Hoogte en dieptepunten voor FCA in Noord en Zuid-Amerika

fiat usa

Juni was zoals gezegd een prachtige verkoopmaand op Italiaanse bodem voor FCA, maar zoals we al even aanstipten was die in Brazilië een waar dieptepunt. Gelukkig waren de resultaten in de VS en Canada opnieuw om over naar huis te schrijven. Behalve een nieuw record qua beste verkoopmaand juni sinds 2006 (+8%), was het ook voor het eerst in de geschiedenis dat na 6 maanden verkoop, Chrysler als groep beter presteert dan Ford. Het scheelt slechts 278 eenheden die er sinds januari meer zijn verkocht, maar het zegt wel veel over het rendement van de doorgaans veel kleinere groep uit Detroit, dat nu dus ook vanuit Italië wordt aangestuurd. In de VS werden in juni zo’n 185.035 auto’s verkocht door FCA. Fiat verkocht als merk opnieuw minder dan gedurende dezelfde maand vorig jaar (-30%). Wel werden alvast 324 exemplaren van de pas gearriveerde 500X aan de man gebracht.

bravo brasil

Jaren achtereen schreven we bij AutoEdizione alleen maar prachtige cijfers over Fiat in Brazilië waar het merk uit Lingotto heer en meester is. Maar na een eerste dip zit de klad er nu echt in op de grootste Zuid-Amerikaanse markt. Vooral hogere belastingen (+12-13%) bovenop het vervallen van staatssteun drukken zwaar op de resultaten. De markt als geheel kromp met 18% ten opzichte van juni vorig jaar en FCA deed het nog slechter dan dat met -28% (-30,7% over het laatste half jaar). Marchionne had dus niet veel tijd om te genieten van alle aandacht voor de Giulia en de nieuwe 500. Men rekende wel op een verslechtering van deze markt nadat de bomen enkel in de hemel leken te groeien. Marchionne verwacht een betere tweede helft van dit jaar, maar de nog haperende productie van de Jeep Renegade in Pernambuco zal daar voorlopig nog niet aan bijdragen. Dit laatste door een nog gebrekkige toelevering van componenten naar de splinternieuwe fabriek in het noorden. In november start men in dezelfde fabriek tevens met de productie van een nieuwe pick-up. Daar verwacht FCA erg veel van voor deze markt. Overigens is de leidende positie van Fiat op de Braziliaanse markt niet in gevaar gekomen, ondanks dat de concurrenten minder grote verliezen leden. Hoewel Marchionne zelf deze crisis nog overziet, zeggen analisten dat FCA als wereldspeler grote risico’s loopt bij dit soort tegenslagen. FCA is in te grote mate afhankelijk van goede condities op slechts 3 fronten, aangezien China nog geen ontgonnen terrein is.

2 gedachten over “Hoogte en dieptepunten voor FCA in Noord en Zuid-Amerika

  • 9 juli 2015 om 07:44
    Permalink

    Ik denk dat china momenteel ook afwachten is of deze markt wel interessant zal zijn. De kwakkelende beurs zal ook wel zijn impact hebben.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2015 om 11:02
    Permalink

    @Lusso Ik begrijp wat je wil zeggen, maar het verschil tussen aanzienlijke aantallen verkopen in dat land zoals Toyota, GM en VAG doen en nog maar een hand vol zoals FCA, is toch wel erg groot en iets waar wat aan gedaan moet worden wil men meer vastigheid voor de toekomst.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.