Mirafiori mag definitief hybride FIAT 500 gaan bouwen

Na veel onzekerheid de bevestiging.

Op basis van de huidige FIAT 500e komt vanaf begin 2026 ook de hybride variant. Het mooie nieuws is dat Mirafiori deze mag gaan bouwen, wat voor aanzienlijk hogere productieaantallen zal zorgen. Iedereen haalt opgelucht adem. Lange tijd was het onduidelijk of dit stond te gebeuren en inmiddels is de op de 500 uit 2007 gebaseerde Hybrid in Polen al uit productie. Mogelijke oorzaak van dit ‘gat’ is het getouwtrek tussen Stellantis en de Italiaanse overheid om meer staatsteun voor elektrische auto’s. De elektrificatie van het wagenpark in Italië, vindt maar mondjesmaat plaats en Rome eist intussen wel hogere productieaantallen van Stellantis op het schiereiland. Mogelijk rekende de Italiaans-Franse producent op een toenemende productie/verkoop van EV’s (mede dankzij extra steun), maar dat bleef uit. Gevolg; Mirafiori staat al maanden bijna stil. Vandaag heeft Tavares met de bonden in Turijn overlegd en kwam het hoge woord er dan toch uit. De hybride 500 komt er toch. Italiaanse kranten bevestigen dit vandaag. Eerst volgt nog een update voor de 500e met een nieuwe generatie batterijen. De nieuwe 500 Hybrid zal mogelijk gebruik gaan maken van de 1.2 turbo (rond de 100 pk) gekoppeld aan de e-Dct6 transmissie die toevallig ook in Mirafiori geproduceerd zal worden.

Ook meer input voor Melfi.

Het goede nieuws stopt niet bij Mirafiori. Melfi mag een nieuwe hybride versie van de Jeep Compass gaan maken. Ook dit hoort bij het noodplan tot 2030 om de teruglopende vraag naar EV’s te ondervangen.

Gematigd positief.

Toch zijn de bonden voorzichtig met hun optimisme. De weg naar deze extra hybride modellen is nog moeilijk en lang. Bovendien is er nog geen echt plan voor Maserati’s volgende stappen en is men est dit betreft vooral in Modena onzeker over de toekomst. FCA had daar de afgelopen jaren het zenuwcentrum gecreëerd voor het merk met de drietand genaamd Innovation Lab. Vandaag werd echter bekend dat in navolging van de productie in Grugliasco deze nog nieuwe locatie leeg zal komen te staan. Alle 400 werknemers zullen nu worden overgeplaatst naar de Maserati-fabriek in Modena.

4 gedachten over “Mirafiori mag definitief hybride FIAT 500 gaan bouwen

  • 28 mei 2024 om 12:38
    Permalink

    Zalig, hopelijk gaat mijn 13jaar oude panda nog zolang mee.

    Beantwoorden
      • 28 mei 2024 om 15:05
        Permalink

        Was mijn grootvader zijn laatste auto, heb er nadien nog 2 jaar mee gereden. Altijd leuk om er nog eens 1 te zien

  • 31 mei 2024 om 09:07
    Permalink

    Goed dat Fiat (Stellantis) adequaat reageert op de marktontwikkeling. Hoop wel dat het geen compromis wordt, want de 500-basis is niet ontworpen voor een brandstofmotor. En welke motor wordt het? Ik vrees toch weer die PureTech…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.