Hier is het plan voor de Italiaanse fabrieken

Terwijl de protesten op het Piazza Colonna voor Palazzo Chigi om het behoud van banen voortduurt (*foto), was er vandaag dan toch de presentatie van het indusrtiële plan van FGA. De vergadering ging door ondanks de afwezigheid van de premier.

Ondertussen sijpelen de eerste berichten binnen over wat er vandaag in het Romeinse regeringsgebouw is besproken. Daar sprak Marchionne met regeringsafgevaardigden en de sociale partners. Marchionne heeft laten weten dat FGA voor Italië juist een heel belangrijke en ambitieuse rol heeft weggelegd. “Wij voelen onze verantwoordelijkheden binnen dit land juist heel goed aan.”  Aan de andere kant merkte, de recentelijk door velen argwanend gevolgde redder van FIAT, op dat men zich niet blind moet staren op het in stand houden van allerlei sociale structuren. Dit zou op den duur namelijk nog wel eens het einde van het bedrijf kunnen betekenen. Italië kan dus niet zonder Fiat, maar Fiat ook niet zonder Italië. Verder benadrukte Marchionne dat de automarkt het volgend jaar net zo moeilijk zal hebben als dit jaar. Ook zei hij dat het slagen van het plan voor Chrysler zeer belangrijk (om niet te zeggen cruciaal) is voor de toekomst van FGA en dus voor Italië.

Het slechte nieuws ging vooral weer over Termini Imerese. Die fabriek zal in 2011 hoe dan ook geen auto’s meer bouwen voor FGA. De fabriek kost het bedrijf uit Turijn momenteel alleen nog heel veel geld. Marchionne gaf aan dat de groep alles zo goed moegelijk zal afhandelen in samenspraak met de regionale overheden. FGA zal ook z’n best doen om deze industrie uiteindelijk aan een gedegen klant te verkopen.

Maar ook voor de fabriek in Napels, Pomigliano d’Arco, is verandering hard nodig volgens de CEO. “Zoals het bedrijf in Pomigliano vandaag de dag is, zo zal het niet kunnen blijven renderen.” Marchionne gaf aan dat de fabriek in Campania hoog op de lijst staat als het gaat om zwaktepunten binnen het  stelsel van FGA fabrieken op de wereld. De productie van de volgende generatie Fiat Panda moet daar verandering in brengen zei de algemeen directeur.

Voor Cassino wordt de komst van de nieuwe Giulietta heel belangrijk. Deze auto op C-Evo platform vormt de basis voor heel veel werk, en een perfect visitekaartje voor het beste wat de Italiaanse industrie te bieden heeft. Mirafiori en Melfi zijn de fabrieken waar het minste hoeft te veranderen aangezien deze zeer goed draaien en naar verwachting zullen blijven draaien de komende 5 jaar.

Marchionne stelde dat er twee doelen zijn voor deze periode. De productie in Italië opschroeven naar een aantal tussen de 800 duizend en 1 miljoen geproduceerde auto’s per jaar. En de introductie van 11 nieuwe modellen. Twee daarvan zijn aanstaande zoals de nieuwe Ypsilon en de nieuwe bovengenoemde Panda. Twee belangrijke modellen voor FGA.

Blijf op de hoogte over deze vergadering via AutoEdizione.nl.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.