Hardnekkig gerucht: FIAT toch eerder met Punto dan met Panda?

FIAT’s terugkeer in het B-segment. 

Omdat FIAT toen het 120 jaar bestond (2019) een mooi inkijkje gaf in wat de volgende stijlicoon van het merk zou kunnen worden, is er lang aangenomen dat de volgende generatie Panda bovenaan het lijstje van de mensen in Turijn staat. De Centoventi was immers een innovatieve doorontwikkeling van het idee Panda. CEO Olivier François heeft die verwachting overigens zelf versterkt doordat hij het concept naar het B-segment tilde en zei dat de productieversie vanaf 2023 een feit zou zijn. De volgende vijfdeurs Panda wordt dus een slagje groter en is niet langer een A-segment auto. FIAT zou gaan scoren door deze nieuwkomer in hoge mate configureerbaar te maken en dus betaalbaar. Een EV voor het volk voor minder dan 10.000 euro. Overigens heeft dezelfde François de laatste jaren ook altijd onomwonden gezegd dat FIAT’s offensief in het B-segment breed zal zijn en dat naast de nieuwe Panda en de B-UV uit Polen, ook een nieuwe Punto overwogen werd. Al in de nadagen van FCA was opvolging van de Punto een doel op zich.

Betaalbare EV is nog onhaalbaar.

Wedt men noodgedwongen op twee paarden? We hebben bij AutoEdizione namelijk altijd een discrepantie gevoeld bij dit plan van FIAT dat telkens enigszins wazig bleef. We vroegen ons af of die beloofde Panda EV wel binnen afzienbare tijd zou komen. Het antwoord is vrijwel zeker nee en daarom is de (snelle) realisatie van een nieuwe Punto wellicht optie B. De revolutionaire betaalbare EV van FIAT is industrieel gezien nog altijd geen haalbare kaart. Carlos Tavares heeft het vorige week nogmaals herhaald richting de politiek in Brussel. Hij benadrukt dat de EV nog altijd 40% duurder is om te maken en dat er aan de zijde van de producent alles aan wordt gedaan om het goedkoper te krijgen, maar dat de mogelijkheden nu eenmaal beperkt zijn. Het probleem ligt meer buiten de invloedssfeer van de industrie benadrukte de Portugees. Naast de schaarste is er de te eenzijdige benadering van de politiek. Zo is het volledig uitsluiten van een biobrandstof als groengas niet heel realistisch. Die nieuwe elektrische Panda komt daarom ook op z’n vroegst in 2027.

Punto dankzij groot schaalvoordeel.

Het is met dit alles in het achterhoofd makkelijker om te kiezen voor een extra model in het B-segment, op basis van wat men reeds in huis heeft. Laaghangend fruit dus. Geen uiterst goedkope EV, maar wel eentje waarvan de kosten enigszins gedrukt kunnen worden dankzij enorme schaalvoordelen. Men zegt dat we daarom volgend jaar al (na de komst van de B-UV 600 uit Tychy) een FIAT hatchback mogen verwachten op basis van de Opel Corsa en Peugeot 208. Ook de aanstaande Lancia Ypsilon en Citroën C3 komen op dit (e-)CMP platform te staan. Uiteraard zal de FIAT-variant niet alleen als volledige EV op de markt komen, maar ook als hybride. FIAT heeft nog niets officieel gecommuniceerd, maar in de wandelgangen spookt al behoorlijk lang de naam Punto rond. Het model zou bovendien ook in Brazilië verkocht gaan worden als opvolger van de Argo, waardoor het echt een ‘Global Car’ zal zijn. Mondiaal schaalvoordeel dus zelfs, maar de EV voor iedereen is voorlopig nog een utopie.

7 gedachten over “Hardnekkig gerucht: FIAT toch eerder met Punto dan met Panda?

  • 7 april 2023 om 23:27
    Permalink

    Laat ze dan ook meteen een echte mito opvolger maken met 3 en 5 deuren wie een suv wil prima maar laat ze ook weer eens betaalbare Alfa’s maken. Met de huidige prijzen worden ze exclusiever dan Maserati. Zelfs die hebben een Hybride notabele met de Alfa aandrijflijn daarmee zouden ze wat lagere CO2 uitstoot halen. En die 1.3 PHEV en de 1.5 Mild Hybride zou de Giulia wat aantrekkelijker maken voor een grotere lease markt en particulieren die niet perse 280pk willen. Helemaal nu de 200pk versie is komen vervallen.

    Beantwoorden
  • 7 april 2023 om 23:29
    Permalink

    En stop er geen 3cilinder PSA blok in maar de firefly motoren die PSA/BMW 1.6 en ontdaan van 1 poot als 1.2 zijn niet de beste blokken helaas.

    Beantwoorden
  • 8 april 2023 om 19:21
    Permalink

    We hebben al 2 jaar geen Punto meer, die zelf pas na 15 jaar met pensioen ging. Tergend traag en dan nu weer twijfelen.. (Brr)

    Beantwoorden
  • 12 april 2023 om 23:32
    Permalink

    Zoals boven reeds genoemd, alleen met de GSE / FireFly zie ik hier de potentie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.