Ferrari SF90 Stradale is 1000 pk hypercar

Vanavond toonde Ferrari (na eerder te zijn uitgelekt) de wereld haar eerste hybride straatauto in de geschiedenis. Met duizend pk is het zelfs een uniek gegeven in de historie van de automobiel. Ferrari overtreft alles en schuift met deze naar de F1 bolide vernoemde SF90 Stradale, zelfs de LaFerrari en de 812 Superfast naar de achtergrond. De eerste hypercar uit Maranello maakt grote indruk. Terwijl de voorzijde nog enigszins familiair overkomt, verraadt de achterkant dat het om meer dan een conventioneel aangedreven object gaat. Het is de uitstraling van een nieuw tijdperk met duizelingwekkende cijfers.

De SF90 Stradale is duurder dan een 812 Superfast en kan 25 km volledig op stroom rijden, waarmee het de eerste Ferrari is, die in staat is om zich emissieloos te verplaatsen. De batterijen kunnen opnieuw worden opgeladen met dank aan een stekker. De LaFerrari uit 2013 heeft ook een elektrische ondersteuning, maar is geen volbloed hybride als deze SF90 Stradale met 1000 pk. De 4.0 V8 met dubbele turbo is goed voor 780 pk, terwijl drie elektromotoren nog eens 220 pk erbij leveren. Een van de drie motoren zit tussen de V8 en de transmissie en twee tussen de voorwielen.

Daarmee zijn alle vier wielen aangedreven. De V8 die aan de achterwielen is gekoppeld, is intussen niet identiek aan die van de al even nieuwe F8 Tributo, maar heeft een iets grotere cilinderinhoud (3990 cc i.p.v. 3902 cc) en de turbo is lager geplaatst. Ook zijn de inlaat en het spruitstuk gewijzigd. Het resultaat is dat ‘Progetto 173’, in combinatie met de elektrische input, voor de hoogste prestaties zorgt ooit. Van 0 naar 100 in 2,5 seconden.

Tot de 135 km per uur stuwen de elektromotoren mee. Ferrari leert ons dat deze zijn voorzien van het Rotation Axis Control-Electric systeem, kortweg Rac-E (leuke woordspeling). Dit zorgt dat in de bochten ook op een efficiënte wijze de krachten op de wielen worden overgebracht. De lager geplaatste vernieuwde 8-traps gerobotiseerde transmissie (met droge carter), is 3 kg lichter dan normaal, omdat de achteruit is weggelaten. Achteruitrijden gebeurt namelijk middels de elektrische aandrijving. Het veranderen van versnelling vindt plaats in 200 milliseconden. Dat is sneller dan met de 7-traps transmissie uit de 488 Pista. De top van de SF90 Stradale ligt op 340 km per uur.

Het design schijnt deels geïnspireerd te zijn op de door ons onlangs geprezen Sport Prototype Ferrari’s van weleer (in dit geval de P3/P4). Uiteraard is de nieuwe F8 Tributo verder de basis geweest voor dit compleet nieuwe en in grote mate functionele design. Toch zegt Ferrari dat het alle materialen onder- en bovenhuids zoveel mogelijk heeft herzien (met name door meer carbon fiber op te nemen in de portieren en onderzijde) om gewicht te besparen, aangezien de batterijen juist meer kg in schaal leggen.

Binnenin heeft Ferrari ook voor vernieuwing gezorgd. Het instrumentarium bestaat uit een volledig nieuw 16 inch digitaal LCD-scherm. Mooi detail is de vormgeving van de bediening van de transmissie op de tunnel, dat in een soort sleuven is verwerkt, die doen denken aan de uitsparing waarin vroeger de versnellingspook verplaatst kon worden. Dit is een van de vele bewijzen dat men in Maranello met deze eerste echte gestekkerde hybride, absoluut niet over één nacht ijs is gegaan. Nee, het is een huzarenstukje. Ferrari verrast ons ook door te melden dat dit model NIET gelimiteerd is. De prijs is nog niet officieel bekend, maar moet ergens rond de zes ton uitkomen. Begin 2020 worden de eerste leveringen gedaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.