Kimera toont EVO38 in Genève

Heilige retro-graal.

Wie denkt dat de Renault 5 even verderop het verleden doet herleven, moet gewoon een standje verder kijken in Genève. Kimera heeft het pas écht goed begrepen. Na de al oogverblindende EVO37 komt het nu met de al eerder door ons aangekondigde EVO38. Een technische evolutie op de EVO37. De EVO38 is krachtiger en heeft een 600 pk sterke turbomotor met hogere compressie (550 Nm). De handbak met zes versnellingen heeft nog kortere overbrengingen. Kimera werkt ook aan een versie met sequentiële versnellingsbak. Daar waar de eerste creatie van het Piemontese Kimera nog meer een ode aan de beroemde rally-auto van Lancia was, is dit eentje die al richting het circuit beweegt en de Beta Montecarlo Turbo (ook aanwezig op de stand) eert.

Ultieme versie komt nog.

De vierwielaangedreven EVO38 is qua techniek moderner dan de EVO37, dankzij een elektronisch geregeld sperdifferentieel dat ook op WRC auto’s is gebruikt van rond de millenniumwisseling. Hiermee kan de coureur zelf vanuit de cabine het differentieel instellen en is het zelfs mogelijk om volledig op achterwielaandrijving over te schakelen. De schokdempers zijn instelbaar vanaf het stuur, evenals de hoogte boven het wegdek van de auto. De centraal geplaatste achterdempers met zijdelings dubbele vering is typisch voor de Group B auto’s uit de jaren ’80. Voor is er echter sprake van een modernere opzet met duwstangvering. Maar wie denkt dat dit het meest exotische is wat Kimera ons op retro-Beta-Montecarlo-gebied zal bieden heeft het mis. Men werkt inmiddels ook aan een extremere Super Silhouette versie genaamd K-39 voor op het circuit. Eind dit jaar volgt de onthulling.

2 gedachten over “Kimera toont EVO38 in Genève

  • 2 maart 2024 om 07:17
    Permalink

    Ik ben wel klaar met deze stileringen van klassieke ontwerpen. Hoog playmobiel-gehalte van mensen die menen te kunnen ontwerpen. Idem voor alle restomods. Saai en duur. Stoppen met die onzin. Of in ieder geval niet denken dat je ook maar in de buurt komt van Touring of het hedendaagse Pininfarina.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.