Goede maand voor Alfa Romeo en Jeep

De twee belangrijkste merken van de groep hebben afgelopen maand een goede prestatie neergezet op de Italiaanse en Amerikaanse markt. Alfa Romeo kende in de VS ook een heel goede maand met 2377 eenheden (+159%). De beste tot nu toe. De Stelvio werd overzee 1,183 maal verkocht en de Giulia 1,175 keer. Vanaf januari gezien heeft Alfa Romeo 10.016 Amerikaanse klanten een auto geleverd. FCA groeide in Amerika lichtjes met 0,7%. In Italië verkocht Alfa Romeo de afgelopen maand 4782 eenheden (+3,82%). De Giulietta werd 2314 keer verkocht en de Stelvio 1327 keer. FCA verkocht in Italië 55.336 eenheden (-8,22%).

Jeep verkocht in mei 97.287 auto’s in de VS (+62,5%). In Italië verkocht Jeep 9885 auto’s (+129,62%).

Fiat zag opnieuw een afname in Italië (-22,81, 35.336 eenheden) en Amerika (-46%). De Panda was opnieuw de best verkochte auto van Italië met 13.860 eenheden. Lancia verkocht 5.068 Ypsilons (-4,29).

12 gedachten over “Goede maand voor Alfa Romeo en Jeep

  • 1 juni 2018 om 23:25
    Permalink

    Ik bewonder nog steeds het optimisme van Hoekree maar de cijfers voor Fiat zijn dramatisch en voor Alfa weinig reden tot gejuich. Meer dan 100% groei klinkt mooi maar nog steeds verkoopt de Punto in een doorsnee maand het dubbele.
    Zoals het nu loopt, gaat FCA over een paar jaar zijn leidende positie op de Italiaanse markt kwijtraken. Lancia Is al bijna weg, straks verdwijnen ook Fiat en Chrysler. Met daarbij ook een flink deel van de klanten.
    FCA laat Europa links liggen, auto’s worden alleen nog gemaakt op smaak van Amerikanen en Chinezen. En als je dat niet wilt, dan moet je maar overstappen op een ander merk.
    Ik hoop inmiddels dat Fiat wordt verkocht, van mij part aan Chinezen, Peugeot of zo. Eerst laten wegkwijnen en dan zeggen: het imago is niet goed, dank je de koekoek.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2018 om 23:57
    Permalink

    CC hans .
    Al vanaf de jaren 70 hoor ik alleen maar dat alfa onbetrouwbaar is slecht zijn en roesten en niet lang meer zal bestaan.
    Inmiddels bijna40 jaar later is alfa er nog steeds en ben ik na heel wat alfa s nog steeds alfist en tevreden .
    Ik weet genoeg van alfa en fca.
    Ik had het ook liever anders gezien maar het is zoals het is.
    Eerst geld verdienen .
    Fiat verkocht veel in europa maar de marge is zo klein dat houd een keer op.
    Kijk eens naar mini zo wil men fiat gaan profileren.
    Minder fiat jammer ja klopt.
    Kleine mito weg jammer ja
    Lancia zonde maar vergeet niet we zijn er nog
    Niet opgeslokt door de massa maar zelfstandig.
    Ik begrijp je volkomen maar komt wel goed echt.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2018 om 01:24
    Permalink

    In Frankrijk, Spanje en Oostenrijk deed FCA het uitstekend in mei. Met name het resultaat op de belangrijke Franse markt was indrukwekkend, +25% in een vlakke markt. Opmerkelijk is wel dat de stijgers vooral modellen zijn die door SM worden afgeschreven, terwijl Alfa en MAserati zakken in de verkoop. De Giulia gaat keihard onderuit overal in Europa. Een 600pk coupé gaat het merk niet redden. Een hybride 1.6 instapper was relevanter geweest. Al met al vind ik de plannen mooi, maar dat was het vorige 5 jaren plan ook, en daar is bar weinig van terecht gekomen. Opsplitsen blijft de hoop van aandeelhouders, die de koers met 4,5% zagen dalen vandaag.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2018 om 07:28
    Permalink

    Da’s leuk, maar ik snap na de presentatie van gisteren weer eens goed dat dergelijke markten niet genoeg gewicht in de schaal leggen om in die modellen (lees Tipo) extra financiën te pompen. Gelukkig krijgen we wel de nieuwe Giulietta (+ SUV), die het grotendeels van deze EU markten moet hebben.

    Beantwoorden
  • 2 juni 2018 om 08:46
    Permalink

    Zelfstandig en schuldenvrij zijn is een teken dat de cijfers kloppen en dat er wel groei is. Vergelijkingen met andere bedrijven gaat niet op. Maar ik wist niet dat echte automannen zich met cijfers bezighielden. Wees blij met de kwali producten en eigengereidheid van de auto’s. ECHTE ITALIAANSE auto’s zoals ze behoren te zijn. Geen bastaard producten zoals 159.

    BeantwoordenReport user
  • 2 juni 2018 om 10:20
    Permalink

    Petje af voor Marchionne. Het FCA concern is eind deze maand schuldenvrij en dat was voor het laatst, volgens mij, in 1934. In de afgelopen 10 jaar tijd werd het door Mercedes geflopte Chrysler concern opgekocht en met steeds meer verkopende Jeep’s omgezet in een succesvolle onderneming. De succesvolle 500 lijn werd opgebouwd in een voor Fiat ongekende kwaliteit. Met Alfa Romeo en Maserati gaat het ongetwijfeld de goede kant op en Ferrari blijft een topper. Goedkope kleine autootjes bouwen in de dure landen van Europa? Die tijd is voorbij! Geld toeleggen, zoals de in Sicilië gebouwde vorige Ypsilon- zo’n 1000 euro per auto- gaat niet meer gebeuren. En Lancia? Komt terug, maar heb geduld. En een paar leuke Fiat modelletjes komen er ook nog wel. De beste stuurlui staan aan wal is het bekende spreekwoord, maar Marchionne deed wat hij doen moest. Er was de afgelopen jaren veel kritiek op hem, ook door autojournalisten. Maar een wereldconcern met winst leiden is wat anders dat autonieuws verslaan…
    l

    Beantwoorden
  • 3 juni 2018 om 10:10
    Permalink

    lancia Non capisco cosa intendi per quest’ultimo?

    Beantwoorden
  • 3 juni 2018 om 12:08
    Permalink

    FCA kruipt door het oog van de naald en nam sinds de overname van Chrysler in 2009 ook een enorm risico. Aan de andere kant was er ook nauwelijks een alternatief. Met de hakken over de sloot dankzij een rigoureuze aanpak.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.