Ferrari keert eindelijk terug naar Le Mans

Ferrari hoort meer dan ieder ander merk thuis in de Le Mans.

John Elkann maakte deze week officieel, wat gerust een historisch besluit in de racegeschiedenis van Ferrari genoemd mag worden. Ferrari gaat vanaf 2023 met een Hypercar weer deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Je zegt weleens dat iemand zich omdraait in z’n graf… Het tegenovergestelde zal dan wel een applaus van onder de grond zijn. Enzo Ferrari had een toewijding en voorliefde voor de Le Mans, die volgens sommigen zelfs verder ging dan de Formule 1. Ferrari komt dus weer thuis. Precies 50 jaar na dato en 58 jaar na de laatste overwinning (1965, Jochen Rindt en Masten Gregory, foto onder). Ferrari won de Le Mans 7 keer in 8 jaar tijd en leek onverslaanbaar. Ford maakte zoals iedereen weet een einde aan deze dominantie. Ferrari heeft als fabrikant sindsdien de sprong nooit meer gewaagd, ook al waren er wel middelen. Maranello liet het in al die jaren over aan privéteams. We schreven in onze La Grande Storia reeks onlangs bijvoorbeeld over de 333 SP uit 1994 die in Amerika carrière maakt met Moretti. Zelf meedoen aan de top bleef een punt aan de horizon.

Een langgekoesterde wens.

In 2014 schreven we op AutoEdizione al dat er goede hoop was dat dit spoedig stond te gebeuren. Echter waren er toen andere factoren die er voor zorgden dat de F1 het enige grote toneel zou blijven voorlopig. Een podium waar bovendien weinig grote successen werden behaald de afgelopen jaren. Zowel Luca Cordero di Montezemolo als Sergio Marchionne hebben deze belangrijke terugkeer dus niet onder hun bestuur mee mogen maken. Ferrari werkt de komende drie jaar aan een eigen auto voor de Hypercar klasse van de FIA World Endurance Championship. Elkann verklaarde trots dat Ferrari gezien z’n historie in de autosport, op alle belangrijke podia hoort deel te nemen, dus ook in de Le Mans. De F1 wordt soberder de komende jaren, en dat geeft meer ruimte elders. Op Fiorano zijn de voorbereidingen voor een nieuw raceteam al in volle gang.

Ferrari aan de wieg van de Endurance.

Ferrari was er al bij toen de naoorlogse Endurance Motorsport voor het eerst het grote publiek wist te fascineren. Alleen al daarom is een terugkeer van de Scuderia een heugelijk feit. Antonello Coletta, die al sinds 2006 eindverantwoordelijk is voor Ferrari’s prestaties in de Endurance GT klassementen, verklaarde dat men in Maranello tot op het bot gemotiveerd is voor deze nieuwe uitdaging. Dat Peugeot een belangrijke rol speelt in de Le Mans en dat Carlos Tavares het startschot gaf tijdens de laatste editie, maakt dat een terugkeer van Ferrari misschien niet helemaal toevallig is (ook al is Ferrari op papier een volledig onafhankelijke firma). Of een bepaalde recente gevoelige film uit Hollywood (‘Ford vs Ferrari’ / in Italië niet voor niets ‘Le Mans ’66’ genaamd) hier ook mede verantwoordelijk voor is, laten we aan de fantasie van de lezer over. Feit is dat Ferrari al behoorlijk lang achter de schermen aan de blauwdruk van een Hypercar werkt en dat het licht nu eindelijk op groen staat voor een terugkeer in 2023. Het ongeveer 60 man tellende GT-team (met namen als James Calado en Alex Pier Guidi) is er meer dan klaar voor. Het is bovendien goed voor te stellen dat de eigen kweekschool met mannen als Leclerc en Schumacher jr. een ideale basis vormen voor dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van Ferrari. Intussen zal de dorst naar nieuwe successen in de F1, onverminderd groot blijven…

Een gedachte over “Ferrari keert eindelijk terug naar Le Mans

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.