Maserati GT2 doet eerste circuitrondje

Opvolger van de MC12.

Maserati is terug. Dat is de titel die Maserati deze week communiceerde bij de preview van de Maserati MC20 evolutie genaamd GT2 op l’Autodromo Varano de’ Melegari. In Parma zien we een voorproefje van deze nieuwe GT voor op het circuit, die vorig jaar al werd aangekondigd. De drietand is terug in dit klassement en warmt zich op voor een rentree in de 24-uurs races waar het enkele jaren geleden nog erg actief in was met de MC12. De op de MC20 gebaseerde GT 2 die hier nog met een soort camouflage in de Italiaanse driekleur te zien is, zal in prachtig typisch Maserati blauwe tint ‘Maserati Corse Blu Infinito’. officieel aan de wereld getoond worden tijdens de 24-uur van Spa in juni bij onze zuiderburen. Niemand minder dan Andrea Bertolini kroop tijdens deze eerste ‘Shakedown’ achter het stuur.

Vervolg op rijke racegeschiedenis.

Maserati wordt steeds actiever in de racerij. Men is al begonnen inmiddels in de Formula ABB FIA E World Championship 2023. Een heugelijk feit al met al, want de drietand is historisch gezien een merk dat veel racegeschiedenis heeft geschreven. Met rode Italiaanse bolides zoals ook Alfa Romeo, Ferrari en Lancia die in wedstrijdverband over het asfalt joegen. Maserati heeft dus eigenhandig de MC2 geschikt gemaakt voor de GT-klasse. Qua bestuurbaarheid ook vooral met de Gentleman-drivers in het achterhoofd. De V6 Nettuno heeft op de GT2 630 pk gekoppeld aan de nieuwe MTC (Maserati Twin Combustion) techniek. Een in de F1 reeds beproefd concept bestaande uit een innovatief verbrandingssysteem in de motor voorzien van de zogenaamde voorkamertechnologie. Dit geavanceerde Italiaanse blok is omhuld met het welbekend zeer lichte zelfdragende Monocoque constructie. Deze uit carbon fiber bestaande hightech structuur is oorspronkelijk in samenwerking met Dallara tot ontwikkeling gebracht en wordt bij Tecno Tessile Adler te Airola (provincie Benevento) gefabriceerd. Het zorgt allemaal voor een ideale gewichts/pk verhouding. We verwachten de komende jaren nog veel te horen van deze krachtige drietand voor op het circuit.

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.