FIAT bouwt straks enkel mondiale modellen

Duurt even maar dan heb je ook wat.

Olivier François heeft in een interview met Quattroruote toegegeven dat de vorming van Stellantis (plus nog wat andere factoren) vertragend heeft gewerkt op de verdere ontwikkeling van FIAT. Toen het merk 120 jaar bestond (2019) had het haar mooie en intelligente toekomstvisie al aan de wereld getoond in de vorm van de Centoventi concept. François zegt dat FIAT de eerste echte EV voor het volk zal presenteren en dat het merk er weer groot mee zal worden. Vanaf 2024 is FIAT een elektrisch merk in Europa en zal het ieder jaar een nieuw model introduceren.

Schaalvergroting.

Het lange wachten heeft alles te maken met het werken aan schaalvoordeel. FIAT was onder Stellantis-vlag niet groot en vermogend genoeg om te werken aan schaalvoordeel. Brazilië, waar FIAT marktleider was en is, kreeg daarom voorrang. Nu de vorming van Stellantis een feit is, kan alles. François geeft aan dat net als de 500 ook alle andere modellen (zoals de Panda) een intercontinentale carrière zullen hebben. Elektrisch in Europa en met verbrandingsmotor/hybride in Brazilië. De opvolger van de Argo zal bijvoorbeeld in basis dezelfde auto zijn als de kleine Crossover in Europa die we volgend jaar gaan zien. FIAT wordt efficiënter dan ooit en zal daardoor krachtig en rendabel kunnen opereren.

17 gedachten over “FIAT bouwt straks enkel mondiale modellen

  • 7 september 2022 om 04:45
    Permalink

    Als die lelijke ‘mondiale’ modellen uit Brazilië maar niet hiernaartoe komen. Doe maar een beetje chic met Fiat. Dat verdient het merk, mede op basis van haar historie.

    Beantwoorden
    • 8 september 2022 om 09:09
      Permalink

      “Gebakken lucht” allemaal ,Fiat stelt helaas weinig meer voor

      Beantwoorden
  • 7 september 2022 om 20:22
    Permalink

    Wordt nooit niks meer helaas. Op alle fronten de boot gemist de laatste 20 jaar.
    In 2018 bijna gekocht door Hyundai / Kia. Was dat maar doorgegaan, hadden ze er heel anders voorgestaan nu. Dat geld ook voor Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 7 september 2022 om 20:42
    Permalink

    De incompetentie straalt ervan af. Fiat is bijna dood, Lancia volgt en daarna het stickermerk Alfa. Weg uit de F1 waar ze sowieso niks te zoeken hadden. Leve de Koreanen, Duitsers, Japanners .👏

    Beantwoorden
  • 7 september 2022 om 21:46
    Permalink

    Dan zeg ik tegen iedereen hierboven ga lekker op Hyundai Blog zitten dan wij zijn een site voor liefhebbers van Italiaanse auto’s wat een azijn ……….. zitten hier!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
    • 7 september 2022 om 22:34
      Permalink

      Beste Niels, je spreekt mij dus ook aan ?
      Ik spreek me (hier) niet uit over Stellantis, Fiat modellen, Alfa F1 en wat nog ook.
      Ik zeg (hier) enkel dat Olivier François een fantast is.
      Al meer dan 10 jaar vertelt die “verhaaltjes” waar niks van uitkomt.
      Hij is wel dik betaald als verhaaltjesverteller….

      BeantwoordenReport user
    • 8 september 2022 om 12:49
      Permalink

      Dit lijkt me toch zeer negatief; De 500e is een succes in Europa, en een zeer mooi product.
      De Firefly motoren zijn stukken betrouwbaarder dat de 1.2 Puretech van het voormalige PSA.
      Het is echter wel een feit dat de rest allemaal (zeer) oude modellen zijn, en dat er dringend werk gemaakt wordt van een nieuw gamma. Ik hoop echter dat er ook nog FCA techniek gebruikt wordt

      Beantwoorden
    • 8 september 2022 om 19:29
      Permalink

      Ok, wanneer komt er een nieuwe Delta? Wanneer een Giulia SW?
      Wanneer een nieuwe Punto? Etc etc etc
      Ik hoor al jaaaaren alleen maar nieuwe plannen waar geen moer van terecht komt. Citroen en Peugeot, zelfs Opel komen voortdurend met nieuwe modellen, uit Italië komt er nauwelijks iets. Daar gefrustreerd over zijn en dat laten blijken, is geen azijnzeiken. Het is meer dan gepast bij de totale verkwanseling van de Italiaanse merken.

      Beantwoorden
      • 11 september 2022 om 11:04
        Permalink

        Hey orso? Ben jij ook al een beer, mijn vriendin noemt mij altijd vecio orso😂😂 ouwe beer

  • 7 september 2022 om 22:02
    Permalink

    Met wat geld uit Korea, de techniek, en niet te vergeten een Koreaans management, was het misschien wat geworden.
    De Stelantis dealers die nu worden aangesteld willen de Fiat merken niet eens voeren, omdat er geen droog brood mee te verdienen valt.

    Beantwoorden
  • 13 september 2022 om 19:41
    Permalink

    Stellantis dealers!? Die bestaan binnenkort niet meer 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.