee wil werken.Misschien een nazaat van die gast uit die bunker in Berlijn.Rare mensen die duitsers.!!

    BeantwoordenReport user

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.