Home » FCA

Manley spreekt over sterk FCA net als Marchionne

27 juli 2018 15:17

Midden in een week van rouw, mocht de nieuwe CEO van FCA, Mike Manley, verkondigen dat FCA zonder schulden is en dat het zelfstandig de toekomst tegemoet kan zien. Sceptici zeggen intussen dat FCA niet verder kan investeren zonder een belangrijke nieuwe partner. De koers blijft negatief door lagere verwachtingen en het toch plots overlijden van de bekende CEO.

Het moet geen makkelijke week zijn geweest voor de Britse CEO uit Turijn. De kwartaalcijfers waren zoals Marchionne het vorig kwartaal reeds aankondigde lager. Vooral de magere resultaten in Europa (-6%) en China drukken zwaar. Ook op de verwachting voor eind dit jaar. Men verwacht nu een lagere omzet dan begin dit jaar nog het geval was (tussen de 115 en 118 miljard in plaats van 125 miljard). Manley kreeg bijval van Richard Palmer, die financieel directeur van FCA; “Ik weet zeker dat Marchionne vandaag dezelfde aankondiging had gemaakt.”

Manley benadrukt dat de plannen voor de periode tot 2022 geldig blijven en haalbaar; “FCA heeft alles in huis om verder te kunnen gaan als solide en onafhankelijk bedrijf. We kunnen misschien een samenwerking aangaan op het gebied van componenten, maar de focus blijft gericht op zelfstandigheid en de uitvoering van ons plan dat in juni is gepresenteerd.” Met dat laatst doelt Manley mogelijk op het gedeeltelijk afstoten van Magneti Marelli. De bijgestelde nettowinst kwam afgelopen kwartaal op 981 miljoen euro (-9%). De nettowinst komt op 754 miljoen euro (-35%). De afgelopen drie maanden zijn wereldwijd 1.301.000 auto’s verkocht door FCA. Een toename van 6%, mede dankzij de groei op de Zuid-Amerikaanse markt (+68%).

Manley sprak ook nog kort over het vertrek van Altavilla; “Ik heb 10 jaar samengewerkt met Alfredo. Ik wens hem veel geluk. We zullen op korte termijn al een opvolger vinden.”

To view this page in English please visit our international version.

RSS  

»

  • HZW schrijft:

    Eerst maar eens afwachten hoe het verder gaat tot 2022.
    De bejaarde portfolio zal geen groei garanderen eerder krimp.
    FCA zal toch snel moeten komen met producten die als warme broodjes gaan verkopen.
    En voorlopig zie ik die nog niet komen.

  • Hilbert schrijft:

    Dan stopt Alfa Romeo omdat de verkopen tegen valt en gaat de productie van Jeep weg uit Italië wegens te hoge kosten.

  • Hilbert schrijft:

    Lancia Fulvia fullhybride

  • HZW schrijft:

    De Fiat Portfolio is een zorgenkind.
    De Panda en 500 hebben hun langste tijd gehad, de verkopen zakken langzaam in.
    En dat zal ook zo blijven tot dat ze vervangen gaan worden.
    De 500L en 500X zijn ook geen hoogvliegers en de Facelift zal ook niet gaan zorgen voor een spontane verkoop stijging vermoed ik.
    De rest van het Gamma doet er niet zo veel meer toe in verkoopaantallen.
    Het markt aandeel van FIAT zal in Europa alleen maar afnemen.
    Lancia verkoop alleen nog een Redelijk aantal Ypsilon’s en verder niets.
    Alfa Romeo blijft ook een beetje een zorgenkind met dalende verkoop cijfers.

    FIAT heeft hel snel een nieuwe frisse 500 nodig die als zoete broodjes gaat verkopen, gevolge door een nieuwe frisse Panda.
    Ook een nieuwe Lancia ypsilon zou verkoopbaar zijn, de Argo als basis zou daar prima geschikt voor zijn.

  • dmantione schrijft:

    Ik denk dat behalve opvolgers van de Panda en 500, Fiat ook een geheel nieuwe auto nodig heeft: Je kunt de 500 niet oneindig uit blijven melken met nieuwe varianten. De creatieve geesten in Lingotto zullen echt aan de slag moeten.

    Verder moet echt de bezem door het motorengamma. Niet morgen, niet vandaag, maar gisteren nog. De huidige verkopen worden gewoon keihard geraakt doordat auto’s enerzijds stukken duurder zijn dan ze moeten zijn, anderzijds de klant het idee heeft technologie van 10 jaar oud te kopen (en dat klopt nog ook). Het uitrollen van de Firefly’s dient de allerhoogste prioriteit te hebben. Alleen de Renegade nu is te weinig en te laat.

    Manley begint niet op het meest makkelijke moment: Hij zal direct vol aan de bak moeten.

  • dmantione schrijft:

    Het is misschien een beetje te vroeg om het aan Manley toe te schrijven, maar na de geluiden de afgelopen tijd dat Magneti Marelli overgenomen zou worden is het interessant om te lezen dat het zelf een overname doet:

    http://www.eenewseurope.com/news/magneti-marelli-buys-object-detection-startup?news_id=108536

    … op het gebied van autonome auto’s.

Je kunt je voor een persoonlijk profiel ook bij Club AutoEdizione registreren of log direct in als je reeds lid bent.


Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Categorie�n

FCA

Lees meer over

, ,

Volg ons

Advertenties