Home » FCA , Fiat Powertrain

FCA gaat Europese Firefly GSE motoren in Polen bouwen

26 november 2016 22:00 9 reacties

bielsko-biala

Fiat Chrysler Automobiles zal de zuinige ultra-efficiënte nieuwe Firefly motoren ook naar Europa halen. De in Brazilië ontwikkelde nieuwe drie- en viercilinder van alumnium, is strategisch gezien een zeer belangrijke krachtbron waar nog jaren op voortgeborduurd zal worden. Uiteindelijk zal het naar verwachting de onverwoestbare Fire en krachtige TwinAir zelfs geheel vervangen, zodra meerdere uitvoeringen van de Firfly GSE motor beschikbaar worden. Behalve in Betim, waar de Firefly reeds in productie is, zal straks ook in het Poolse Bielsko Biala de productie van start gaan. In deze oude maar uiterst gemoderniseerde voormalige autofabriek van Fiat, zijn de 0.9 TwinAir en de robuuste 1.3 MultiAir reeds in productie.

firefly-gse

De 1 liter driecilinder en de 1.3 viercilinder (foto boven) gaan vanaf 2018 in Polen in productie. De motoren hebben als kenmerk dat ze het hoogste koppel hebben van het segment en tevens een laag verbruik en minder CO² uitstoot. FCA geeft over de investering in de fabriek in Bielsko Biala nog geen cijfers prijs, maar de lokale overheid heeft het al over een bedrag van rond de 250 miljoen euro en enkele honderden extra banen.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

9 reacties »

  • mareblu schrijft:

    Heel goed nieuws. Behalve als dat betekent dat we nog tot 2018 moeten wachten op deze motoren in Europa. Of gaan ze deze motoren eerst een tijdje importeren vanuit Brazilië?

  • Lusso schrijft:

    Gezien er momenteel geen modellen zijn met deze motoren en er in de nabije toekomst ook geen nieuwe modellen komen, denk ik inderdaad dat we deze motoren pas tegen 2018 moeten verwachten.

  • dmantione schrijft:

    Dus toch Polen…. lijkt me op zich een voor de hand liggende keuze, motoren voor lichtere auto’s in de fabriek produceren die dat momenteel ook doet. Tipo, Punto, Mito zijn de auto’s die het meest te lijden hebben onder het huidige motorenaanbod en 2018 lijkt me slecht nieuws voor de verkoopcijfers van deze modellen. Wellicht wordt de nieuwe Punto, of hoe hij ook mag heten, de eerste auto die hem krijgt.

  • N.N. schrijft:

    AFAIK production will start in the second half of 2017. Naturally aspirated will be first. Actually I’m not sure that turbo charged versions will come from Poland. FIRE will not be eternal ans something needs to replace 1.4 Turbo MultiAir in the Termoli plant.

  • henk schrijft:

    De complete serie Firefly van de atmosferische 1.0 3-pitter (+/- 70-75 pk) tot en met de turbo 1.3 4-pitter (+/- 160 pk) zal op termijn de hele serie van de zwakste Twinair tot en met de sterkste turbo 1.4 Multiair vervangen.

  • Rene1964 schrijft:

    Goed voor Polen zei mijn Poolse vrouw! Ben er geweest in Bielsko Biala, voor heerlijk Italiaans eten moet je bij Al Caminetto zijn, niet geheel goedkoop, zie http://www.alcaminetto.pl/ , jammie!!!

  • HZW schrijft:

    Als het gaat betekenen dat Europese Fiat’s deze nieuwe Firefly motoren pas gaan krijgen wanneer deze fabriek ze is gaan produceren eind 2017 begin 2018, dan zou het naar mijn mening beteken dat Fiat het nog een jaar gaat uitzingen met 1.2 FIRE en TwinAir motoren.
    Het zou dan ook betekenen dat bv de huidige 500 (3-deur) en Panda ze niet meer gaan krijgen, beide modellen zouden 2017-2018 voor vernieuwing in aanmerking komen.
    Auto’s zo ver in hun live circle nog aanpassen voor een nieuwe motor is zeer onwaarschijnlijk.

  • Hans Jannink schrijft:

    Blijf graag op de hoogte.
    Ben benieuwd of deze motoren ook in de Tipo komen en wat voor een Co2 uitstoot ze dan produceren.

  • HZW schrijft:

    Het is zeer waarschijnlijk dat deze motoren ook in de Tipo komen.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Categorie�n

FCA , Fiat Powertrain

Lees meer over

,

Volg ons

Advertenties