Home » FCA

Marchionne noemt markt voor massa doodlopende weg

1 juni 2018 17:48 25 reacties

Marchionne kondigde tijdens zijn laatste presentatie van een productieplan een investering van 9 miljard dollar aan voor de ontwikkeling van elektrische techniek en bovenal de vooruitzichten op zwarte cijfers. De gekozen strategie is bovendien ook volledig gericht op het noteren van zwarte cijfers. Marchionne is er van overtuigd dat het zoveel mogelijk aan de man brengen van auto’s uit het hogere segment (die bovendien nog elektrisch zijn ook) de enige juiste weg is voor de langere termijn. Het is een moeilijke klus qua projecten, maar het betaald zich dubbel terug. Volgens de CEO wedden veel producenten nog te veel op de kortste klap via het realiseren van goedkopere modellen. Vooral de collega’s in Detroit zullen het daardoor nog bijzonder moeilijk kunnen krijgen aldus Marchionne. FCA zal die dans ontspringen.

Marchionne geeft tevens toe dat tijdens het opstarten van FCA’s plan om de premium markt te betreden met Alfa Romeo, er wel de nodige fouten zijn gemaakt. Door de extra kosten die hieraan verbonden waren, heeft er een vertraging plaatsgevonden. Inmiddels is men een stuk wijzer geworden en heeft Marchionne vertrouwen in het bereiken van de gestelde doelen via de expertise van Alfa-baas Tim Kuniskis. De Italiaanse fabrieken zullen profiteren van de plannen en zullen gaande weg de productiekraan steeds verder open kunnen draaien. Er zullen geen Alfa’s in China gebouwd worden en een eventuele Spin-off van Alfa Romeo en Maserati zal niet voor 2022 overwogen worden, aldus de in medio 2019 aftreden CEO.

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

25 reacties »

  • Yamashita schrijft:

    In Amerika is de markt voor kleinere auto’s altijd al een probleem geweest. Europa is een ander verhaal lijkt mij. Alle andere Europese merken blijven toch met nieuwe kleine modellen komen.
    Jammer van FCA. Hier zijn ze altijd sterk in geweest .Dankzij de kleine modellen bestaat Fiat nog !

  • henk schrijft:

    Een vlijmscherp, glashelder en vooral ook eerlijk verhaal van de man die bijna altijd gelijk krijgt, in het voorbijgaan de Fiat groep en de Chrysler groep heeft gered en voor FCA een duurzame toekomstmogelijkheid heeft neergezet

  • henk schrijft:

    @Yamashita

    Het gaat niet over kleine modellen maar over goedkope massa geproduceerde modellen, dat is iets heel anders. Er is en blijft juist een grote toekomst voor de 500 serie.

  • Yamashita schrijft:

    @Henk: Alleen 500is niet genoeg denk ik. Jammer. Geen nieuwe Mito of Punto. Dus in de toekomst alleen nog mooie Alfas in de showroom bekijken want op de weg zul je ze nauwelijks zien. Jammer

  • henk schrijft:

    @Yamashita

    Je hebt deze site toch onvoldoende gevolgd lijkt het. Een nieuw 500 model, de nieuwe 5 deur, gaat de Punto vervangen, en wordt echt leuker dan de Punto.

    De Mito is vrijwel onmogelijk te vervangen, zou je een fatsoenlijk Alfa waardig model brengen dan zullen de meesten het te duur vinden. Het is een beetje zoals met een echt goed stukje vlees, de meeste vinden het te duur en kopen het niet. Eigenlijk zijn wij de schuld dat dit zo gebeurt en niet de fabrikanten.

  • AR 159 schrijft:

    @Yamashita
    Alfa voor de elite net als vroegeršŸ˜‰ Maar die 400.000 zie ik ze met huidig imago en prijs kaart niet halen. Of de Giulietta moet wel een leuke basis prijs krijgen

  • henk schrijft:

    Nog even dit: de vermelding van de investering van 9 miljard zoals in dit stuk vermeld is wel heel erg slordig! Het gaat om een specifieke investering in hybride en elektrificering, om precies te zijn.

  • marcopas schrijft:

    De nieuwe Giulietta moet gewoon echt spot-on worden. Waar geen autojournalist iets over kan klagen. De Giulia is dat niet namelijk.

  • Fred Tome schrijft:

    Ik heb de berichten gelezen over de toekomst van de FCA. Ik moet zeggen dat ik het heel erg magertjes vind. Geen letter over de opvolger van de Punto, wat in Europa heel erg belangrijk zal zijn. Je kunt niet alles op een paar modellen gokken. De sector van Punto is altijd belangrijk geweest in Europa, denk maar aan de grote aantallen, welke zijn verkocht in het verleden.

  • danielcarrer schrijft:

    Marchionne is een Noord-Amerikaan. Natuurlijk heeft hij geen kaas gegeten van kleinere volumemodellen. Het is alleen jammer dat hij blijkbaar nog nooit heeft gekeken naar Fiats verleden en wat de concurrenten nu doen (Clio/Micra, 208/C3/Corsa, Polo/Ibiza/Fabia/A1), dan had hij namelijk wel anders gepiept.

  • danielcarrer schrijft:

    Als Mazda winstgevend een Mazda2 kan verkopen met nog niet eens 200000 stuks per jaar, kan Fiat dat toch zeker ook.

  • Lancia4Ever schrijft:

    “De nieuwe Giulietta moet gewoon echt spot-on worden. Waar geen autojournalist iets over kan klagen. De Giulia is dat niet namelijk.”

    wat op geen enkele manier met de geweldige Giulia te maken heeft, maar met de genoemde autojournalist. Ik herhaal.. de Giulia is in alle aspecten fenomenaal.

  • mareblu schrijft:

    @Danielcarrer: Fiat heeft maar 1 model dat ook meer dan 200.000 stuks verkoopt en dat is de 500. De verkoop van de Punto ligt daar ver onder, sinds 2013 zelfs onder de 100.000.
    @FredTome: de markt is enorm veranderd, kijk bv eens op sheet 5 van deze presentatie van gisteren, en je ziet dat de klassieke segmenten van hatchbacks/sedans/stations in 2002 in de EU 83% van de markt betrof, en nu nog maar 58%, en in 2022 nog maar 51%. In China en de VS idem dito. Het is slim om te investeren in het segment dat groeit, zeker als dat ook het segement is waar de marge 2-3x zo hoog liggen: UV’s.
    @Lancia4Ever: eens dat de Giulia fenomenaal is, maar ook een commerciĆ«le mislukking. In 2017 in Europa slechts 25.000 stuks verkocht, doelstelling lag op 100.000. En dit jaar daalt de verkoop naar verwachting tot 20.000. Nog veel slechter dan de 159, die door SM een vergissing werd genoemd. Wat de Giulia nodig heeft is een basisversie. 80% van de Audi’s en BMW’s in dat segment rijdt ook gewoon met een 140-150pk motor rond, niemand die het erg vindt.

  • CCHans schrijft:

    @mareblu
    Fiat heeft sinds 2010 niks wezenlijks meer veranderd aan of geĆÆnvesteerd in de Punto. Als je de cijfers tussen tussen 1995 en 2010 dan hoorde de Punto altijd tot de best verkopende auto’s in de B-klasse. Het is een risicoloze aanname dat de Punto, als Fiat net als Renault of Peugeot wel had geĆÆnvesteerd, nog steeds bij de beste 5 in zijn klasse zou zitten. En dus boven de 200.000.
    Maar de cijfers van nu gebruiken slaat nergens op, de Punto is al Jeroen aan het versterven door gebrek aan investering.
    In de Lijst van bestverkochte auto’s van de EU staan 7 Punto concurrenten bij de 15 bestverkochte auto’s. Fiat laat dat lopen, geeft dat weg.

    Wat de Giulia mist is in de EU is niet een basismotor maar een StationWagon. Dat weten we al jaren maar omdat een SW alleen populair is in Europa komt ie niet. Maar wel een kansloze 600+ pk uitvoering. Laat dat lekker aan Maserati.

  • mareblu schrijft:

    @CCHans: als FCA zijn beperkte budget in 2010 had gestoken in een nieuwe Punto dan hadden ze inderdaad veel meer van verkocht, maar geen cent verdiend; de marges op die auto zijn extreem laag. Daarom was het een goed idee om het beperkte budget in bv de Renegade en 500X te stoppen, ook in het B-segment maar met een marge die al snel 2 tot 3x zo hoog ligt. De vergelijking met Renault en PSA gaat niet op want die beschikten over een veel hoger budget. En die hebben trouwens niet alleen Clio’s en 208’s vernieuwd maar verdienen nu hun geld vooral met Capturs, Kadjars, Quashqais en 2008/3008/5008 en C3 Cactus. Ook die zien de verschuiving naar UV’s met hogere marges.
    Over de Giulia: helemaal eens dat de SW er had moeten komen, evenals een coupĆ©, zoals de Duitse merken dat ook doen, met lage ontwikkelingskosten. Maar dan had de Giula nog steeds niet veel meer dan 30.000-35.000 stuks verkocht. De doelstelling lag op 100.000. Met een basisversie zoals de Duitsers die hebben was dat aantal een stuk groter geweest. Je denkt toch niet dat al die Audi’s en BMW’s ook rondrijden met 200pk+?

  • dmantione schrijft:

    De marge op een Clio/208 zal hoger liggen dan Fiat verdient op een Tipo, omdat de laatste echt als prijsvechter in de markt gezet wordt, terwijl de eerste twee als net ietsje luxere wagens in de markt gezet worden. Ik heb even op de Italiaanse websites gekeken (in Nederland is het lastig vergelijken vanwege de enorme BPM-boete die op de Tipo zit), beide rond de ā‚¬13500 euro. Fiat moet een C-segmenter voor dat geld leveren, Renault een B-segmenter.

    Ik weet wel wat winstgevender is. Het verhaaltje over lage marges klopt gewoon niet.

    Waarom liggen de budgetten bij Renault/PSA zoveel hoger? Beiden zijn maar kleine Europese spelers vergeleken met het mondiale Fiat?

  • Lancia4Ever schrijft:

    Simpel. Omdat PSA een super ongezond financieel huishouden heeft dat kunstmatig wordt hooggehouden met allerlei overheidssteun via frans en Europees belastinggeld.

  • CCHans schrijft:

    Daarbij: met de Argo en de fireflymotoren heeft FCA het onderstel en de techniek al klaarliggen. Alleen nog een mooi jasje er om.
    En let wel, ik zeg niet dat de Renegate of 500X niet moeten, ik zeg dat her en-en moet zijn. Zoals de Fransen inderdaad perfect doen. En misschien is het een krimpende markt, toch 7 B-klasse auto’s bij de 15 bestverkochte auto’s in Europa. En 3 SUV’s waarvan de Captur het hoogst. Maar die leunt qua styling en techniek op de Clio. Zo kan Renault de kosten juist drukken!
    Er komt nu een Alfa Coupe met meer dan 600pk. De investering die nodig is voor aanpassingen aan de Giulia om dat aan te kunnen, zou ik liever steken in verbetering Tipo of opvolger Punto.
    Het is de vraag of alle plannen voor Alfa en Maseratie, met bijbehorende verkoopprognose, ooit gerealiseerd kunnen worden. Vooral omdat ze beide heel veel moeten groeien maar gelijktijdig precies in dezelfde klantenvijver gaan vissen met een Alfa variant van de Levante en een Maserati Stelvio. En die klanten moeten dan Duits of Engels blik laten staan. En gelijktijdig moet FCA hopen dat de Koreanen, Japanners, Fransen en Chinezen niet ook nieuwe luxe auto’s gaan ontwikkelen. Lijkt toch op een gok.
    Waar ik me nog het meest aan stoor is dat FCA en daarvoor Fiat totaal inconsequent is in het voeren van modellen. Te vaak wordt een model niet opgevolgd, of pas jaren later. Vele Alfa’s en diverse Fiats. Er rijden nu nog steeds zo’n twee miljoen Europeanen in een Punto. En die krijgen als keuze van type auto te veranderen of van merk. Zo dom! Als FCA iets kan leren van VAG is wel dat vaste klanten graag weten waar ze aan toe zijn. Ook zonder eenheidsworst had bijvoorbeeld de Bravo een SW variant mogen hebben als opvolger van de Stilo SW. Die is er nu pas met de Tipo SW en we weten nu al dat deze geen opvolger gaat krijgen. Zucht. Net zo min als Mito,
    SM is een briljant econoom maar heeft niets met Europa of de Europeese markt.

  • mareblu schrijft:

    @Dmantione: het ging om de Punto, niet om de Tipo. Prijzen en marges van een Punto lagen redelijk in lijn met die van de concurrentie, alleen verdienen die meer omdat de aantallen groter waren. De marges op een B-segmenter liggen rond de 1,5 a 2%! FCA haalt nu al 6,5%, hoewel het binnen Europa nog op 4% zit. Speerpunt van de strategie van SM is om de marges te laten groeien naar 9-11% voor FCA en naar 5-7% in Europa. Liever kleinere aantallen en grotere marges. Met die strategie heeft SM 2 bijna failliete bedrijven samengevoegd en gezond gemaakt.
    Over de budgetten: RenaultNissan heeft veel grotere budgetten dan FCA omdat het simpelweg 2x zo groot is (in 2017 9,5 miljoen auto’s tegen 4,8 voor FCA). PSA is kleiner, maar had tussen 2010 en 2016 veel lagere schulden dan FCA en daardoor meer te besteden aan ontwikkeling nieuwe modellen. Nu zijn de rollen omgedraaid: PSA heeft Opel overgenomen en heeft nu zelf grote schulden, FCA is schuldenvrij.

  • Lancia4Ever schrijft:

    Heel heldere analyse Mareblu

  • mareblu schrijft:

    @CCHans: eens dat en/en nog mooier zou zijn. Maar de keuze die nu gemaakt is lijkt me helder: vol inzetten op groeiende segmenten met hoge marges. Alles wat daar buiten valt staat op een zijspoor. Niet leuk voor de liefhebbers, wel goed voor aandeelhouders, want die zien de winst per aandeel de komende jaren verdubbelen, zo belooft SM. Net als jij zet ik ook mijn vraagtekens bij een deel van de beslissingen hoor. De 600pk sterke Alfa is een macho project dat dik geld kost, net als de introductie van Alfa in de F1. Zonde van het geld. En het introduceren van een Giulia SW en CoupƩ op dezelfde techinsche basis had ook heus niet duur hoeven te zijn, alle merken doen dat, en die lanceren die modellen enkele maanden na elkaar, dat hoeft geen 3 jaar te duren. Het blijven rare jongens die Romeinen en Canadezen.

  • Squadra schrijft:

    Bij Opel houden ze hun hart vast wat er gaat gebeuren wat ik niet begrijp is waarom Opel zo nodig naar PSA moest en niet naar FCA de Corsa en de Punto zijn gelijk. Er waren voor PSA al samenwerkings verbanden tussen Opel en FIAT. Opel is een hele mooie partij waar FIAT Lancia nieuw leven had kunnen inblazen. Lancia en Opel hadden samen nieuwe modellen kunnen lanceren Ypsilon Corsa, FIAT 500, en Argo. De Opel Karl had op FIAT Panda basis kunnen komen. De Astra had op een nieuw door ontwikkeld chassis FWD chassis kunnen staan dat modulair is dus ook mogelijk met AWD. Lancia kan op die basis een nieuwe Delta maken en op de langere versie de nieuwe Opel Insignia Chrysler 300 en Lancia Dedra of Prisma, Op Mazda MX 5 basis komt er een nieuwe Opel GT het is 50 jaar geleden. Lancia maakt een nieuwe Fulvia en Abarth een nieuwe 124. Op het nieuwe platform maak je ook de nieuwe SUV modellen Crossland X en Grandland X opvolgers etc etc. Je kunt voor Lancia Chrysler en Opel heel veel delen wat de kosten zwaar ten goede komen!

    Ciao

    Squadra

  • mareblu schrijft:

    Opel was al 20 jaar verliesgevend. Dus geen interessant merk om over te nemen als je je marges wilt verhogen. En het was niet actief in de sterk groeiende UV segmenten. En de interessante Ampera bleef van GM, is geen Opel. En: Opel is geen mondiaal merk, enkel in Europa actief. Bovendien zocht FCA destijds naar een partner die ze in 1 klap tot de top 5 wereldwijd zou maken, omdat SM ervan overtuigd is dat er in de toekomst nog ruimte is voor ongeveer 5 wereldspelers voor massaproductie. Ze waren nummer 8 en met Opel zouden ze hooguit nummer 7 worden. Een fusie of overname met een top 10 speler was de enige manier geweest om een top5 speler te worden, en die wilden allemaal niet. Dus is die ambitie overboord gegooid en mikt men nu meer dan ooit op kleinere volumes en hoge marges, zoals BMW en Mercedes dat ook succesvol doen. Als je de presentaties goed leest zie je dat FCA zelf rekent op licht lagere volumes de komende 5 jaar, gecombineerd met sterk verbeterde marges levert dat een verdubbeling van de winst op, en zo’n grote cashflow dat er volop geĆÆnvesteerd kan worden zonder schulden aan te gaan.
    En Squadra: vergeet Lancia alsjeblieft: het merk is in het 5 jaren plan geen enkele keer genoemd, en er wordt al 4 jaar geen cent meer in geĆÆnvesteerd. Lancia is historie. Mooie historie, dat wel.

  • Marco Pas schrijft:

    “Marchionne noemt markt voor massa doodlopende weg” riep Sergio dat ook niet over EV’s? En riep hij ook niet dat je minimaal 6 miljoen auto’s moest produceren om te overleven? Dat strookt ook niet met deze uitspraak. Ik heb enorm respect voor SM, maar dan vooral hoe hij Chrysler heeft binnengehaald en in ItaliĆ« met de vakbonden is omgegaan. Huidige modellen politiek vind ik korte termijn visie.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieļæ½n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties