Home » FCA

FCA Melfi snakt naar nieuw productieplan

15 augustus 2017 20:59 3 reacties

We schreven onlangs al dat de productie in FCA’s fabriek te Melfi, al een tijdje niet meer is wat het was. Melfi was een van de eerste fabrieken die pak ‘m beet een jaar of vijf geleden klaar werd gestoomd voor een uitgebreide op de export gerichte productie. De Jeep Renegade en de Fiat 500X zorgden bovendien dat Fiat Chrysler Automobiles eindelijk meer marktaandeel zou kunnen afdwingen in de meest populaire segmenten. Bijna duizend auto’s op een dag worden er dus al een tijdje niet meer geassembleerd. Na de vakantie zal er zelfs nog eens 16 dagen moeten worden gewacht, alvorens eind september de productie echt weer zal worden hervat. De oude Fiat Punto is uiteraard de grootste boosdoener. Jarenlang was dit de op een na best verkochte auto van Italië, maar inmiddels zijn er na een half jaar al 8000 minder van geproduceerd, dan na dezelfde periode in 2016. Veel hangt dus af van de twee Crossover/SUV’s uit het compacte middensegment. Hieronder zie je de cijfers van deze belangrijke modellen, voor de fabriek waar na jaren van onzekerheid eindelijk weer eens volop kon worden geproduceerd.

Jeep Renegade

Europa: 42.327 (+5.3%)
USA: 61,885 (-0.7%)
Canada: 1,968 (-16%)
De Jeep Renegade komt op een aantal van 106,180 eenheden en een lichte toename van +1.2% in vergelijking met het eerste halfjaar van 2016.

Fiat 500X

Europa: 52,507 (-11,7%)
USA: 4,577 (-11,4%)
Canada: 786 (+57%)
In totaal komt de Fiat 500X op 57,870 stuks over het eerst halfjaar, wat helaas een afname is van dik -15,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Bonden hopen nu steeds meer op een aankondiging. Voor een fabriek als Pomigliano d’Arco is die er al, maar rond Melfi blijft het vooralsnog erg stil. Melfi valt officieel niet onder het plan voor landelijke productie van luxe auto’s. Men rekende daarom lange tijd op de productie van een opvolger van de Punto, (wellicht een Europese versie van de Fiat Argo) maar er is nog erg weinig concreets dat in die richting wijst. Na de zomerstop rekenen bonden op meer helderheid. De presentatie van de productieplannen tot 2022 worden pas volgend voorjaar bekendgemaakt, maar voor de industrie is duidelijkheid al veel eerder wenselijk.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

3 reacties »

  • Squadra schrijft:

    Sergio moet aan brand building gaan doen en meer op Hybride en elektrisch de markt is aan het veranderen de vorige keer zat hij heel kort op de bal en maakte hij naast verkeerde keuzes ook een aantal hele goede. Verkeerde keuze is in mijn ogen het Lancia debacle om Chrysler modellen als Lancia te willen verkopen.Daarbij zijn de Chrysler 200 en de Dodge Dart geen succes. Fiat moet met een nieuwe Punto gaan komen die als prijs vechter in de markt moet worden gezet en de nieuwe 500 en Panda mogen ook gaan komen. Tijd voor FIAT om een nieuwe Design taal met nieuwe modellen te starten. Alfa Romeo moet een goedkoper model gaan leveren een nieuwe RWD Alfa Romeo Giulietta en ook aan motoren zal er wat gedaan moeten gaan worden Hybride etc. Het nieuwe Alfa Romeo is een klein succes door de nieuwe modellen en FCA moet nu doorpakken voor de toekomst.

    Brand Building Sergio niet alleen maar bankieren!

    Ciao

    Squadra

  • Yamashita schrijft:

    @Squadra : 👍👍👍

  • Arib schrijft:

    Squadra,helemaal mee eens .

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties