Lancia verguldt de Ypsilon met editie Monogram

Van Black&Noir naar lichtgoud en glanzend zwart onder de noemer Monogram. Gold&Noir dus. Lancia laat de zeer succesvolle Ypsilon niet versloffen en creëert de een na de andere originele editie. Een gouden tint is Lancia overigens niet vreemd. Reeds in het verleden (Gamma en Beta) werden modellen ‘verguld‘ om ze extra luxe te laten ogen. De goudkleurige Y logo’s doen ons bovendien terugdenken aan de elegante Delta Executive van een aantal jaren geleden. De Ypsilon Monogram werd gisteravond in Milaan gepresenteerd.

Erg verfijnd en uniek vinden we trouwens de A-stijl met ‘Y’ motief en een geleidelijke overgang van glanzend zwart van het dak naar lichtgoud. De Ypsilon Monogram krijgt zo een eigen karakter en vult op waardige wijze de lange lijst met chique edities aan. De naam Ypsilon bestaat nu trouwens inmiddels 34 jaar en is meer dan 3 miljoen exemplaren oud. Het huidige model dat al in 2011 is geïntroduceerd is het meest succesvolle ooit en stevent af op het meest succesvolle verkoopjaar sinds het marktdebuut.

‘Nero lucido e luce dorata’ (Verguld licht) noemt Centro stile de nieuwe lak. Het hoogglans zwart wat we ook al op verschillende voorgaande modellen van Lancia hebben gezien, is volop verwerkt in alle overige details; van de deurgrepen tot de kunststof strip met Lancia-logo boven de grille. Zelfs het zwarte kunststof onder de achterbumper. Uiteraard is de Lancia Ypsilon Monogram louter op de Italiaanse markt verkrijgbaar.


8 gedachten over “Lancia verguldt de Ypsilon met editie Monogram

  • 12 oktober 2019 om 08:45
    Permalink

    Eigenlijk heb ik deze Ypsilon nooit mooi gevonden. De vorige versie was bvb veel mooier. Ik denk dat het aan de voor deze auto te kleine wieltjes ligt.
    Hoedanook is dit model een serieuze opgestoken middenvinger aan FCA, die al lang de plannen had om het merk te laten sterven maar nu opgezadeld zit met een model dat gewoonweg blijft verkopen. Het is met andere woorden een bewijs van hoe mank hun beslissingen van de afgelopen jaren zijn geweest. Ik snap trouwens niet waarom de Ypsilon in de rest van Europa van de markt is gehaald. Ze kunnen nu niet anders dan een opvolger voor dit model uit de hoed te toveren terwijl het dealernetwerk om zeep is geholpen. Wat een bende idioten.

    BeantwoordenReport user
  • 12 oktober 2019 om 09:15
    Permalink

    Persoonlijk vind ik het juist de mooiste Ypsilon ooit. Vol Lancia DNA (die vorige leek een te heet gewassen Thesis) Een beetje in de geest (ook qua vormgeving) van de mythische Ardea, De laatste die onder de supervisie van Vincenzo tot stand kwam. Compact en toch luxe. Was destijds een uniek concept. Wie dus zegt dat Lancia niets met compacte auto’s van doen heeft, kent de geschiedenis niet.

    PS: Dat de Ypsilon van de rest van de Europese markt af moest had alles met kostenplaatje te maken en het annuleren van de TwinAir motor. bovendien zou een 1 model politiek niet veel goeds beteken voor de toch al lage verkoopcijfers boven de Alpen. De auto komt dan naast de Panda en de 500 in de showroom te staan. Ik geloof trouwens dat het nog steeds heel goed mogelijk is eentje te bestellen als je dat echt wilt.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2019 om 12:50
    Permalink

    Bestellen kan altijd alleen niet iedereen weet dat

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2019 om 17:28
    Permalink

    Lancia is altijd een mooi en reprensentabel automerk geweest,niet voor iedereen weggelegd.Altijd exclusief!

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2019 om 21:34
    Permalink

    “”Dat de Ypsilon van de rest van de Europese markt af moest had alles met kostenplaatje te maken en het annuleren van de TwinAir motor.””

    ???
    Sinds wanneer is de TwinAir “geannuleerd” ?
    Sinds wanneer is Lancia van de Europese markt verdwenen ?
    De Ypsilon is / was ook verkrijgbaar in 1.2 (4-cilinder) en 1.3 diesel.
    De TwinAir heeft niks te maken met het verdwijnen van Lancia uit Europa !

    Lancia moest van de Europese markt af omdat een zekere SM meer heil / geld zag in Alfa Romeo.
    Volgens zijn “Excel-tabelletjes” zou het meer geld opbrengen indien Lancia niet meer zou bestaan. Het verlies van de 5 à 10 % marktaandeel (in Italië) nam hij erbij.
    Ook ergens in de waan dat een deel wel een Mito (ex-Ypsilon rijders) of Guilleta (ex-Delta rijders) zou kopen.
    Loopt dat toch even anders… : Mito weg, Guilletta niet zo’n stijgend verkoopsucces (na “sanering” van Delta en Bravo).
    In Italië kon Lancia niet verdwijnen wegens de contracten die FCA met de dealers had.
    1 model is voldoende om aan dat contract te voldoen…

    BeantwoordenReport user
  • 16 oktober 2019 om 08:24
    Permalink

    BMW rijders kopen geen Mercedes
    Lancia rijders kopen geen Alfa
    Groetjes

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.