Hoge verwachtingen kleine Alfa Romeo B-UV

Grote aantallen en een enorm schaalvoordeel.

Alfa Romeo’s eerstvolgende serieuze introductie op de markt, is de kleine SUV uit Polen in 2024. Deze premium auto waarvan de naam nog onbekend is (wordt mogelijk een Alfa-naam uit de historische koker), kun je indirect zien als de opvolger van de alweer bijna vergeten MiTo uit 2008. Alfa Romeo had in het eerste decennium al het idee opgevat om in het compacte segment iets te bieden aan de welvarende jongere doelgroep, die in potentie ooit in een Giulietta of Giulia overstapt. Inmiddels is die klant meer gedefinieerd tot een stedelijke figuur, die zweert bij elektrisch rijden en een SUV heel modern en hip vindt. Dat laatst is een bijna achterhaald idee in onze ogen, alleen de markt weet het nog niet… Hoe dan ook, toen FCA niet bij machte leek om een dergelijk product rendabel in de markt te zetten, besloot men het gamma drastisch te versmallen tot betere tijden. De intentie om juist een compacte opvolger neer te zetten was er op de tekentafel al wel. Nog voor de vorming van Stellantis sprak men over een breed offensief samen met de merken Jeep en FIAT.

In Nederland alleen elektrisch?

Nu is het bijna zover. Stellantis laat weten dat de kleine B-UV van Alfa Romeo zoveel mogelijk markten wil bespelen. Op sommige markten enkel als elektrisch model (met 54 kWh elektromotor van 156 pk) en op andere zoals de Italiaanse, ook als hybride met verbrandingsmotor (1.2 op basis van de Franse Puretech). Aantallen moet je natuurlijk altijd met een korrel zout nemen, maar men spreekt over een jaarbasis van maar liefst 100.000 eenheden. Dat zouden revolutionaire cijfers zijn en het merk als geheel tot een hoger plan brengen. Dankzij vergaand schaalvoordeel kan de B-UV scherp geprijsd worden bovendien. Imparato spreekt over verkoop dat grotendeels online zal verlopen. Ook horen we dat een basisprijs van tegen de 30.000 euro voor bijna alle markten gehanteerd gaat worden. Daar houdt de vergelijking met de MiTo dan ook echt op, want de B-UV uit Milaan gaat zich meten met concurrenten als de Mercedes EQA e BMW X1. Na de Jeep Avenger en de FIAT ‘600’ volgend jaar, zal de kleine Alfa aan de beurt zijn. Nog voor eind 2023 weten we meer over dit strategisch belangrijke model uit Tychy.

10 gedachten over “Hoge verwachtingen kleine Alfa Romeo B-UV

  • 20 december 2022 om 23:57
    Permalink

    Heel fijn dat er een opvolger komt van de Mito. Wat compacter dan de Tonale kan prima, mits ie niet te hoog op de wielen komt te staan. De EQA en X1 zijn auto’s ruim boven de €50.000. Daar ga je met een auto van €330.000 niet mee concurreren maar misschien komen er ook serieus luxe en snelle versies. Maar je spreekt dan wel over Giulietta-gebied en ook ga je dan concurreren met de Tonale.
    Het blijft wel jammer dat de Firefly motoren maar zo’n korte carrière krijgen. De PureTech staat bekend als zuinig en krachtig maar ook als motor die zelden echt hoge kilometerstanden haalt. De Firefly is ook zuinig en daar nog geen klachten of zwakke punten over gehoord. Maar daarvoor kan je altijd nog de Tonale kiezen, of de Fiats 500X en Tipo.
    Overigens hoop ik toch dat die benzineuitvoering ook naar NL komt. Ook al daalt het aandeel ice, vooralsnog is het wel 80% van de verkoop. En ook als dat de komende paar jaar daalt richting 50%, toch jammer dat deel van de markt niet te bedienen.

    Beantwoorden
  • 21 december 2022 om 07:53
    Permalink

    Een auto op Frans platform en ook Franse techniek beloofd weinig Alfa. Alfa verwordt gewoon een tot badge als MG. Das war einmal…. Zo ontzettend jammer.

    Beantwoorden
  • 21 december 2022 om 09:22
    Permalink

    Als het betaalbaar is en de proporties als op de schets zou het de zo waar eens een knap uit ziende SUV zijn. De Stelvio ziet er voor een SUV wel goed uit maar vind het consent SUV te lomp hoe goed een Stelvio ook mag zijn geef me dan liever een Sportwagon. En het onderstel en weg gedrag moet wel veel beter als bij een 2008 verschil tussen 208 en 2008 is best groot door ik vermoed de veel hogere band wang. Gok dat een 2008GT en 208GT buiten hoog op de poten en grotere wielen er niet veel verschil is in wiel ophanging en veerwegen e.d. Recht over drempels zat er niet heel veel verschil. Maar de body rol is wel goed merkbaar vooral bij het schuin op en af gaan van een drempel of iets. Bij ons het pad op is dat al een groot verschil. 10x liever de e208 in rijgedrag en loos dan de e2008 allen de laatste heeft veel meer koffer ruimte en de achterbank is ruimer.

    Hoop dat ze er wat moois van maken over 4 jaar mag ik dan misschien wel over stappen naar een rode Alfa😁 de Giulietta moet denk ik nog 10 jaar langer mee. Maar hoop eigenlijk ook op 208 tegenhanger als echte Mito opvolger. Ik ben nog lang geen 90jaar oud dus geef mij toch maar liever een coupé, sedan, hatch of sportwagon! Dus graag een Giulietta of Mito. De Franse 1.2 lijkt me alleen een slechte keuze de FCA motoren zijn betrouwbaarder.

    Beantwoorden
  • 21 december 2022 om 09:45
    Permalink

    SUV moet helaas nu eenmaal, anders wordt er niet genoeg verkocht (zucht). Maar Alfa Romeo verstaat als geen ander de kunst om er toch nog iets moois van te maken. Dat dit model niet meer in Italië gebouwd zal worden begrijp ik wel maar betreur het. Om aan 100.000 eenheden te komen zal toch maar best een benzine hybride versie zowat overal aangeboden moeten worden. Het ergste vind ik de franse motor, de General Motors motoren waren in de 159 en Brera ook nooit geliefd. De italianen hebben een uitstekend alternatief voor het grijpen…

    Beantwoorden
  • 21 december 2022 om 22:34
    Permalink

    Klopt, de 1.8 en 2.2 benzinemotoren waren van Opel. Ik had de 1.8 ook in de Croma en ook daarvoor was ie wat sloom.
    Qua vermogen is er overigens zijn de puretech motoren prima. En het chassis is ook goed. Met wat twisten naar iets minder comfort en sportiever moet daar een prima rijdende auto van te maken zijn. En met een mooie jas eromheen kan het een prima Alfa Romeo maken. Hoop alleen dat de betrouwbaarheid nu op orde is. En het blijft jammer van de firefly motoren. Misschien komen die nog in de Fiat 600? Of alleen nog in modellen in Zuid-Amerika?

    Beantwoorden
  • 23 december 2022 om 10:07
    Permalink

    Eigenlijk allemaal teleurstellend: Alfa Romeo de coach builder, een variant op de onderhuidse Peugeot 208? Idem voor Abarth, Fiat en (straks) ook Lancia. Waarom niet inzetten bij Alfa op: lichte elektromotoren (in de wielen), lichtere carrosserie-delen, slimme actieve aërodynamica en lichtgewicht interieurdelen? Kortom, de “oude” geest van de GTA, met de A van Alleggerita: lichter. Zonder een onderscheidende strategie is Alfa Romeo te dode opgeschreven binnen Stellantis. De geschiedenis van Maserati onder Citroën begin jaren 70 lijkt zich te herhalen. De Fransen blijven hautain en arrogant (waar ze ook iedere keer hun eigen graf mee graven). Dus, meer onderscheid in het Stellantis beleid!

    Beantwoorden
  • 23 december 2022 om 20:58
    Permalink

    @Rob Eens dat het hier niet moet stoppen. Maar op dit moment heeft AR erg weinig keuze en om dan te kiezen voor een model dat misschien voor goede verkoopcijfers kan zorgen is dan wat mij betreft prima. Dan kunnen daarna die mooie modellen komen. Vooralsnog heb ik meer vertrouwen in de deels Franse leiding dan in de leiding van de FCA groep daarvoor waar het boekhoudkundig prima ging maar er steeds minder automodellen over bleven die bovendien door gebrek aan vernieuwing steeds minder concurrerend werden.

    Beantwoorden
    • 25 december 2022 om 10:26
      Permalink

      @Cc Hans. Ik ben het eens met die boekhoudkundige aanpak. Voor de korte termijn. Maar de ambitie moet nu ook getoond worden voor de periode op de middellange termijn (2025-). En dat is niet een nieuw model; een elektrische Giulia of ‘Brennero’ is geen ambitie en meer van hetzelfde. Onderscheid op basis van historische waarden -zoals door mij hiervoor genoemd- is een belangrijke weg om te kiezen. Anders worden de Giulia’s feitelijk gepimpte 508’s. En die laag ingezette ambitie heerst sterk bij Tavares en Jackson.

      Beantwoorden
      • 30 december 2022 om 11:19
        Permalink

        PS Leuke schets hierboven. Vind ik echt, veel beter dan die camo-foto van een B-SUV van Fiat (zie artikel). Maar hoe oud is die schets met dubbele uitlaat (..)? 2017? Ik twijfel of de ‘Brennero’ -blijft een goede naam- er enigszins op zal lijken. Zeker nu steeds meer Mokka-derivaten worden gelanceerd.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.