Karaktervol design Lancia Ypsilon 2024 steeds beter te zien
Lancia’s eigen gezicht.
Naast een officieel plaatje van Lancia deze week, waarop goed te zien is dat zelfs het infotainmentsysteem van het Italiaanse luxemerk is vormgegeven, zien we een paar snelle kiekjes van het front. Of dit een illegale snelle actie betreft van een Spaanse medewerker in de fabriek te Zaragoza laten we aan jou. Na de natte witte Lancia Ypsilon die uit het water werd gehesen (daarop was vooral de zijkant goed zichtbaar) betreft het nu een auto in dezelfde tint ergens in een gebouw. De voorzijde is nu volledig onthuld en doet ons tevreden glimlachen. Lancia’s nieuwe stijl is herkenbaar karaktervol en ook harmonieus en stijlvol. Kortom het past bij het merk waar wij zo veel van houden. De nieuwe Ypsilon heeft ook iets ‘mannelijks’ en de nadrukkelijke (LED) ‘kelk’ in eigentijdse taal, zorgt dat Lancia net als in de jaren ’80 en ’90 weer een internationaal makkelijk te verteren doch herkenbaar gezicht heeft.
Stratos ‘kont’.
Zowel op de voor- als achterzijde is het merk goed af te lezen (op de achterkant in het zwart als je goed kijkt) dus Lancia zal snel bekender kunnen worden, vooral bij de jongere generatie buiten Italië. De spoilerlip en de dominante ronde achterlichten van de Stratos vonden hun weg al naar de Pu+Ra HPE en heeft ook een plekje gekregen op de nieuwe generatie Ypsilon. Dat kun je wel verrassend noemen, zelfs als je de ontwerpgeschiedenis van het merk al jaren bestudeerd. Het ligt misschien niet voor de hand want de Stratos was immers een exotische eenling. Toch is er wat voor te zeggen, want deze achterzijde maakt de Ypsilon onderscheidend ten opzichte van de vele creatieve oplossingen voor LED achterlichten die auto’s tegenwoordig hebben. Alfa Romeo gebruikte de ronde units (gebaseerd op 8C en 33 Stradale) ook op de MiTo maar liet het daar vervolgens bij. We zijn benieuwd of Lancia ze wel vaker gaat gebruiken. Rond is in ieder geval een thema, want naast het Cassina tafeltje onder de middenconsole is dus ook het S.A.L.A. systeem zoals je kunt zien mooi rond bovenop het dashboard.
Veelbelovend 😁
Ziet er goed uit
Finalmente, dit smaakt naar meer!
Ik ben benieuwd. Het Mokka/2008/DS3-dna zal zichtbaar blijven, maar wordt aardig weggepoetst.
Hopelijk zal in de toekomst die aanpak nooit meer in deze sterke mate worden gehanteerd.
En kom maar door met die HF-variant.
Nou valt mij niet tegen. in de juiste uitvoering en met wat zeer waarschijnlijk is een prachtig interieur . Ben erg benieuwd naar de Cassina versie aangezien dat toch een design grootheid is.
Voorkant lijkt op de nieuwe Opel Corsa-e, de achterkant wat gezocht. De achterzijde van de huidige Ypsilon is mooier.
(Ik heb mijn Ypsilon Platinum al sinds 2011 toen ‘ie op markt kwam. Had ‘m gezien op de AutoRai. Een geweldige auto)
Denk dat je aan een nieuwe bril moet
Een foto van een Corsa (vooraanzicht) : https://www.autointernationaal.nl/2023/12/prijs-vergelijking-opel-corsa-1-2-turbo-hybrid/
De “Vizor” van Opel is heel herkenbaar bij deze “Lancia”. De koelsleuven voor de voorbanden / in de bumper zijn zo goed als hetzelfde.
Nee, dus geen nieuwe bril nodig.
Ben tevreden