Ferrari in China druk in de weer met ‘F-duct’

F-duct; Het is geen nieuwe afkorting van een Engelse krachtterm maar een technische innovatie die nog gedurende dit F1 seizoen zijn gang naar meerdere renstallen vindt.

De ontdekking van de een, zorgt voor de inhaalslag van de ander. Dat is wat je binnen de F1 bijna elk jaar wel terugziet. Dit keer is het het altijd zo vooruitstrevende Scuderia team dat de achtervolging inzet op oa BMW Sauber. Het Duitse team pastte het systeem in Maleisië voor het eerst toe. Dankij de F-duct kunnen de McLarens op het rechte stuk momenteel veel winst boeken. Deze door de coureur bediende luchthapper kan de luchtstroom naar de achtervleugel onderbreken en zo de topsnelheid met enkele kilometers per uur verhogen. Een aanpassing die tijdens het seizoen gedaan mag worden door ieder ander team.

Dat blijkt nu des te meer wel het geval, want in de voorbereidingen van de race in Shanghai dit weekeinde, is het Alonso die de baan op is gegaan om te oefenen met de F-duct. De GP van China kent een van de langste rechte stukken en dus was het zaak om dit snel uit te proberen tijdens de vrije rondes. Alonso kon helaas niet lang oefenen vanwege motorproblemen. Het is onduidelijk of Ferrari al in raceverband met dit systeem aan de start mag/kan verschijnen dit weekend.

Het systeem vangt een eventuele onderbreking van een vloeiende aerodynamische stroming op, die kan ontstaan door bewegingen van de coureur in de open cabine. Dit kan een lagere snelheid opleveren op een recht stuk (!).

In de gallery zie je het verschil tussen een bolide met en zonder F-duct:

6 gedachten over “Ferrari in China druk in de weer met ‘F-duct’

  • 16 april 2010 om 12:03
    Permalink

    Kleine aanpassing is gewenst. Mclaren is het team dat als eerste met de F-duct kwam. BMW-Sauber was het 2e team.

    Beantwoorden
  • 16 april 2010 om 14:47
    Permalink

    Haal het hele stukje maar weg. Klopt namelijk niet. De F-duct is niet de haaienvin achterop de auto. Het is een soort van luchthapper aan de bovenop de zijkant van de F1wagen naast de coureur. In het geval van McLaren (die hebben het ontdekt), kan de coureur met (ik geloof) zijn knie bedienen en de F-duct omhoog laten komen. Daardoor wordt de luchtstroming richting de achtervleugel gewijzigd met als resultaat een hogere topsnelheid op rechte stukken. Verschil is ongeveer 6 kilometer per uur.

    Beantwoorden
  • 16 april 2010 om 15:40
    Permalink

    Ok vaag verhaal dus. Ik laat het stukje staan zonder de haaienvin erin en voeg je info er aan toe. Thanks. 😉
    Blijft ingewikkeld wereldje die F1. Volgens bronnen heeft de vin er wél mee te maken..

    Beantwoorden
  • 16 april 2010 om 16:12
    Permalink

    Zoals met alle autosport speelt aerodynamica een bepalende rol.
    Zeker in de huidige F1 met al zijn flapjes en vleugels etc.

    Bedoeling is de F1 auto aan de grond te houden tijdens hoge snelheden op rechte stukken en in de bochten.
    In de bochten heb je veel downforce nodig ergo alle vleugels en flaps op voorkant en zijkanten die de lucht over de auto naar de achtervleugel geleiden.

    Op de rechte stukken wil je eigenlijk zo weinig mogelijk luchtweerstand.

    In vele klassen is het gewoon een compromis tussen veel downforce of minder luchtweerstand dus vleugels meer of minder recht op zetten.

    Wat McLaren heeft toegepast is een soort luchtslang die van voren door de cockpit heen lucht geleid naar de achtervleugel.
    Dit is geen zogenaamde aerodynamic device want niet stelbaar en vast gemonteerd als luchtopening.
    Wat ze doen is die opening openenen op rechte stukken om de luchtstroom rond de achtervleugel te breken en daardoor minder drag op te wekken. In de bochten wordt die stroom weer gesloten om downforce te hebben.

    Misschien zo een duidelijker verhaal?

    Vind dat aero gebeuren op zich wel leuk maar auto’s zijn niet om aan te zien.
    Was een tijdje terug in het Ferrari museum in Maranello en daar kon je de ontwikkeling van de F1 auto’s door de jaren heen zien. Wat een gedrochten de laatste jaren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.