Lancia toont de Ypsilon HF ‘stradale’ en ‘rally’!

Terugkeer van Lancia’s rally-identiteit.

Inderdaad. Lancia gebruikte deze maandag om een serieuze terugkeer van Lancia in de rallysport aan te kondigen. Het gaat om een eerste daadkrachtige zet in de juiste richting waar fans al jaren van dromen, maar wat tegelijkertijd zo onrealistisch leek. Lancia gebruikt de Ypsilon als eerste stap. Op de weg kun je vanaf het voorjaar van 2025 de eerste krachtige Lancia in jaren weer tegenkomen. De Lancia HF met mooie geheel eigen look en 4 cm extra breedte is een snelle compacte EV met dik 240 pk en een nul tot 100 mogelijkheid van slechts 5,8 seconden. Het is een van de pittige toekomstige Italiaanse elektrische bommetjes uit de Stellantis-stal. De Abarth 600 en de Alfa Romeo Junior Veloce kunnen zich straks met deze Lancia meten. De Lancia is echter een aantrekkelijke hot-hatch en geen SUV.

Mooie details. 

Het voor ons zo tot de verbeelding sprekende HF-logo prijkt op mooie wijze op het front. Maar er zijn meer details zoals de ‘Elefantino’ op het tafeltje in de middenconsole. Hét symbool van Lancia’s oorspronkelijke debuut in de rally met de Fulvia HF. In het interieur vind je de HF-badge ook terug op het in onze ogen fantastische stuurwiel en de mooie sportstoelen.

De terugkeer van een absolute wereldkampioen.

Lancia zet met overtuiging jaartallen en Martini-kleuren op de rally-versie van de Ypsilon HF. Dit is een lichte hybride kanon met 1.2 turbo van 212 pk. Ook zien we de terugkeer van de term Lancia Corse, wat een duidelijk bewijs is dat de plannen serieus zijn. Het enige wat nog mist is een datum en een bevestiging van de FIA WRC dat Lancia start in de Rally 4 categorie. Nog altijd is er geen enkel merk in geslaagd oom meer dan 5 opeenvolgende constructeurstitels te halen zoals Lancia dat deed. De Ypsilon HF zal ook rond de aanstaande Mille Miglia te zien zijn waar Lancia sinds jaren weer officiële deelnemer van zal zijn. Voormalig Lancia rally-coureur Miki Biasion neemt plaats achter het stuur van een mooie Aurelia B20 GT.

 

5 gedachten over “Lancia toont de Ypsilon HF ‘stradale’ en ‘rally’!

  • 28 mei 2024 om 05:07
    Permalink

    Lijkt wel of dit de carrosserie is die er standaard op hoort. Meer balans. Wel graag een HF Integrale I en II toevoegen met bredere uitbouw en een dikker accupakket. Beige alcantara en donkerrood, -groen of -blauw in de configurator.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2024 om 12:47
    Permalink

    Als Lancia-Fan ( 6 versleten, 2x Y10, 3x Ypsilon en 1x Delta TBi) en petrolhead word ik toch erg verdrietig van een elektrische HF…. Lancia heeft helaas niet het lef (meer) om te doen waar ze decennia lang goed in waren: eigenwijze vormgeving, eigen- of geleende Fiat benzine motoren (die FIRE motoren waren degelijk in mijn ogen), eigen ontwikkelde technische noviteiten en duidelijk anders dan de rest. Kennelijk aan een zekere leiband van Stellantis moeten lopen heb ik de indruik. Zal me een lieve duit moeten gaan kosten met straks ook geen subsidie en vrijstelling WB meer (al zal dat laatste minder “gewicht” in de schaal leggen dan doorsnee EV anno nu). Nee, sorry Lancia ontzettend gemiste kans dit in mijn beleving en denk dat velen er net zo over denken.

    Beantwoorden
  • 28 mei 2024 om 14:44
    Permalink

    So the HF for the public is only electric? Another missed opportunity.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.