FIAT Topolino keert terug op basis Ami en Rocks-e

Rebadge nummer 2.

Hij is bedacht als Citroën Ami, die je in vele kleuren kan krijgen met een hip Frans karakter. Inmiddels is ie ook als meer zakelijke Duitse stadscruiser onder de naam Rocks-e gelanceerd. Net even anders maar uiteraard verder geheel hetzelfde. Maar hé het is niet eens een echte auto, maar een brommobiel die zelfs door minderjarigen bestuurd mag worden. Daarom gaan we ons niet opwinden over het feit dat FIAT ook brood ziet in een simpele rebadge. Het is een logische beslissing bovendien. Italië kent immers een grote stedencultuur en inmiddels slaat ook de Ami redelijk aan daar.

FIAT sausje.

Het gerucht was er al langer. Sterker nog, zelfs onder FCA vlag is al vaak en grondig over dit concept nagedacht door FIAT en ook toen viel de historische naam Topolino. Marchionne noemde het echter een financieel onhaalbaar project, wat het ook daadwerkelijk was. Inmiddels is het schaalvoordeel een feit en heeft FIAT-baas Olivier François de komst van de FIAT Topolino bevestigd. De in Marokko (Kenitra) geproduceerde elektrische brommobiel zal volgens de Fransman, die al heel lang op Lingotto werkt, met een typisch Italiaans sausje overgoten worden. Uiteraard niet grondig, maar men doet er alles aan om het charmante en enigszins chique karakter van een FIAT Topolino tot uiting te brengen. Bijvoorbeeld door het gebruik van een linnen dakje voor een open versie, precies zoal het legendarische model uit de jaren ’30. Overigens werd het succesvolle project van Giacosa toen ge-rebadged op Franse bodem voor wijlen Simca. Nu zijn de rollen omgekeerd. De mini FIAT zal rond de 8000 euro kosten en debuteert later dit jaar al.

8 gedachten over “FIAT Topolino keert terug op basis Ami en Rocks-e

  • 10 januari 2023 om 14:01
    Permalink

    Geen voorstander van re-badging, maar de auto is inderdaad ideaal voor de smalle Italiaanse steden. En beter dan zo’n auto’tje met een FIAT badge dan wat anders.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2023 om 22:09
    Permalink

    Eens. Al hoop ik dat ze net iets meer werk maken van de aanpassingen dan van de Ami naar de Rocks. Voor stadsverkeer is zo’n hummel verder prima, smal, voldoende snel, goedkoop, zuinig en schoon. En ook nog goedkoop in aanschaf. Wel opmerkelijk dat bij de gewone auto’s een EV een stuk duurder is maar bij de microcars niet want een kleine Ligier kost zo €15.000 en biedt volgens mij niet veel meer dan deze.

    Beantwoorden
    • 11 januari 2023 om 17:42
      Permalink

      Euro NCAP crash bestendigheid en ander passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen bij een echte auto en deze zal wel giga groot verschil zijn net als al die brommer achtingen met een twizzy wil je ook niet bij een aanreiding betrokken zijn op een motor ook niet kreukel zonne zo dik als het pak en de helm that’s it.

      Beantwoorden
      • 11 januari 2023 om 17:45
        Permalink

        Daardoor is gewicht laag en heb je kleinere batterij nodig en een range van 300+ hoeft ook niet want zover wil je er niet mee. Beetje stads werk of een plaatsje verderop. Niet voor Groningen naar Goes of Maastricht Texel 😁

  • 10 januari 2023 om 23:36
    Permalink

    Fiat zou beter eens kunnen samenwerken met Microlino. Swiss engineering & made in Italy. Erg mooie dingen, veel sneller en meer range.

    Beantwoorden
      • 12 januari 2023 om 18:05
        Permalink

        Eens, maar ook verder en sneller met de Microlino (220 vs 75km en 90 km/u vs 45) Gewoon de snelweg op. Beetje ouderwets huiveren voor de vrachtwagens maar het kan.

  • 19 januari 2023 om 14:17
    Permalink

    Iemand al eens in zo’n ding gezeten ?
    Ik wel… Beenharde zitting, heel basic en de eenvoudigste plastic die je kan bedenken.
    Mijn Gazelle fiets uit ’97 is in vergelijking een fauteuil….
    De Microlino voelt volwaardiger aan, maar is niet echt handig om in te stappen.
    Gewoonte zeker ?

    Met beiden heb ik nog niet gereden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.