Alfa Romeo Giulia en Stelvio blijken sterke namen in het D-segment

Erkenning komt altijd langzaam.

Ze zijn respectievelijk al sinds 2016 en 2017 onder ons, de Alfa Romeo Giulia en de Stelvio. Wat we tijdens de introductiemaanden al vermoedden, is na 8 jaar waar gebleken. De Giulia en Stelvio zijn hoogwaardige producten, die op succesvolle wijze het oorspronkelijke Alfa Romeo DNA opnieuw op de markt hebben gebracht. Sportiviteit, schoonheid en hoogwaardige kwaliteit (dat laatste gold ooit vooral voor dure vooroorlogse Alfa’s). Tal van internationale, ja zelfs intercontinentale erkenningen staven inmiddels dat de Giulia en Stelvio betrouwbare topproducten zijn in het zakelijke segment. Ondertussen slijt de aloude publieke opinie over waar Alfa Romeo in hun ogen voor staat (‘mooi maar onbetrouwbaar’) slechts langzaam. Maar het wordt al stiller op straat. Alfa Romeo heeft met de Tonale opnieuw een goed product op de markt gezet. Daarvan is de enige kritiek (als je dat al zo mag noemen) dat deze niet dezelfde zinnenprikkelende rijdynamiek heeft als de Giulia en Stelvio. Overigens zijn we het daar niet mee eens als het om de krachtige Tonale Plug-in hybride gaat. Maar daarover later meer.

Kwaliteit en geweldige rijeigenschappen.

Naast het feit dat de looks van de Milanese sportsedan en SUV nog altijd weinig te duchten hebben van vergelijkbare producten van boven de Alpen, is vooral ook de rijdynamiek die blijft imponeren. Ook nu de jaren verstrijken. De Giulia voelt als een handschoen die precies past en perfect matched met je hand-oog coördinatie. Een sedan die rijdt als een GT. De Stelvio doet daar niet veel voor onder en zorgt door z’n hoogte voor een extra comfortabele ervaring. Deze SUV is duidelijk nog altijd een messcherp alternatief in dit toch wel drukke segment. Dat is ook bevestigd dankzij de recent ontvangen erkenning tijdens de Italiaanse “MissionFleet Awards”. De Stelvio blijkt in het zakelijk segment nog altijd een van de betere opties. Betrouwbaarheid en optimale rijeigenschappen behoren tot de kernwaarden.

Een nieuw tijdperk is inmiddels aangebroken.

Ondertussen is het zakelijke wagenpark deels sterk aan verandering onderhevig. Er komen veel elektrische uiterst krachtige modellen op de markt. De 280 pk sterke jongste versies van de Giulia en Stelvio die we onlangs mochten rijden (zie foto’s) verbleken (op het rechte stuk) soms bij waar menig elektrisch ondersteunde opponent tegenwoordig toe in staat is. Op dergelijke momenten ervaren we even een soort reality check. Alfa Romeo zal met z’n tijd mee moeten. Een elektrisch tijdperk wel te verstaan. Inmiddels heeft men toegezegd dat ook te doen vanaf de presentatie van de volgende generatie Giulia. Maar laten we ons tegelijkertijd niet gek maken, want Alfa’s belangrijkste USP is eentje waar de waan van de dag over het algemeen geen boodschap aan heeft. Namelijk de uiterst plezierige manier van sturen op lage en hoge snelheden. Deze jaarlijks op de juiste punten geüpdatete producten, tonen aan dat men ook in Italië weet hoe je de eigenheid van je product dient te bewaren en evolueren. We hopen dan ook dat elektrische opvolgers op een zelfde degelijke wijze de oorspronkelijke waarden handhaven en bewaken. Een Alfa moet uiteraard ogen als een Alfa, maar vooral ook aanvoelen als een Alfa. Het is daarom wijs om de innovatieve ervaring die men heeft opgedaan met deze twee topproducten op Giorgio-platform, niet met het badwater weg te gooien. Dat laatste is ons persoonlijke dringende advies aan Alfa’s huidige management. Intussen is het gamma bij de tijd en zijn zowel de Giulia als Stelvio (+ de Tonale) binnenkort verkrijgbaar in als speciale ‘Tributo Italiano’ editie.

13 gedachten over “Alfa Romeo Giulia en Stelvio blijken sterke namen in het D-segment

  • 26 december 2023 om 15:34
    Permalink

    En nu hopen dat de opvolger niet een Peugeot 508 wordt met alleen een ander koetswerk en hopelijk komt er ook weer een echt dashboard in niet zo verschrikkelijke iPad wat je op dit moment ziet in iedere auto die op de markt komt,

    Beantwoorden
    • 26 december 2023 om 16:54
      Permalink

      Ik zie niet in waarom de Giulia en Stelvio niet op de evolutie van het Giorgio platform zullen staan: STLA large. En daarmee zullen ze dus niet veel met de Peugeot 508 delen, tenzij deze op dat moment ook overstapt naar dat platform.

      Beantwoorden
    • 27 december 2023 om 11:31
      Permalink

      Helemaal mee eens , afschuwelijk zo’n lap display voor je neus .

      Beantwoorden
  • 26 december 2023 om 17:02
    Permalink

    Het wordt in diverse landen toch nog harken om wat Giulia en Stelvio verkopen bijeen te krijgen tot hun opvolgers er zijn. De facelift is nu toch al een tijdje verkrijgbaar, en ik heb tot op heden welgeteld 0 exemplaren van de gefacelifte Stelvio en 1 exemplaar van de gefacelifte Giulia op de weg gezien. En die Giulia, een Blu Misano 2.0 Benzina Competizione, is dan nog het exemplaar waar ik zelf mee rijd :-). Ze zijn gewoon te duur voor de particulier en fiscaal totaal oninteressant als firmawagen. De exemplaren die je ziet rijden moeten dus echt wel allemaal van liefhebbers zijn die zeer bewust nog voor deze modellen kiezen, en die geen boekhouder hebben die het hen uit het hoofd zal praten.

    Beantwoorden
    • 26 december 2023 om 17:23
      Permalink

      Precies mijn boekhouder heeft in 2022 toen ik weer een nieuwe Giulia heb gekocht ook het op het rennen gezet, BMW, Volvo , Mercedes deze koop je voor een stuk minder in de NL als 66.000 euro, dus je moet wel heel gek zijn om nog een Giulia of Stelvio op dit moment te kopen.

      Beantwoorden
      • 26 december 2023 om 19:00
        Permalink

        Stla large heeft niets meer met Giorgio te maken

    • 27 december 2023 om 12:28
      Permalink

      Een boekhouder zal nooit begrijpen waarom men kiest voor een mooie en vaak duurdere auto , dus hem niets vragen 😉

      Beantwoorden
  • 26 december 2023 om 21:48
    Permalink

    Op weg naar Italië met de Giulia toch een pak elektrische auto’s voorbijgestoken die tegen de obligate 90 per uur aan het voortsukkelen waren. Die zijn waarschijnlijk nog onderweg. Reality check: electric future sucks.

    Beantwoorden
    • 26 december 2023 om 23:22
      Permalink

      Ja harder is leuk met EV als de reis afstand van laad paal naar laadpaal is en niet langer. Met 70km/h in je EV kom je in kindertijd verder dan 130+. Zeker nu in de winter vliegt die batterij leeg. Van Amsterdam naar Maastricht voor NL begrippen ver voor de rest van de wereld buiten de benelux een pis eindje moet ik bij Eindhoven al weer aan de beademing voor een dosis ververste amperes. Ik had toch graag gezien dat ze de Giulia nog even gingen uitrusten met mild en plug-in hybride techniek. Gek genoeg heeft Maserati en Dodge een Alfa motor met hybride techniek die Alfa zelf niet gebruikt. Waarom niet? En die 1.3 plug-in en 1.5 mild hybride uit de Tomale zou prima zijn voor de Giulia. En hem aantrekkelijk maken voor veel groter publiek. Nu zijn ze waanzinnig duur en verkopen ze er een handje vol. Wel goed voor de rest waarde want een gebruikte Giulia is ook behoorlijk aan de prijs een BMW of Audi schrijft harder af dan een Giulia op benzine. Maar dat geld ook voor 159TBI die dingen schrijven bijna niks af wegens gebrek aan aanbod. Nieuw niks verkocht dus de tweedehands vraag is hoger dan het aanbod.

      Beantwoorden
      • 27 december 2023 om 11:42
        Permalink

        Ik heb met mijn Q helemaal geen moeite met een elektrische bak en als ze proberen sneller te zijn moet ik alleen maar lachen dat ze hun accu heel snel leeg trekken op dat moment . Een mild hybrid zal idd de Giulia goed passen . Techniek is er dus . Geweldige auto , nog nooit zo’n rijmachine gehad ,ook na MB en BMW . Rijplezier van vroeger met als laatste de 75, is weer helemaal terug . Alfa moet niet vol voor elektrisch gaan , menig fabrikant komt daar op terug , electrisch is ook niet het milieu wonder wat men ons wilt doen geloven.

  • 27 december 2023 om 14:03
    Permalink

    Precies Hans, electrisch is ook niet het milieu wonder wat men ons wilt doen geloven, nee maar het wordt wel door onze strot geduwd, prachtig die idioten met hun lease EV die naast je gaan staan op de linker baan, ik heb dit ook al een paar keer meegemaakt.
    En dan heb ik nog niet eens de 510Pk uitvoering.

    Beantwoorden
  • 7 januari 2024 om 15:42
    Permalink

    Ik heb geen Alfa Romeo Brera vanwege zijn verbruik, of omdat hij zo’n mooie flatscreen op het dashboard heeft.
    Die dikke 6 cylinder, dat zachte Poltrona Frau leer, en die 4×4 zijn echt niet nodig, maar ook mijn boekhouder begrijpt dat ik zakelijk ook iets kan rijden dat zowel rijdend als poserend op mijn pad mij vreselijk vrolijk maakt.
    Waar werk ik dan voor? Om te genieten toch?

    Beantwoorden
  • 9 januari 2024 om 21:06
    Permalink

    rij nu drie jaar een stelvio beetje getuned door squadra , rond de 300 pk , best car by far , heb al sinds kleins af aan een alfa hart , begonnen met een Sud 15 ti , toen nog een 33 , daarna de duitse 3 maar wat ben ik toch zo blij met mijn stelvio , wat een kanon en ook nog eens super comfortabel.
    Alleen jammer dat garage Coumans in Geleen het bedrijf heeft moeten verkopen aan Heckert want daar zit nul komma nul beleving voor het merk in Sittard helaas . Heb ook nog een spider 1,8 twin spark uit 1998 ook zo een echte Alfa Romeo heerlijk om mee te toeren op de mooie dagen . Quore sportivo !!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.