FCA gaat Europese Firefly GSE motoren in Polen bouwen

bielsko-biala

Fiat Chrysler Automobiles zal de zuinige ultra-efficiënte nieuwe Firefly motoren ook naar Europa halen. De in Brazilië ontwikkelde nieuwe drie- en viercilinder van alumnium, is strategisch gezien een zeer belangrijke krachtbron waar nog jaren op voortgeborduurd zal worden. Uiteindelijk zal het naar verwachting de onverwoestbare Fire en krachtige TwinAir zelfs geheel vervangen, zodra meerdere uitvoeringen van de Firfly GSE motor beschikbaar worden. Behalve in Betim, waar de Firefly reeds in productie is, zal straks ook in het Poolse Bielsko Biala de productie van start gaan. In deze oude maar uiterst gemoderniseerde voormalige autofabriek van Fiat, zijn de 0.9 TwinAir en de robuuste 1.3 MultiAir reeds in productie.

firefly-gse

De 1 liter driecilinder en de 1.3 viercilinder (foto boven) gaan vanaf 2018 in Polen in productie. De motoren hebben als kenmerk dat ze het hoogste koppel hebben van het segment en tevens een laag verbruik en minder CO² uitstoot. FCA geeft over de investering in de fabriek in Bielsko Biala nog geen cijfers prijs, maar de lokale overheid heeft het al over een bedrag van rond de 250 miljoen euro en enkele honderden extra banen.

9 gedachten over “FCA gaat Europese Firefly GSE motoren in Polen bouwen

  • 26 november 2016 om 22:33
    Permalink

    Heel goed nieuws. Behalve als dat betekent dat we nog tot 2018 moeten wachten op deze motoren in Europa. Of gaan ze deze motoren eerst een tijdje importeren vanuit Brazilië?

    Beantwoorden
  • 27 november 2016 om 08:46
    Permalink

    Gezien er momenteel geen modellen zijn met deze motoren en er in de nabije toekomst ook geen nieuwe modellen komen, denk ik inderdaad dat we deze motoren pas tegen 2018 moeten verwachten.

    Beantwoorden
  • 27 november 2016 om 11:09
    Permalink

    Dus toch Polen…. lijkt me op zich een voor de hand liggende keuze, motoren voor lichtere auto’s in de fabriek produceren die dat momenteel ook doet. Tipo, Punto, Mito zijn de auto’s die het meest te lijden hebben onder het huidige motorenaanbod en 2018 lijkt me slecht nieuws voor de verkoopcijfers van deze modellen. Wellicht wordt de nieuwe Punto, of hoe hij ook mag heten, de eerste auto die hem krijgt.

    Beantwoorden
  • 27 november 2016 om 11:50
    Permalink

    AFAIK production will start in the second half of 2017. Naturally aspirated will be first. Actually I’m not sure that turbo charged versions will come from Poland. FIRE will not be eternal ans something needs to replace 1.4 Turbo MultiAir in the Termoli plant.

    Beantwoorden
  • 27 november 2016 om 16:25
    Permalink

    De complete serie Firefly van de atmosferische 1.0 3-pitter (+/- 70-75 pk) tot en met de turbo 1.3 4-pitter (+/- 160 pk) zal op termijn de hele serie van de zwakste Twinair tot en met de sterkste turbo 1.4 Multiair vervangen.

    Beantwoorden
  • 28 november 2016 om 20:24
    Permalink

    Goed voor Polen zei mijn Poolse vrouw! Ben er geweest in Bielsko Biala, voor heerlijk Italiaans eten moet je bij Al Caminetto zijn, niet geheel goedkoop, zie http://www.alcaminetto.pl/ , jammie!!!

    Beantwoorden
  • 1 december 2016 om 21:07
    Permalink

    Als het gaat betekenen dat Europese Fiat’s deze nieuwe Firefly motoren pas gaan krijgen wanneer deze fabriek ze is gaan produceren eind 2017 begin 2018, dan zou het naar mijn mening beteken dat Fiat het nog een jaar gaat uitzingen met 1.2 FIRE en TwinAir motoren.
    Het zou dan ook betekenen dat bv de huidige 500 (3-deur) en Panda ze niet meer gaan krijgen, beide modellen zouden 2017-2018 voor vernieuwing in aanmerking komen.
    Auto’s zo ver in hun live circle nog aanpassen voor een nieuwe motor is zeer onwaarschijnlijk.

    Beantwoorden
  • 4 december 2016 om 14:43
    Permalink

    Blijf graag op de hoogte.
    Ben benieuwd of deze motoren ook in de Tipo komen en wat voor een Co2 uitstoot ze dan produceren.

    Beantwoorden
  • 5 december 2016 om 00:29
    Permalink

    Het is zeer waarschijnlijk dat deze motoren ook in de Tipo komen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.