Marchionne schetst Trump grootste autoproducent ter wereld

Marchionne noemde de intenties van Trump met de Amerikaanse auto-industrie na afloop van het gesprek begin deze week hoopgevend. Reden? Beide heren hebben elkaar wat te bieden. Marchionne’s visie op een sterkere en vooral meer rendabele industrie is allang geen geheim meer. De CEO van FCA had een tijdje zelfs de ambitie om de grootste autogroep ter wereld te vormen, ware het niet dat de dame aan de andere schouder van Donald Trump, CEO Mary Barra van GM (foto), daar geen oren naar heeft. Een fusie zou enorme schaalvoordelen met zich meebrengen en bovenal, de slagkracht van de Amerikaanse auto-industrie drastisch vergroten. Dit alles moet een nationalistische president als Trump allemaal als muziek in de oren klinken. Of Marchionne het ook genoemd heeft weten we niet. Misschien is het daarvoor nog wat vroeg. Het gerucht dat er wat staat te gebeuren qua fusies, doet Marchionne nu nog af als borrelpraat, maar hij herhaalt wel dat het een buitenkans is voor Amerika, als FCA en GM de handen ineen zouden slaan. Dé enige manier om de grootste ter wereld te worden en de Duitse groep uit Wolfsburg -die net als alle andere Teutoonse producenten niet mee om de tafel mochten met Trump- naar de kroon te kunnen steken.

Intussen vallen de jaarcijfers van FCA opnieuw erg mee en is de prognose rond de halvering van de schuldenlast in 2017 ineens heel dichtbij. Iets wat tijdens de presentatie van het vierjarenplan in 2014 door velen haast onmogelijk werd geacht. De omzet is met 111 miljard stabiel. De strategie van Marchionne om op het luxe segment te mikken werkt, wat terug te zien is in een bedrijfsresultaat van 6,1 miljard (4,8 miljard in 2015) en 2,5 miljard aan nettowinst (1,7 in 2015, bedrijfsresultaat gecorrigeerd voor bijzondere posten op 1,8 miljard tegen 93 miljoen in 2015). De schuldenlast gaat enigszins bovenverwachting meer omlaag van 27,8 naar 24 miljard (netto van 5 naar 4,5 miljard). De doelstelling voor dit jaar is meer dan goed haalbaar, te weten een omzet van tussen de 115 en 120 miljard, een operationele winst boven de 7 miljard, een nettowinst van meer dan 3 miljard en een netto schuld van minder dan 2,5 miljard. Marchionne ziet met deze cijfers de doelstellingen van FCA, die hij vier jaar geleden betitelde als een plan dat niet geschikt is voor mensen met een zwak hart, nu heel snel naderen.

13 gedachten over “Marchionne schetst Trump grootste autoproducent ter wereld

  • 28 januari 2017 om 17:43
    Permalink

    Ik snap niet wat Marchionne in GM ziet: GM is een allegaartje van merken en is zo groot dat het bijna onbestuurbaar is. In zowat alle markten hebben GM en FCA volledig overlappende portofolio’s, waardoor je voor het behalen van voordelen uit de fusie enorm moet gaan snijden. Dat is niet goed voor de werkgelegenheid en daarom zou Trump er ook niet te enthousiast over moeten zijn.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2017 om 18:28
    Permalink

    Ik zou mazda uitkiezen voor een fusie of verdere samenwerking

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 01:22
    Permalink

    eens met dmantione. GM heeft een volledige overlap, zowel qua productportfolio als geografisch. Suzuki en Mazda zijn logischer kandidaten, zeker geografisch: die zijn zwak in Zuid Amerika en Europa maar weer heel sterk in Japan. Suzuki in India, met 50% marktaandeel, en Mazda in Australie. Alleen: zijn ze groot genoeg om FCA echt verder te brengen?

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 10:21
    Permalink

    Als FCA samengaat met GM is het onmiddellijk helemaal gedaan met Lancia en waarschijnlijk ook Alfa…

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 10:45
    Permalink

    Nog 1 jaar geduld… en dan is “hij” weg 🙂 🙂 🙂 🙂
    Hopelijk lukt het hem niet om met GM samen te gaan (redenen zijn hierboven al geschreven).
    Suzuki en Mazda : OK, maar ik denk dat die zo veel mogelijk nog “onafhankelijk” willen blijven.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 13:08
    Permalink

    @Lusso
    Het is al bijna gedaan met Lancia, maar Alfa is juist de (nieuwe) ster met enorme mogelijkheden.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 14:27
    Permalink

    Beste allemaal ,ik lees net dat koen blij word als marchionne vertrekt ,da s wat vreemd .zonder deze man zou het hele concern allang verleden tijd zijn .ik noem alleen de briljante zet met gm ,moesten ze een paar miljard betalen .kijk dat zet zoden aan de dijk .het verkrijgen van chrysler voor een appel en een ei en de verlaging van schuldenlast, het is gewoon een huzarenstukje niet meer niet minder .
    Door een focus op schulden en onverwachte overname ( vergeet niet dat de interne sfeer en gang van zaken ook matig waren) is de focus wat betreft modellen iets minder geweest dat is erg jammer .
    Het bouwen van een mooie auto met een heerlijke kwaliteitsbeleving kost niet heel veel meer dan een wat minder geslaagd ontwerp met mindere materialen .
    Gm is wat mij betreft ook geen kandidaat of het moet zijn dat het kunstje nog een keer gedaan word .een paar miljard is erg welkom .ik denk dat op termijn er een grote verschuiving gaat plaatsvinden in de wereld van automakers ,het zal niet veel meer zijn als het faciliteren van productie t.b.v. google,samsung,apple enz. Auto s worden rijdende computers jammer maar helaas . Op korte termijn zouden ze met samenwerkingverbanden een bloeiend bedrijf kunnen worden b.v.kleine auto s en wat meer india enz. Suzuki/marutti. 4×4 en luxe segment met jlr .enz enz.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 15:34
    Permalink

    Wat je in Europa krijgt als GM met FCA fuseert is dat de directie moet gaan zorgen dat Fiat niet teveel met Opel concurreert. Daardoor zullen beiden merken minder vrij zijn in hun modelbeleid en kunnen ze daardoor verzwakken. Om de kostenvoordelen te realiseren zal in platformen en motoren gesnoeid moeten worden, wat tot ontslagen in Turijn en Rüsselsheim zal leiden, en in het ergste geval ontwikkelcentra worden gesloten.

    Voor de luxe merken als Alfa zal men als ze verkopen ze zeker blijven voeren, echter, hebben we goede herinneringen aan Alfa’s met GM-techniek onder de motorkap?

    Beantwoorden
  • 29 januari 2017 om 20:29
    Permalink

    Een fusie met GM zou uitsluitend schaalvergroting ten doel hebben. De keuzes die daarbij gemaakt worden draaien dus ook louter om volumes. Van de ongeveer 19 (!) merken die ze samen voeren zullen er dan denk ik niet veel meer dan 8 a 10 overblijven. Chevrolet was in 2016 goed voor ruim 4 miljoen stuks en met afstand het grootste, de nrs 2, 3 en4 zijn Fiat, Buick en Jeep (1,5 miljoen), nr 5 is Opel (1,1 miljoen), daarachter op 6,7 en 8 GMC, Dodge en Ram (670.000). De rest is veel te klein en valt al snel buiten de boot. Met name het kwakkelende Cadillac, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia en Abarth zullen dan snel afvallen. Bij de sportwagens zou over Ferrari natuurlijk niet getwijfeld worden, maar of er ruimte is voor zowel Corvette als Maserati kun je je afvragen. Al met al denk ik niet dat al die merken zullen worden geschrapt, maar misschien wel worden afgesplitst en verkocht. Een hele ingrijpende verandering dus, waarvan ik me afvraag of iemand daar beter van wordt.

    Beantwoorden
  • 30 januari 2017 om 12:53
    Permalink

    (2e poging… misschien dubbelpost ?)

    @Arib : Marchione heeft zeker zijn kwaliteiten en heeft zeker en vast veel goeds gedaan voor FCA in zijn geheel.
    Zoals o.a. die, een beetje maffiose, zet tov GM.
    Ook de overname van Chrysler is heel goed gedaan. Stap voor stap en als laatste de onderhandelingen met het pensioenfonds van een vakbond.

    Waar ik niet tegen kan : de leugens die hij heeft verteld ivm de samenvoeging Chrysler-Lancia. dat was enkel en alleen om te voldoen aan de eisen voor de overname van Chrysler door FCA. Namelijk : Chrysler moest ook op een ander continent te koop zijn (als Lancia was voldoende). Van zodra FCA 100% van Chrysler binnen had, verdween de intentie / belofte om van Chrysler/Lancia het luxemerk te maken (en welke shit / blabla er nog allemaal verteld is geweest).

    Nog een leugen ofwel statistieken zo verklaren dat he tin je kraam past : zijn “bewijs” dat een SW / break amper verkoopt. Hij haalde toen cijfers aan van begin jaren… ’90 van een bepaalde Fiat.

    Zijn “boekhoudersmentaliteit” heeft er voor gezorgd dat er geen opvolger van de Musa is (die beter verkocht dan de Idea). 1 model bij 1 merk genereert inderdaad minder kosten dan 1 model bij 2 merken. Alle kosten / winsten komen toe bij 1 merk ipv “extra” kosten als reclame voor dat 2e merk.

    Hij wil enkel “het laaghangend fruit” produceren. Waarom ? Boekhoudkundig gezien klopt het 100 % dat je bijvoorbeeld met enkel en alleen een “5-deurs” méér winst maakt dan dat je ook een 3-deurs en een break aanbiedt.
    Resultaat op het einde is wel dat er een aantal potentiele klanten de showroom gewoon niet meer binnenwandelen.
    Finaal blijf je hangen op eenzelfde niveau van verkopen. En als je nie top tijd met iets verrassends nieuw komt, zullen je verkopen inzakken.

    Marchione is gewoon al tè lang manager bij FCA.
    Hij hàd zijn verdiensten.
    Nu is het dringend tijd voor “ander en beter”.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2017 om 11:07
    Permalink

    Beste koen ,hij zal wel moeten .als je door de jumbo loopt met een platte portemonee en je moet toch eten kopen .dan koop je het allerbelangrijjkste iets dat voed en weinig kost .
    Dat is het hele verhaal.
    Afspraken en beloften kan geen enkele manager houden ,er gebeurd nogal niet wat in autoland nu .
    Ben al blij dat ie de streken van vw niet heeft ,ontkennen en intussen de boel flink belazeren .
    marchionne ontkent niets en is slim .maffiapraktijken werken heel anders er zijn geen pistolen aan te pas gekomen in onderhandelingen .
    Ik vind hem briljant .

    Beantwoorden
  • 2 februari 2017 om 12:22
    Permalink

    Ik denk dat Deawoo en Saab mooie voorbeelden zijn van hoe het niet moet bij GM. Ik zou als ik FCA zou zijn inderdaad inzetten op Mazda behoorlijke speler die echt wat kan gaan brengen. Het ontslag van Luca di Montezemolo is eentje waar ook wel achter sta. Hij was alleen maar Ferrari aan het poetsen en wilde daarin niet de rest van FCA helpen nu zie dat andere merken ook gebruik maken van Ferrari techniek.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.