FIAT wil ook weer 500 op benzine in Turijn gaan bouwen

Komt de 500 Nuova ook als Hybrid?

De FIAT 500e is niet voldoende om Mirafiori gaande te houden. Maar de FIAT 500e is ook niet voldoende om de Italiaanse markt van voldoende FIAT’s te blijven voorzien… De elektrische markt groeit namelijk minder hard dan gedacht. We weten nog goed dat we bij de introductie van de elektrische 500 in 2020, ons sterk afvroegen of de 500 Hybrid uit Tychy uiteindelijk vervangen zou worden door een nieuwe hybride versie van het model dat in Turijn geassembleerd zou worden. FIAT deed daar destijds heel mistig over en sprak vooral over een wagenpark dat in rap tempo volledig elektrisch zou worden. Momenteel zien we echter dat de vraag stagneert en dat hybride oplossingen nog lang niet uit de wereld zullen zijn.

Een ‘uitgelekte’ brief.

Dat in Mirafiori momenteel niet heel veel elektrische 500-tjes van de band rollen (en al helemaal geen Abarth 500e) zorgt voor de nodige onrust, tot in de senaat in Rome aan toe. Stellantis verzekerd echter dat de grote fabriek in Turijn een sleutelrol zal blijven spelen rond de Italiaanse supericoon. En toen verscheen in de Italiaanse pers een brief van Stellantis aan toeleveranciers in en rond de Piemontese hoofdstad; “Beste toeleverancier, we vragen je om de kosten en de capaciteit te evalueren om aan de vraag te kunnen voldoen van een eventuele productietoename van componenten, bestemd voor model ‘332’ (FIAT 500e), maar dan als versie met verbrandingsmotor. Het gaat om circa 175.000 eenheden op jaarbasis.” Dat zou een slok op een borrel schelen voor het kwakkelende Mirafiori. Vakbondsafgevaardigden reageren nog voorzichtig positief en wachten af wat Stellantis precies van plan is.

De nieuwe of toch de oude 500?

De ‘klassieke’ 500, geïntroduceerd in 2007, begint aan een nieuwe carrière vanuit Algerije voor markten in die regio. Sommigen bronnen zeggen nu dat FIAT dit model vanuit Tychy ook naar Turijn wil verhuizen, maar dan zal er technisch eerst een update moeten volgen. Ook is dit niet bepaald een duurzame oplossing voor de langere termijn, maar vooral een dure optie omdat het een totaal ander model betreft dan waar Turijn nu op is ingespeeld. Bovendien spreekt de brief duidelijk over ‘modello 332’ als basis, wat de BEV is die reeds in Mirafiori van de band rolt. Men verwacht dat we in april meer details weten over dit plan en dat de definitieve goedkeuring van de hoogste baas nog moet plaatsvinden.

Het belang van een FIAT 500 Hybrid

In Italië vormen hybride FIAT’s nog altijd een uiterst belangrijke optie op een markt dat minder hard elektrificeert dan bijvoorbeeld de Nederlandse. De Panda gaat daarom verder als uiterst goedkope Pandina Hybrid en Lancia zal de nieuwe Ypsilon ook met een verbrandingsmotor introduceren. De huidige 500 Hybrid zal echter niet langer in Polen van de band rollen en kreeg de afgelopen tijd ook geen update om te voldoen aan de laatste NCAP eisen.

4 gedachten over “FIAT wil ook weer 500 op benzine in Turijn gaan bouwen

  • 19 maart 2024 om 19:33
    Permalink

    Ik heb zelf een 500 benzine heerlijke auto.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2024 om 08:50
    Permalink

    Op die fiat 500E zou ik ook gewoon liever het Fiat logo zien in plaat van met in grote cijfers 500 midden op de motorkap… spuuglelijk

    Beantwoorden
  • 20 maart 2024 om 11:44
    Permalink

    Als het platform van de 500e geschikt is voor brandstofmotoren, dan hadden ze die wel wat eerder kunnen introduceren.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2024 om 12:51
    Permalink

    Hij schijnt 100% geschikt te zijn om m hybride te krijgen, maar men rekenende erop dat dit pas bij de introductie van bet nieuwe model op stla small eventueel nodig zou zijn. De ontwikkeling duurt max een jaar.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.