Nieuwe FIAT ‘Multipla’ van Marokkaanse komaf

‘FIAT du Kénitra.’

Fiat’s uit Noord-Afrika. Wij denken dan vooral aan de Egyptische 128’s die ooit in Helwan massaal van de band rolden. Deze tijden lijken terug te keren, dankzij de fusie met PSA. De meer rationele poot van FIAT (die volgens de fabrikant heel moeilijk rendabel te krijgen is) wordt een soort fusie tussen de merken FIAT en Citroën. Het doel is naast de schaalvergroting om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren. Zo zal de volgende Panda samen met de DS3 in Servië geproduceerd gaan worden. In Turkije zoals gezegd komt straks de nieuwe ‘K0’ tot stand, oftewel een compacte personen- en bedrijfswagen zoals de Scudo en Talento. Daar komt op termijn dan ook de productie in het Marokkaanse Kenitra bij (afbeelding onder). In deze voormalige PSA faciliteit zal de opvolger van de 500L feitelijk tot stand komen. Dit gaat dan simultaan met de opvolger van de C3 Aircross en de Opel Crossland.

Nieuwe (meer rendabele) realiteit. 

De auto die eigenlijk zowel de Tipo als de 500L opvolgt is onderdeel van project ‘UV5′. Toegegeven; we moeten zelfs wennen aan de projectnamen die in ons hoofd met Franse tongval worden uitgesproken, maar over een paar jaar zullen we het waarschijnlijk allemaal heel normaal vinden. Wijlen Marchionne zei reeds tijdens de introductie van de Tipo en het schrappen van directe opvolgers van de Bravo en Punto, dat het voor FIAT geen haalbare kaart meer was qua verdienmodel. Fiat speelde 10 jaar geleden enkel quitte op de Panda en verdiende wat met de 500. Wat we hier zien is zakelijk gezien de enige oplossing in het betaalbare segment. FIAT en Citroën zijn wat de economische compacte auto’s betreft daarom voortaan een twee-eenheid. Wat in de wandelgangen de ‘Nuova Multipla’ heet wordt een ruimteconcept van rond de 4,4 m lang. De nieuweling die medio 2025 van de band zal rollen, wordt niet de enige Citro-FIAT uit Marokko, want ook de recent aangekondigde brommobiel op basis van de Ami, die mogelijk Topolino zal heten, komt uit deze productielocatie. Deze mogen we eind dit jaar al verwachten.

4 gedachten over “Nieuwe FIAT ‘Multipla’ van Marokkaanse komaf

  • 10 maart 2023 om 13:45
    Permalink

    Franse Fiats, we moeten er aan wennen vrees ik. Het merk is feitelijk dood. Geniet maar van de nieuwe 500, dat zal de laatste echte Fiat zijn. Jammer, want dit soort schaalvergroting had jaren geleden al gerealiseerd moeten en kunnen worden met de merken van FCA.

    Beantwoorden
    • 11 maart 2023 om 08:24
      Permalink

      Jammer dar zo’n roemrucht merk misschien verdwijnt. Ik blijf maar heel lang doorrijden in mijn fijne 500X.

      Beantwoorden
  • 15 maart 2023 om 17:14
    Permalink

    Ook ik zal het merk Fiat gaan missen. Ik rijd al zeker 40 jaar alleen Fiat. Heb nu mijn tweede 500X en denk binnenkort de derde aan te schaffen, vermoedelijk de 180 pk versie. Ik ben al die tijd nooit teleurgesteld geweest door storingen o.i.d., alle recensies die ik over Fiat heb gelezen zijn voor mij klinkklare nonsens.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2023 om 21:58
    Permalink

    Ik rij ook al jaren FIAT: 3 Multipla’s, 2 coupé ‘s, 2 panda 4×4 & n Qubo. Ben d’r erg content mee👍. Zou ooit n croma gaan rijden, maar dat werd me te gewoon.🙄

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.