Koninklijke buitendag

Lancia Club Dag
Op Lancia-blog besteden we ook graag aandacht aan de activiteiten van de landelijke Lancia club. De LCN staat nl. precies voor wat zo typerend is aan LANCIA als merk; Het is een meer dan bewuste keuze.

Geheel in die lijn is de lokatie van de jaarlijkse buitendag van de LCN. Koninklijk landgoed De Horsten is nl. een bijzondere locatie waar niet zomaar iedereen iets zou proberen te organiseren. Het is ook niet zomaar en mooie groene locatie vlakbij Wassenaar. Iedere ‘oranje fan’ weet immers dat de residentie van de aanstaande koning en koningin der Nederlanden, niet ver van deze locatie gelegen is. Het is dan ook kenmerkend dat de LCN ieder jaar de moeite neemt, om toch op deze plaats een buitendag te kunnen houden. U begrijpt dat dat in goed overleg moet worden geregeld. Auto’s zijn doorgaans uiteraard taboe op een dergelijke plek. Maar Lancia is niet zomaar een automerk, en de mensen die een Lancia hebben zijn niet zomaar automobilisten. Even bijzonder als de achtergrond waar tegen deze relatief kleine meeting (officieel een ruilhandeldag voor onderdelen) plaats vond, was nl. de typische diversiteit aan modellen die op het groen stonden. De LCN staat voor deze diversiteit. De mensen achter deze club begrijpen nl. maar al te goed dat iedere Lancia zeer bijzondere aspecten kent. Een filosofie die de club al sinds haar oprichting in 1973 aanhangt. En als Lancia liefhebber voel ik me hierdoor begrepen. Want het rijke (complexe) merkgevoel, dat maar heel weinig merken op deze wereld op die manier geven, is precies dat wat menig Lancist lijkt te ervaren. Ok, er is de hardcore Delta (Integrale) liefhebber -die door deze sterke uitgesproken Rally icoon misschien niet snel aan wat anders toekomt- maar meestal gaat het bij Lancia om veelzijdigheid, en mensen die die veelzijdigheid met elkaar uitwisselen. Van die Spartaanse Delta tot aan de meest elegante Flaminia GT Superleggera Touring! Dus ook de Beta, Thema, Lybra en Ypsilon etc.. Elk model lijkt bij haar ontstaan nl. ondergedompeld te zijn in een bad van merk DNA. Elk model heeft wel een Lancia-gen dat in zijn geheel staat voor meer dan 100 jaar design, techniek, sportiviteit, luxe en elegantie. De meest uiteenlopende zaken zijn typisch Lancia. Het is netals ambachtelijk Italiaans ijs. Je hebt 100.000 smaken, maar allemaal zijn ze goed te herkennen als typisch Italiaans ijs.

Wel, bij de ‘ijscokraam’ stonden dan ook de meest uiteenlopende type personen, die ondanks de totaal verschillende achtergronden en interesses mekaar prima leken te verstaan. Bijvoorbeeld mensen die de in de wereld als technisch ‘drama’ bekende en onbeminde Gamma, uitroepen tot feest voor de technische geest als het gaat om sleutelen. Sommigen komen hierdoor zelfs niet aan de carrosserie toe. Óf mensen die diezelfde onbekende en onbeminde Gamma, bij te koud én warm weer maar liever thuis laten. Maar eenmaal thuis er wel voor zorgen dat hun gekoesterde Gamma altijd blinkt, zodat deze rechtstreeks uit een catalogus lijkt te komen of uit een fabriek in Turijn. Vaak neemt men nog net geen foto’s mee. En zo zijn er dus de meest uiteenlopende automobielen en hun liefhebbers, die elk om bijna niet uit te leggen persoonlijke redenen, op zeer persoonlijke wijze een Lancia model koesteren. Om het zo origineel mogelijk te houden. Of om het nog te verbeteren ten opzichte van het oorspronkelijke idee. Om enkel het koetswerk zo mooi mogelijk te laten schijnen. Of zelfs om enkel de bedrading, het onderstel en de krachtbron uit te roepen tot meerjaren project. Een groter compliment voor het merk bestaat er niet. En het mooiste is dat je daarmee direct begrijpt waarom zoiets een koninklijke locatie nodig heeft. In het nobele koninkrijk LANCIA wonen nl. heel verschillende mensen, die om heel verschillende redenen -maar met dezelfde insteek van bewondering- allemaal dezelfde koning aanbidden.

Ik weet nog goed dat een oude Lancia clubvoorzitter uit een ander land, in dialoog was met uw relatief jonge verslaggever. Toen de LCN ter sprake kwam, vertelde deze merkveteraan iets waar hij zich aan leek te ergeren. Hij vond het nl. onbegrijpelijk dat binnen de Nederlandse club de tollerantie, rond het op bijna elk evenement toestaan van alle modellen, zo hoog is. Ik vond het op dat moment maar wát vreemd dat deze man een erkende voorzitter was van een Lanciaclub! Gelukkig kom je deze mening niet vaak tegen. De stichter Vincenzo Lancia stond bekend om zijn open vizier, waarmee hij tijdens nieuwe ontwikkelingen altijd ging voor een mix van opmerkelijke innovaties en goede tradities. De meest uiteenlopende producten, maar allemaal met die ó zo herkenbare filosofie.

De buitendag op Koninklijk landgoed De Horsten te Wassenaar vond afgelopen zaterdag plaats van 13:00-17:00. Auto Edizione zal ook met regelmaat verslag doen van andere LCN activiteiten.

[nggallery id=47]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.