FIAT presteert erg goed in Brazilië

Consequent en klantgericht

FIAT is in Brazilië eigenlijk onafgebroken succesvol. Maar de laatste jaren lijkt het Italiaanse merk echt belangrijke stappen te nemen, om de concurrentie structureel voor te blijven. Het tempo van nieuwe ontwikkelingen ligt hoog en FIAT heeft op dat vlak inmiddels een sterke reputatie opgebouwd in diverse segmenten. De constante evolutie van marktleidende modellen zoals de kleine pick-up Strada, die je hier ziet in een bijgepunt jasje voor het jaar 2024, maakt dat FIAT domineert op de Braziliaanse en andere Latijns Amerikaanse markten. Regelmatige updates leiden tot betere kwaliteit en betrouwbaarheid. Bovendien is er duidelijk sprake van en coherent gamma dat een breed publiek aanspreekt. Ook recentere marktintroducties als die van de Toro, Pulse en Fastback (foto’s onder) slaan bijvoorbeeld goed aan. Dankzij de productie van auto’s voor het grotere compacte segment in de nieuwe fabriek in het noorden van Brazilië is FIAT de afgelopen jaren als merk gegroeid. De Zuid-Amerikaanse inbreng zorgt er zelfs voor dat het Italiaanse merk een van de sterkst presterende merken van de Stellantis-groep is.

Leiderschap.

Vorige maand alleen al zijn er in Brazilië 44.393 eenheden verkocht. Goed voor een marktaandeel van 20,6%. De Strada is al jaren de populairste auto van het land. FIAT heeft bijna de helft in handen van dit in Brazilië uiterst belangrijke segment. Stellantis doet in de traditioneel populaire segmenten, behalve met FIAT ook steeds meer goede zaken met Jeep (75.115 eenheden vanaf januari). Ook RAM doet nu steeds meer mee dankzij de introductie van de compactere Rampage. FIAT heeft intussen in Brazilië vanaf januari gezien al 251.288 auto’s verkocht. Goed voor een knap marktaandeel van 21,8%. Ook in landen als Argentinië en Chili doet FIAT het goed. In Argentinië is FIAT eveneens marktleider dankzij de lokaal geproduceerde en succesvolle Cronos (foto onder), gevolgd door de Peugeot 208 die uiteraard ook binnen de Stellantis-groep valt.

 

3 gedachten over “FIAT presteert erg goed in Brazilië

  • 9 augustus 2023 om 19:56
    Permalink

    Mooi bericht. Helaas is de economie van Zuid-Amerika zoveel slechter dan Europa dat uitwisseling van modellen op de middellange termijn nauwelijks mogelijk is. Synergie met India lijkt mij wel goed mogelijk voor deze Zuid-Amerikaanse modellen. Wordt dit al gedaan?

    Beantwoorden
    • 11 augustus 2023 om 10:07
      Permalink

      Ja, dat heb ik ook nooit begrepen. Waarom kunnen deze modellen niet in andere opkomende economieën als India en Zuid-Afrika geproduceerd/verkocht worden? Maar wel goed nieuws dat Fiat zijn leidende positie in Zuid-Amerika uitbouwt! Zo’n Toro lijkt me een leuke auto, jammer dat we die in Europa niet hebben.

      Beantwoorden
      • 11 augustus 2023 om 16:26
        Permalink

        Lijkt wel of Fiat met de Europese modellen de Indiase markt heeft proberen te veroveren. Ze zijn er 3 jaar weg lees ik, maar willen weer terug. Hoeveel logischer met de Braziliaanse modellen, ook uit een BRIC-land, naar de Indiase markt. Meer inwoners, ook armer, zelfde klimaat, zelfde slechte wegen of nog slechter, goedkopere modellen. Kortom, win-win voor Fiat Brasil. Wakker worden Stellantis (anders pakken de Chinezen alles, of uiteraard de Indiërs zelf)! Of zet er een Gigafactory neer (na wat op- en neer varen 2-3 jr vanuit Rio). Musk shows how.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.